opgedroogd/stof strooizout
opgedroogd/stof strooizout
Gewoon een vraagje wat jullie denken.....
Aangezien ik m'n speedster tip top wil houden maar ook mee rij zoveel mogelijk deze vraag:
Kan droog strooizout/stof het chassis ook aantasten? Invloed op de lak?
Ik heb hem nu al een 3 tal weken niet gewassen en er ligt een redelijke strooizout stoflaag op.
Bij m'n motorfiets waar ik elke dag mee rij merk ik dat nat/vochtig strooizout het meeste invloed heeft.....verroeste remschijven en de motorfiets blijft vochtig van het zout..... motorblok is al helemaal aan het invreten (al enkele jaren trouwens..)
Op de speedster merk ik geen van deze verschijnselen bij het droog type zout erop.
Andere jaren gebruikte ik m'n speedster nooit bij dit weer..... Maar ik wil gewoon rijden ermee, that's it! (veel hoger vermogen trouwens opt moment bij koud weer )
grtz
Aangezien ik m'n speedster tip top wil houden maar ook mee rij zoveel mogelijk deze vraag:
Kan droog strooizout/stof het chassis ook aantasten? Invloed op de lak?
Ik heb hem nu al een 3 tal weken niet gewassen en er ligt een redelijke strooizout stoflaag op.
Bij m'n motorfiets waar ik elke dag mee rij merk ik dat nat/vochtig strooizout het meeste invloed heeft.....verroeste remschijven en de motorfiets blijft vochtig van het zout..... motorblok is al helemaal aan het invreten (al enkele jaren trouwens..)
Op de speedster merk ik geen van deze verschijnselen bij het droog type zout erop.
Andere jaren gebruikte ik m'n speedster nooit bij dit weer..... Maar ik wil gewoon rijden ermee, that's it! (veel hoger vermogen trouwens opt moment bij koud weer )
grtz
captain slow
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: opgedroogd/stof strooizout
Tja...dat zout is nu misschien droog maar dat wordt ooit natuurlijk een keer nat.
Ik heb er geen beste ervaringen mee, ooit een keer mijn net aangeschafte racekart op een industrieterrein getest (want ik kon niet wachten) de weg was wel droog maar er lag wel een heel klein beetje 'stuif'zout. Een paar weken later was ik niet blij en moest ik flink poetsen om de 'vliegroest' er af te poetsen. Dat zout komt echt overal.
Mijn motor hield ik ook altijd binnen tot het een paar keer flink geregend had en dat doe ik met mijn Speedster ook.
Pipo begrijpt mij wel.
Ik heb er geen beste ervaringen mee, ooit een keer mijn net aangeschafte racekart op een industrieterrein getest (want ik kon niet wachten) de weg was wel droog maar er lag wel een heel klein beetje 'stuif'zout. Een paar weken later was ik niet blij en moest ik flink poetsen om de 'vliegroest' er af te poetsen. Dat zout komt echt overal.
Mijn motor hield ik ook altijd binnen tot het een paar keer flink geregend had en dat doe ik met mijn Speedster ook.
Pipo begrijpt mij wel.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opgedroogd/stof strooizout
Pipo begrijpt je zeker Ik leg jullie even uit waarom mijn Speedster nooit de baan op gaat wanneer er nog een restje strooizout te zien is.
Het polyester koetswerk heeft niet veel last van het zout, maar de aluminium beplating kan wel aangetast worden. Onze alu-beplating is door anodisatie beschermd met een dichte aluminiumoxidelaag ( dikte ca 0,01mm) die een relatief goede weerstand tegen corrosie biedt. Echter, door langdurige blootstelling aan strooizouten of andere oppervlaktevervuiling vind een gelijkmatige aantasting plaats over het hele oppervlak. Deze vorm van aantasting is gelukkig de minst schadelijke vorm, enkel krijgt de plaat een lelijk matgrijs/zwart uitzicht maar behoudt wel grotendeels haar beschermende oxidehuid.
Gevaarlijker is echter 'pitting' ofte putvormige corrosie. Deze ontstaat wanneer de aluminiumoxidehuid plaatselijk verstoord wordt; bv door mechanische beschadiging van het oppervlak (steenslag of drempels). Dit type van corrosie kan zelfs in extreme vorm tot gaten leiden.
