Het leek me wel een leuk klusje om zelf even de koel vloeistof van de speedy te vervangen.
Dus 6 liter koelvloeistof G12+ ingeslagen. Nou lees ik in de bibliotheek dat zowel de bodemplaat achter als voor er af moet. Geen snel en gemakkelijk klusje dus. En met dit weer lekker onder de auto liggen is ook niet alles.
Is er een simpelere manier dan dit?
Ook het systeem ook nog eens onder druk moet worden gezet. Iemand nog tips?
Of is de beste tip het ding gewoon naar de garage brengen?
Koelvloeistof vervangen
Koelvloeistof vervangen
Opel Speedster 2.2 zwart
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Koelvloeistof vervangen
Onder druk vullen hoeft niet maar scheelt heel erg veel lucht in het systeem. Wat er uiteindelijk wel uitkomt natuurlijk.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Koelvloeistof vervangen
Tja, het spul moet er wel uit natuurlijk, anders kan je die 6 Ltr niet kwijt.
Dus slang(en) los en het spul netjes opvangen en afvoeren.
Daarna het systeem goed afvullen, mag in eerste instantie best ruim boven maximum. Dan de twee ontluchtingsnippels van de slangen aan de achterzijde openen tot de kv er zonder gesputter uitkomt, dan sluiten. Vervolgens de voorzijde, de ontluchtingsnippel zit bovenaan de slang, linksvoor! Als het daar ook lekker vlot uitsroomt (daarvoor doe je het expansievat iets voller dan normaal) draai je de nippel weer dicht. Dan motor starten en tijdens het opwarmen regelmatig aan de slangen voelen of ze warm worden. De cooler iig een paar keer in laten schakelen. Dat gebeurt standaard bij 106 gr. Celsius. Dus het duurt best even. Wanneer je de auto daarna met de voorkant iets hoger zet, bijvoorbeeld op een drempel of helling, de nippel linksvoor nog een keer openen.
Daarna expansievat iets (1 centimeter) boven het maximum merkteken afvullen en de eerste tijd onder controle houden.
Dus slang(en) los en het spul netjes opvangen en afvoeren.
Daarna het systeem goed afvullen, mag in eerste instantie best ruim boven maximum. Dan de twee ontluchtingsnippels van de slangen aan de achterzijde openen tot de kv er zonder gesputter uitkomt, dan sluiten. Vervolgens de voorzijde, de ontluchtingsnippel zit bovenaan de slang, linksvoor! Als het daar ook lekker vlot uitsroomt (daarvoor doe je het expansievat iets voller dan normaal) draai je de nippel weer dicht. Dan motor starten en tijdens het opwarmen regelmatig aan de slangen voelen of ze warm worden. De cooler iig een paar keer in laten schakelen. Dat gebeurt standaard bij 106 gr. Celsius. Dus het duurt best even. Wanneer je de auto daarna met de voorkant iets hoger zet, bijvoorbeeld op een drempel of helling, de nippel linksvoor nog een keer openen.
Daarna expansievat iets (1 centimeter) boven het maximum merkteken afvullen en de eerste tijd onder controle houden.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Re: Koelvloeistof vervangen
Super bedankt voor de gedetailleerde omschrijving!!
Zo moet het gaan lukken.
Zo moet het gaan lukken.
Opel Speedster 2.2 zwart
Re: Koelvloeistof vervangen
Gelukt. Het meeste tijd ging zitten in het omhoog zetten van de auto en de bodemplaten er afhalen en op zetten.
En 1 van de slangen stribbelde een beetje tegen. Door de kou is het rubber iets stugger. Maar met wat overredingskracht van de föhn was het zo gebeurd.
Bedankt voor de tip!
En 1 van de slangen stribbelde een beetje tegen. Door de kou is het rubber iets stugger. Maar met wat overredingskracht van de föhn was het zo gebeurd.
Bedankt voor de tip!
Opel Speedster 2.2 zwart