Overstap maken naar ander soort motorolie
Overstap maken naar ander soort motorolie
Hallo,
vanwege kwaliteitsproblemen met het huidige oliemerk dat ik gebruik, wil ik gaan overstappen op een ander merk maar ook direct op een ander soort olie.
Ik ga over van een 10W40 half-syntheet naar Mobil 1 Mobil Super™ 3000 X1 5W-40 vol-syntheet.
Nu is de vraag of iemand op basis van feiten uit ervaring iets kan zeggen over of het nodig is eerst een "spoelverversing" te doen, met andere woorden 2x achter elkaar verversen binnen een uur met 1x filterwissel en een stuk rustig rijden tussendoor
óf
dat bij 1x aftappen en 1x filterwissel de hoeveelheid oude olie in het systeem (motor, warmtewisselaar en air-to-air oliekoeler) achterblijft zo beperkt is, dat het niet uitmaakt voor de kwaliteit van het resultaat.
Ik vind het een beetje zonde van de olie om er alleen maar mee te spoelen namelijk..
Gr,
The Duke
vanwege kwaliteitsproblemen met het huidige oliemerk dat ik gebruik, wil ik gaan overstappen op een ander merk maar ook direct op een ander soort olie.
Ik ga over van een 10W40 half-syntheet naar Mobil 1 Mobil Super™ 3000 X1 5W-40 vol-syntheet.
Nu is de vraag of iemand op basis van feiten uit ervaring iets kan zeggen over of het nodig is eerst een "spoelverversing" te doen, met andere woorden 2x achter elkaar verversen binnen een uur met 1x filterwissel en een stuk rustig rijden tussendoor
óf
dat bij 1x aftappen en 1x filterwissel de hoeveelheid oude olie in het systeem (motor, warmtewisselaar en air-to-air oliekoeler) achterblijft zo beperkt is, dat het niet uitmaakt voor de kwaliteit van het resultaat.
Ik vind het een beetje zonde van de olie om er alleen maar mee te spoelen namelijk..
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Nieuwe olie + filter X 2 zetten bij een overgang. Boeltje rustig warm rijden en aflaten. 

captain slow
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Hoi Duke,
Het is geen F1 motor hè. De Z22SE is een 'bulletproof' concept, zelfs met een DBilas turbokit.
Dus mijn advies is: goed warm rijden, aftappen (met geopende vuldop of half uitgetrokken peilstok) oliefilter verwijderen en vervolgens een nachtje uit laten lekken. Dan komt het echt goed.
Het is geen F1 motor hè. De Z22SE is een 'bulletproof' concept, zelfs met een DBilas turbokit.
Dus mijn advies is: goed warm rijden, aftappen (met geopende vuldop of half uitgetrokken peilstok) oliefilter verwijderen en vervolgens een nachtje uit laten lekken. Dan komt het echt goed.

A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Hoi Duke,
Je kunt ook ff een paar liter (4-5) bij de action kopen, die kost 3,50 per liter... dat is niet heel veel dus. en die na het aftappen ff door het systeem laten lopen en daarna ook weer aftappen.
Ik gebruik bij mijn turbo setup nu Shell Helix Ultra 10W60 Racing olie.
Ik heb hier allerlei tests van gezien en zij gebruiken een Zink additief welke op gebruikstemperatuur zo'n slijt preventief effect blijkt te hebben dat het alternatieve olie concurrenten ver achter zich laat.
Ook heeft het een reinigend effect op het blok, dus oude blokken die lekvrij zijn door afzettingen kunnen dus gaan lekken
verder is het vrij goedkope olie als je de concurrentie ziet
Gr Tim
Je kunt ook ff een paar liter (4-5) bij de action kopen, die kost 3,50 per liter... dat is niet heel veel dus. en die na het aftappen ff door het systeem laten lopen en daarna ook weer aftappen.
Ik gebruik bij mijn turbo setup nu Shell Helix Ultra 10W60 Racing olie.
Ik heb hier allerlei tests van gezien en zij gebruiken een Zink additief welke op gebruikstemperatuur zo'n slijt preventief effect blijkt te hebben dat het alternatieve olie concurrenten ver achter zich laat.
Ook heeft het een reinigend effect op het blok, dus oude blokken die lekvrij zijn door afzettingen kunnen dus gaan lekken