Dan heb je nog de galvanische corrosie. Deze onstaat bij de Speedster voornamelijk tussen de alu-plaat en de rvs-bouten. Indien én de plaat én de bouten met zout water bedekt worden,gaat er een electrisch stroompje lopen waardoor het minst edele metaal (hier dus het aluminium) aangetast wordt. In extreme gevallen 'vreet' de bout zich door de plaat heen.
Voorgaande corrosievormen kan je door een goede reiniging van de alu-plaat eenvoudig tot stilstand brengen. Waarna je een extra beschermende laag (was, olie of gespecialiseerde produkten) kan aanbrengen. De reeds aanwezige beschadigingen door de corrosie kan je echter niet meer wegwerken.
Een andere zeer schadelijke vorm is nog de spleet-corrosie (bv spleten bij lasnaden of gelijmde naden, en boutbevestigingen). Water met opgeloste zouten dringt hier door capillaire werking de spleet binnen. In de spleet wordt zuurstof verbruikt door de corrosie. Doordat de buitenzijde belucht wordt onstaat een electrolytisch corrosieproces. Een eenvoudige reiniging volstaat hier niet. Je moet de aantasting plaatselijk 'neutraliseren' met aangepaste produkten, en daarna de spleet 'sealen' ; d.i. van iedere externe zuurstofbron afsluiten.
Moraal van het verhaal: vermijdt strooizouten, en reinig en bescherm je aluminumbodem op regelmatige basis
Het polyester koetswerk heeft niet veel last van het zout, maar de aluminium beplating kan wel aangetast worden. Onze alu-beplating is door anodisatie beschermd met een dichte aluminiumoxidelaag ( dikte ca 0,01mm) die een relatief goede weerstand tegen corrosie biedt. Echter, door langdurige blootstelling aan strooizouten of andere oppervlaktevervuiling vind een gelijkmatige aantasting plaats over het hele oppervlak. Deze vorm van aantasting is gelukkig de minst schadelijke vorm, enkel krijgt de plaat een lelijk matgrijs/zwart uitzicht maar behoudt wel grotendeels haar beschermende oxidehuid.
Gevaarlijker is echter 'pitting' ofte putvormige corrosie. Deze ontstaat wanneer de aluminiumoxidehuid plaatselijk verstoord wordt; bv door mechanische beschadiging van het oppervlak (steenslag of drempels). Dit type van corrosie kan zelfs in extreme vorm tot gaten leiden.
Dan heb je nog de galvanische corrosie. Deze onstaat bij de Speedster voornamelijk tussen de alu-plaat en de rvs-bouten. Indien én de plaat én de bouten met zout water bedekt worden,gaat er een electrisch stroompje lopen waardoor het minst edele metaal (hier dus het aluminium) aangetast wordt. In extreme gevallen 'vreet' de bout zich door de plaat heen.
Voorgaande corrosievormen kan je door een goede reiniging van de alu-plaat eenvoudig tot stilstand brengen. Waarna je een extra beschermende laag (was, olie of gespecialiseerde produkten) kan aanbrengen. De reeds aanwezige beschadigingen door de corrosie kan je echter niet meer wegwerken.
Een andere zeer schadelijke vorm is nog de spleet-corrosie (bv spleten bij lasnaden of gelijmde naden, en boutbevestigingen). Water met opgeloste zouten dringt hier door capillaire werking de spleet binnen. In de spleet wordt zuurstof verbruikt door de corrosie. Doordat de buitenzijde belucht wordt onstaat een electrolytisch corrosieproces. Een eenvoudige reiniging volstaat hier niet. Je moet de aantasting plaatselijk 'neutraliseren' met aangepaste produkten, en daarna de spleet 'sealen' ; d.i. van iedere externe zuurstofbron afsluiten.
Moraal van het verhaal: vermijdt strooizouten, en reinig en bescherm je aluminumbodem op regelmatige basis
A thing of beauty is a joy forever!
- stefan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
- Locatie: grobbendonk
Re: opgedroogd/stof strooizout
klopt als een bus pipo....toch één enkele opmerking....(van EEN SPLEET KENT DEN DRE genoeg peis ik).sorry ik kon het niet laten,
ik moet mij toch af en toe nog is laten horen he
ik moet mij toch af en toe nog is laten horen he
grasmaaiers..enz
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opgedroogd/stof strooizout
stefan schreef:klopt als een bus pipo....toch één enkele opmerking....(van EEN SPLEET KENT DEN DRE genoeg peis ik).sorry ik kon het niet laten,
ik moet mij toch af en toe nog is laten horen he
A thing of beauty is a joy forever!
