Pagina 1 van 2

Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 26 jun 2018 19:31
door gertje
Vandaag een dag met de speedster op zolder (circuit) gereden. Met nogal ongewone hoge inlaat temperaturen tot gevolg.
Kunnen jullie SC rijders jullie inlaat temperaturen bij gewoon gebruik en circuit gebruik eens posten hier.
Kwestie van te kunnen vergelijken en zoeken waarom ik zo hoge inlaat temperaturen had ondanks het warme weer.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 26 jun 2018 21:19
door Exmantaa
Vanmiddag met een fris zeewindje m'n SC-IAT rond de 77*C...
Zal later nog wel iets hoger geweest zijn bij wat meer effort.

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 5:18
door gertje
Oke, ik heb bij normaal rijden rond de 72a 76.
Denk dat ik ergens een probleem heb.

Ik denk dat ik in het begin bij gewoon rijden in de 40 zat. Op Francochamps vorig jaar tegen de 80.

Maar niets op de setup verandert

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 5:38
door Arno
Vaak de meest simpele dingen als pomp van het chargecooler circuit die om de 1 of andere reden niet meer loopt oid. en feitelijk de SC 'non cooled' geworden is.

Dan gaan de IAT's wel snel omhoog..

Bij de 2.2SC's evt. ook nog vervuilde/verstopte laminova koel-ribben/vinnetjes in het inlaatspruitstuk die de efficientie kunnen aantasten/verminderen. Effect zal minder zijn, maar waarschijnlijk bij langere belasting meer opvallen.

Bye, Arno.

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 6:55
door gertje
Ik denk dat het koel water normaal rapper rondstroomde? Niet?
Iemand tips waar best te beginnen? Pomp vervangen, laminova's kuisen?

https://youtu.be/1wvGmj7WYxE



Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 7:31
door Smiley
Ik zou beginnen met ontluchten.

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 8:47
door Exmantaa
Ik las op UK forum dat je op circuit Zolder boven de 100*C zat met je intake temps?? :wacko:
Waarschijnlijk dus inderdaad iets mis met je chargecooler set-up, en eerste check is kijken of je koelwater wel rondpompt bij draaiende motor...
Geen flow; pomp defect of gewoon aansturing /relais/zekering ergens stuk.
Wel flow, dan wordt het interessant en is je warmteoverdracht ergens door vervuiling enorm verminderd... (maar bij die tempoeraturen verwacht ik dat je pomp gewoon niet draait.)

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 8:52
door gertje
Exmantaa schreef:Ik las op UK forum dat je op circuit Zolder boven de 100*C zat met je intake temps?? :wacko:
Waarschijnlijk dus inderdaad iets mis met je chargecooler set-up, en eerste check is kijken of je koelwater wel rondpompt bij draaiende motor...
Geen flow; pomp defect of gewoon aansturing /relais/zekering ergens stuk.
Wel flow, dan wordt het interessant en is je warmteoverdracht ergens door vervuiling enorm verminderd... (maar bij die tempoeraturen verwacht ik dat je pomp gewoon niet draait.)
Zie filmpje frank het loopt er heel stilletjes uit dus pomp of lucht?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 9:50
door aKra
Dat is veels te weinig flow op dat filmpje, met de standaard pomp moet dat al veel meer zijn. Zelf een "upgrade pomp" van BOSCH geplaatst omdat die nog meer flow had, scheelde in de IAT. Zit nu op 10C boven intake temperatuur.

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 10:31
door gertje
aKra schreef:Dat is veels te weinig flow op dat filmpje, met de standaard pomp moet dat al veel meer zijn. Zelf een "upgrade pomp" van BOSCH geplaatst omdat die nog meer flow had, scheelde in de IAT. Zit nu op 10C boven intake temperatuur.
Maar waar zit het probleem, pomp stuk? Lucht in het circuit? Ergens een opstructie in het circuit?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 11:20
door gertje
Heeft iemand de stuknr van de chargecooler pomp?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 11:25
door tibby
gertje schreef:Heeft iemand de stuknr van de chargecooler pomp?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

https://www.speedsterforum.de/forum/ind ... NewComment

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 11:30
door aKra
Jup, dat is hem!

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 11:32
door gertje
moet ik eerst nog op dat forum geraken he. veel te lang geleden precies

Re: Inlaat temperaturen SC

Geplaatst: 27 jun 2018 13:59
door Exmantaa
Kan nu pas je filmpje zien, maar dat is inderdaad veel te weinig flow.

Je hebt een set-up met dat speciale alu tankje en daar aan de onderuitgang van het tankje gelijk de pomp hangen?
De Bosch pompjes zelf gaan eigenlijk bijna niet stuk, dus check eerst eens of er wel 12v bij je pomp aankomt.(pompje zelf hoor je niet door je motorgeluid, dus check ook pompgeluid even door het relais te overbruggen)

Daarna zou ik de perskant na de pomp even loshalen en met een losse slang daarop de flow checken.
Indien dat wel OK is zit er een obstructie in je systeem. Misschien een verstopping, maar denk eerder een simpele geknikte slang in de dorpel. (als je de koeler voorin hebt hangen...)