Tekening/animatie

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Tekening/animatie

Bericht door Smiley »

Postbode elastieken :mrgreen:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4548
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Tekening/animatie

Bericht door tibby »

Afbeelding

Liefst zoiets , Mikalor geloof ik ...
captain slow
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Tekening/animatie

Bericht door S. Gonzales »

tibby schreef:Afbeelding

Liefst zoiets , Mikalor geloof ik ...
Yep! :yes:
Zie hier: https://www.amazon.com/Squirrelly-Stain ... B00RZYEXKM

@Alex, je kan (bijna) alles theoretisch beredeneren en daar is ook veel voor te zeggen. Maar soms ..... moet je het gewoon in één keer goed doen. Zonder 'afschuifrand/bobbel/verdikking' op het uiteinde van je buis en/of de juiste klem (t-bolt) weet je zeker dat er een keer (meestal op een ongelegen moment) een slang af schiet.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Het beste is met alles het in een keer goed te doen. Scheelt een hoop tijd. Maar met die klemmen ben ik het toch niet helemaal met je eens. Ik heb die brede er op zitten. Zien er precies zo uit als die bij Amazon. Probleem dat ik er mee heb is dat je geen gevoel hebt hoever je ze aan kan draaien. Bij een normale slangklem heb je dat wel enigzins. Ik heb ze uiteindelijk om die reden maar op 4Nm vastgezet. Dat is best een hoop voor een slangklem en dan maak ik me al zorgen over het vervormen van de buisverbinder. Want daardoor ontstaan er juist lekken. Ben wel met je eens dat het hele boost traject eens op druk gebracht moet worden om te controleren op lekken. Maar wacht even, er zit toch een MAF in? Als er een lek na de MAF zit schiet de ECU toch in de stress?
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Weer een berg nuttige info, bedankt.

Ik heb vandaag weer contact gehad met Clubsport.

WIJSHEDEN CLUBSPORT:
Als een Rotrex schade heeft opgelopen is de olie roetzwart en maakt zoveel herrie dat het niet kan missen.
Als er dus verkeerde olie in zou hebben gezeten of te weinig zou het ding aan barrels zijn.

Revisie van een Rotrex is volgens de fabrikant niet mogelijk, er schijnt 1 bedrijf te zijn die dit aanbied maar alleen slechte resultaten (volgens Clubsport).

Advies Clubsport, nippel direct achter de compressor plaatsen en druk meten.

Groeten.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

De klem op de inlaat compressor had ik al vervangen direct na aanschaf want de buis zat los en was met een "gewone" klem niet vast te krijgen.
Klemmen zoals op afb. kun je bij De Wildkamp halen, ze hebben veel maten op voorraad.
Bijlagen
Foto0343.jpg
Foto0343.jpg (208.37 KiB) 1723 keer bekeken
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Tekening/animatie

Bericht door S. Gonzales »

Prima, maar het gaat nu over de slangklemmen aan de 'druk' kant hè :yes: En check dan ook meteen de slangklemmen bij de IC aansluitingen. Je moet ergens beginnen met uitsluiten, en dit ziet er sowieso niet goed uit. Dus waarom niet beginnen met de juiste slangklemmen?
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Dit zijn mijn voorlopige plannen.

De intercooler moet ik eerst nog controleren, de auto heeft ooit schade gehad vermoedelijk ook op de neus bestuurderskant.
Er zal toch niet een overijverige monteur bij de herstel werkzaamheden vergeten zijn om het afstopmiddel in/uitgang intercooler geheel te verwijderen ??

Groeten.
Bijlagen
Foto0356.jpg
Foto0356.jpg (196.8 KiB) 1718 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Bij die foto van de Rotrex is de aluminium buis toch niet koud over de uitgang van de rotrex geschoven hoop ik? Dat moet wel heel mooi passen wil dat lekdicht zijn. Ik zou daar heel erg oppassen voor het aanzuigen van niet gefilterde lucht. Heeft niets te maken met het drukprobleem, maar ik zou er wel iets aan doen.

Je intercooler kan niet dicht zitten, maar kan wel een restrictie veroorzaken. Dat vind je niet door op lekken te controleren. Daar heb je doorstroming voor nodig. Maar je zou eenvoudig een tijdelijke bypass kunnen maken om dat uit te sluiten.

Je gaf eerder aan dat er druk gemeten is, maar op welk punt is dat dan gedaan?

Vergeet bij het koelen van de cat door de lucht van de BOV niet dat juist op het moment dat je de koeling het meest nodig hebt, de BOV dicht staat. Dat is op het circuit niet zo'n probleem omdat je niet lang achter elkaar volgas rijdt. Maar op de autobahn met constant 200 dus wel. Die 'koeling door de BOV' moet je meer zien als leuk meegenomen
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Was mijn plan Alex,
De cooler tijdelijk vervangen door een pvc buis 50 mm dikwandig, moet passen zie schema tekening eerder.

Volgens Clubsport is de cat cooler niet echt noodzakelijk en wordt vaak verwijderd ((foutmelding resetten).
Ik rij nooit langdurig op hoge snelheid, ik heb alle tijd en geniet onderweg van andere dingen.

Het zou mij niet verbazen dat er toch ergens een lek in het buizenstelsel/intercooler zit.
Ik weet niet of dit wel eens voorkomt maar kan een intercooler poreus worden.
In dat geval is lekkage moeilijk te horen met draaiende motor.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Tekening/animatie

Bericht door S. Gonzales »

RollatorGT schreef:Het zou mij niet verbazen dat er toch ergens een lek in het buizenstelsel/intercooler zit.
Ik weet niet of dit wel eens voorkomt maar kan een intercooler poreus worden.
In dat geval is lekkage moeilijk te horen met draaiende motor.
Kom op Henk, onderstaande reactie is van 8 augustus jl.. :bangin:

"bijvoorbeeld, de intercooler loskoppelen, afpersen en de flow checken. Dan kan je weer een paar variabelen afvinken en blijft er steeds minder over wat betreft de oorzaak."

We zijn inmiddels alweer een paar weken verder en nu komt er weer een vraag over die IC. :roll:

Dus nu niet langer om de hete brij heendraaien maar de uitkomst van de verschillende suggesties terugkoppelen.
Aanpakken! :yes: :lol:

(Sorry, maar het is een goed bedoelde 'schop onder je k...) :bag:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Neem even een maatje grotere buis mee bij de Wildkamp. Hoeft ook niet perse hoge druk buis te zijn. Buis 50 mm, dikwandig, dan hou je dus iets van 44 mm inwendig over. Dat is krap. De Rotrex heeft een 51 mm (inwendig) outlet. Ik zou zelfs voor een test niet kleiner gaan. En zo'n stukkie buis kost de wereld niet. Het aansluiten op de bestaande delen kan wel interessant worden. Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel lagen ducttape je nodig hebt :D (en dat is dus geen suggestie om het zo te doen!)

Afpersen van zo'n IC is heel makkelijk. Twee stops fabriceren. Eentje met ventiel. Rustig aan met een fietspomp de druk opvoeren. Zet er niet gelijk 10 bar op. Voor een euro of 5 (denk ik inmiddels, alweer een tijdje geleden) heb je een duikflesvulling van meer dan 200 bar. Als je dat er op zet, zit er gegarandeert geen enkele ristrictie in die IC meer. Maar voor je dat doet, waarschuw de buren even en pas op voor de scherven. We zien het resultaat wel op het journaal :D (dit is dus weer geen suggestie van mijn kant!)
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Nog een nieuwe mening.

Clubsport heeft contact gehad met TVS Engineering (Tubbergen).

Volgens TVS :
Met de setting die ik heb, 0.2 bar overdruk en een pulley verhouding van 1,5 is 310 pk de max. (testbank 305pk is dus goed).
De Rotrex mag veel meer toeren draaien, nu +/- 70.000 bij 6500 rpm. (ook de mening van Alex).
De krukas pulley kan groter zodat er een overdruk van +/- 0.5 ontstaat en moet het ongeveer op 380/390 pk uitkomen.

De reactie van Clubsport hierop :
0,2 bar overdruk bij 70.000 toeren voor een C38 is wel weinig, ik denk toch aan een lek.

Groeten.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Tekening/animatie

Bericht door aboellaard »

Ik ben het met Clubsport eens. Kijk maar naar de koppelkromme. Daar zit bij ongeveer 5800 toeren een knik in, waarna de lijn horizontaal gaat lopen. De Rotrex gedraagd zich juist in dat gebied niet lineair, maar gaat steeds meer lucht blazen. Dus je zou verwachten dat die lijn minimaal zo door zou lopen en zelfs nog stijler zou gaan lopen. Het lijkt erop dat er ergens iets zit dat de druk boven de 1.2 bar constant houdt. Dus in ieder geval niet wat TVS zegt, want dat komt gewoon niet overeen met de karakteristiek die je van een Rotrex verwacht. Wel helemaal mee eens dat er meer te halen valt, maar dan moet je ook naar andere componenten gaan kijken om te zien of die dat aankunnen. Dingen als injectoren, brandstofpomp e.d.
Gebruikersavatar
RollatorGT
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)

Re: Tekening/animatie

Bericht door RollatorGT »

Mee eens Alex,
Zelfs met een klein mankement van de Rotrex of ergens lekkage zou het vermogen en dus ook de druk ook na 5000 rpm moeten stijgen.

Op een Alfa forum kwam ik over drukverlies turbo iets tegen over lekke spruitstuk pakking en afdichten/verwijderen EGR.
Geen idee of de EGR van invloed kan zijn.
Wel weet ik dat de EGR bij tuning vaak verwijderd/afgesloten wordt.

Groeten, Henk.
Plaats reactie