verder is het vrij goedkope olie als je de concurrentie ziet

Gr Tim
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Of bij MPM halen, die koopt de Shell 10W60 in voor minder.
20L olie voor 68 Euro.
20L olie voor 68 Euro.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Duke, wat is de reden om ook te wisselen van type olie?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Er ontstonden kwaliteitsproblemen met de olie die ik altijd gebruikte en werd voorgeschreven door DBilas.Daan schreef:Duke, wat is de reden om ook te wisselen van type olie?
Ik gebruikte die ook in andere auto's en daar gelukkig het probleem ontdekt voordat ik deze in de Speedster had gebruikt. Olie was veel sneller versleten (ging na een kleine 5000 km olie verbruiken en donker van kleur) en bij aftappen zag ik zelfs een soort sludge-snot ontstaan in de olie. Net als een vel op een oude pot verf. Dit was met motoren die op LPG lopen, dus juist een heel schone verbranding hebben.
Vervolgens iemand in de buurt met garage een afgelopen oliemonster gegeven en liet dat onderzoeken en ik ben de technische details vergeten, maar kwam erop neer dat ze kunstmatig een mindere basis van olie verbeterden, die onstabiel blijkt te zijn. Daarnaast was deze na minder dan 5000 km grotendeels zijn smerende eigenschappen verloren. DBilas gecontacteerd, hadden toevallig hetzelfde ontdekt en hebben tests gedaan met diverse soorten olie op zoek naar een geschikte vervanger en zij adviseerden mij de Mobil-variant zoals genoemd voor mijn toepassing.
Weet nog niet of ik 2x ga verversen, maar als ik het doe, zeker met dezelfde olie.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Wedden dat dit over Castrol gaat?the-duke schreef:Er ontstonden kwaliteitsproblemen met de olie die ik altijd gebruikte en werd voorgeschreven door DBilas.Daan schreef:Duke, wat is de reden om ook te wisselen van type olie?
Ik gebruikte die ook in andere auto's en daar gelukkig het probleem ontdekt voordat ik deze in de Speedster had gebruikt. Olie was veel sneller versleten (ging na een kleine 5000 km olie verbruiken en donker van kleur) en bij aftappen zag ik zelfs een soort sludge-snot ontstaan in de olie. Net als een vel op een oude pot verf. Dit was met motoren die op LPG lopen, dus juist een heel schone verbranding hebben.
Vervolgens iemand in de buurt met garage een afgelopen oliemonster gegeven en liet dat onderzoeken en ik ben de technische details vergeten, maar kwam erop neer dat ze kunstmatig een mindere basis van olie verbeterden, die onstabiel blijkt te zijn. Daarnaast was deze na minder dan 5000 km grotendeels zijn smerende eigenschappen verloren. DBilas gecontacteerd, hadden toevallig hetzelfde ontdekt en hebben tests gedaan met diverse soorten olie op zoek naar een geschikte vervanger en zij adviseerden mij de Mobil-variant zoals genoemd voor mijn toepassing.
Weet nog niet of ik 2x ga verversen, maar als ik het doe, zeker met dezelfde olie.
Gr,
The Duke
Frank Janssens kreeg ook vreemde kwaliteit aan enkele jaren geleden ivm Castrol 10w60. Er hing toen een geel /groene schijn over....
captain slow
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Voor het eerst sinds tijden hier
Ben benieuwd, ik heb ook gewoon de half synt 10w40. Castrol. (bij de Vectra moest ik na de dbilas upgrade shell olie gebruiken).
z
Ik heb van Terry niets gehoord over hoe mijn olie eruit zag na de beurt dit jaar.
Overigens die slush is dat ook niet veel voorkomend bij korte stukjes rijden en niet goed op temperatuur komen)

Ben benieuwd, ik heb ook gewoon de half synt 10w40. Castrol. (bij de Vectra moest ik na de dbilas upgrade shell olie gebruiken).
z
Ik heb van Terry niets gehoord over hoe mijn olie eruit zag na de beurt dit jaar.
Overigens die slush is dat ook niet veel voorkomend bij korte stukjes rijden en niet goed op temperatuur komen)
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
Re: Overstap maken naar ander soort motorolie
Klopt, beetje (te) druk geweest met andere zaken, maar krijg weer wat lucht voor leuke dingen!martinb schreef:Voor het eerst sinds tijden hier![]()
Ben benieuwd, ik heb ook gewoon de half synt 10w40. Castrol. (bij de Vectra moest ik na de dbilas upgrade shell olie gebruiken).
z
Ik heb van Terry niets gehoord over hoe mijn olie eruit zag na de beurt dit jaar.
Overigens die slush is dat ook niet veel voorkomend bij korte stukjes rijden en niet goed op temperatuur komen)
Goed te zien dat jij hier ook nog actief bent

Sludge kan allerlei oorzaken hebben, zeker ook slechte carterventilatie. Korte stukjes en niet goed warm worden kan zeker ook van die witte melkachtige olie opleveren, maar ik rijd veel grotere stukken, meer dan vlot en wissel de olie 3x sneller dan Opel voorschrijft.
Deze half-syntheet is gewoon niet goed meer of minimaal de batch die ik heb gekregen en daarmee is mijn vertrouwen weg, dus zal ik hem nooit meer gebruiken.
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops