Thijskok schreef: kenteken 40jxp7
Gezien kenteken een import-auto dus waarschijnlijk? Op zich niet verkeerd, maar dan wel ogen open houden wegens bekende pad/truuk om schade-auto's van hun 'historie' af te helpen.
Bij deze auto's is alles qua bodywork en zo zonder problemen te vervangen of repareren (polyester, alleen van een soort die wat aandacht behoeft qua verwerking). Constructietechnisch is vrijwel gelijk aan de Elise, dus alle waarschuwingen die je daar over vindt op het internet mbt. reparaties zijn ook op de Speedster van toepassing.
Waar je heel erg op moet letten is tekenen van schade aan het alu chassis. Als dit het geval is, dan is deze officieel niet repareerbaar en moet vervangen worden door een geheel nieuw chassis. Losse onderdelen van het alu chassis zijn niet leverbaar vanuit Lotus en de gelijmde verbindingen zijn op dit moment ook maar beperkt tot niet repareerbaar. (ja.. er is technisch van alles mogelijk, maar er zijn geen 'officieel goedgekeurde' reparaties mogelijk...)
Vooral de voor-ophangpunten in het chassis zijn een bekend punt waarbij iemand een voorwiel er af rijdt, de draagarmen uit het chassis scheuren en de zaak total-loss is.
Creatieve geesten willen dit soort auto's dan nog wel eens met wat alu plaatjes, popnagels en de kit-spuit weer 'presenteerbaar' maken en dan gaan ze de gebruikte markt op waar mensen zulke levensgevaarlijke auto's kopen zonder ervan op de hoogte te zijn. Ook repareren dit soort mensen de poyester 'crashbox' aan de voorzijde nog wel eens wat in een (volgende) aanrijding desastreus kan uitpakken als deze niet langer de botsing-energie absorbeert.
Voor een evt koop dus zeker op een brug gooien en met een vergrootglas er overheen aan de onderkant en alle alu delen inspecteren voor beschadigingen en deuken/scheuren.
Je zal ongetwijfeld 'gebruikssporen' aantreffen en corrosie op verschillende onderdelen, maar dat kan redelijk 'normaal' zijn afhankelijk van hoe de auto is gereden/gestald/etc. Sommige auto's hebben ook erg last van osmose in het polyester bodywork wat leidt tot 'blaren' in de lak. Prima te repareren, maar is erg arbeids intensief als je het goed wil doen. Wellicht zal je ook de shims die nu tussen het alu chassis en stalen achter-subframe moeten vervangen, want daar wil nog wel eens fiks het corrosie-spook in de alu delen trekken.
Een dingetje om wel in het achterhoofd te houden met de Speedster is dat langzaamaan de meeste specifieke onderdelen van deze auto's (kop- en achterlicht units, polyester delen, dashboard, originele schokbreker/veer units, etc.) niet langer gemaakt worden en dit soort specifieke dingen dus wel eens moeilijk of niet meer te krijgen zijn. Er is gelukkig een vrij actieve 'aftermarket' groep mensen die voor de Speedster en VX220 (UK) veel dingen (na)maken.
Een hoop technisch/mechanisch spul komt natuurlijk zo uit de onderdelen bak van Opel en andere fabrikanten, dus wat dat betreft is er weinig aan de hand.
Wel is een hoop ijzer/staalwerk in de auto zoals beugels, draagarmen, raam mechaniek, etc. van bedroevend slechte kwaliteit cq. maar heel beperkt tegen roest beschermd, dus kijk niet vreemd op dat je een hoop dingen in verloop van tijd moet ont-roesten/stralen en dan (openieuw) laten verzinken en evt. daarna een verf of poedercoat er overheen. Lotus is nou eenmaal niet bekend om dingen te maken die 'landurig mee gaan'
Aan de andere kant zijn het (vergeleken met veel andere auto's) heerlijk simpele auto's waar je met een goed uitgeruste doppenset en wat gereedschap en spullen het hele ding uit elkaar kan halen en als rijders auto zijn ze geweldig.
Mocht je een datum hebben waarop je deze of andere auto wilt gaan bekijken, gooi het hier op het forum, dan zijn er misschien nog mensen die mee kunnen om te kijken en als bestaande eigenaar dingen kunnen spotten die niet kloppen of een probleem zijn.
Bye, Arno.