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: opgedroogd/stof strooizout
Blijkbaar ook na 1 winter rijden kan het er zo. Is geen foto van mijn speedster he uitzien
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opgedroogd/stof strooizout
ja, bij industrieel verzinkte delen zoals de ophangarmen en het hulpchassis is na ca 10 jaar ook wel het sop van de kool wat bescherming betreft en treedt er ook oppervlaktecorrosie op. Ziet er niet mooi uit maar is op zich niet direct bedreigend. Ik olie ze regelmatig in en nog worden ze vuil-matgrijs . De spiraalveren worden continu gezandstraald door vuil, zand en steentjes en gaan ook gemakkelijk roesten bij vocht. Maar voor die doorroesten zijn we wel 20 jaar verder Bij mij uit zich dat in stukjes lak die er af springen, maar daar hij nooit buiten komt bij natte baan is er (nog) geen roest te zien. Als het teveel stoort kan je natuurlijk alles zandstralen en terug laten verzinken of lakken. Poederlakken ben ik geen fan van. Het is wel sterker dan gewone lak tegen impacts, maar bij lakbeschadigingen kruipt de corrosie onder de poederlaklaag door zonder dat je het ziet (spleetcorrosie) totdat het boeltje ineens doorgeroest is. Heb ik regelmatig gezien bij auto-buizenframes.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: opgedroogd/stof strooizout
mondstefan schreef:klopt als een bus pipo....toch één enkele opmerking....(van EEN SPLEET KENT DEN DRE genoeg peis ik).sorry ik kon het niet laten,
ik moet mij toch af en toe nog is laten horen he
spleet
hol
of gezopen in omgekeerde richting
captain slow
Re: opgedroogd/stof strooizout
Vandaag maar eens beginnen te poetsen
Boeltje grondig aangepakt. Wat mij echt wel opviel is de motorruimte, wat een stof daar inzat Wss gaat de luchtfilter opnieuw gereinigd worden (is pas gebeurd trouwens)
Bodemplaten achteraan worden trouwens om de 1000 km gepoetst (ivm olie lekkage versnellingsbak, volledig onderblok wordt dan gedaan)
Chassis onderkant is altijd 1 maal per jaar...
staat weer lekker te blinken in de garage..... (zie je op deze superduidelijke foto) Net nog wat gepolijst. Nu (bevroren) slapen en morgenvroeg terug rondcrossen ermee
Boeltje grondig aangepakt. Wat mij echt wel opviel is de motorruimte, wat een stof daar inzat Wss gaat de luchtfilter opnieuw gereinigd worden (is pas gebeurd trouwens)
Bodemplaten achteraan worden trouwens om de 1000 km gepoetst (ivm olie lekkage versnellingsbak, volledig onderblok wordt dan gedaan)
Chassis onderkant is altijd 1 maal per jaar...
staat weer lekker te blinken in de garage..... (zie je op deze superduidelijke foto) Net nog wat gepolijst. Nu (bevroren) slapen en morgenvroeg terug rondcrossen ermee
captain slow
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opgedroogd/stof strooizout
Netjes. Misschien ooit eens je tankdop zwart laten anodiseren. Past ie mooier in het geheel.
A thing of beauty is a joy forever!
Re: opgedroogd/stof strooizout
Mocht hij erdoor sneller worden zou ik het doen , anders is het maar weggesmeten geldPipo schreef:Netjes. Misschien ooit eens je tankdop zwart laten anodiseren. Past ie mooier in het geheel.
captain slow
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opgedroogd/stof strooizout
Sneller niet nee. Maar het draagt bij tot de 'Stealth look'. Wordt je minder geflitsttibby schreef:Mocht hij erdoor sneller worden zou ik het doen , anders is het maar weggesmeten geld
A thing of beauty is a joy forever!
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2359
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: opgedroogd/stof strooizout
Of een sticker eronder "race feul only" ook weer 5pk erbij
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
Re: opgedroogd/stof strooizout
Filter zag er maar droevig uit door dat stofzout.....
Geen 500km oud.....
Geen 500km oud.....
captain slow
- Pipo
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2038
- Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: opgedroogd/stof strooizout
Dat is toch zo'n uitwasbaar exemplaar, niet?
A thing of beauty is a joy forever!