ferrodo

Verkoop van onderdelen (Velgen, Winterdak etc.).
Biesheuvel
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 sep 2005 7:12
Locatie: Niuewendijk
Contacteer:

Bericht door Biesheuvel »

Ik heb even gekeken of wij misscheint een fout gemaakt hebben....

Maar ik weet absoluut nu zeker dat de bovengenoemde ferodo prijzen niet voor de 2500serie zijn.

Het zal waarschijnlijk om de standaard goedkopere versie gaan..

Groet,

Antoine
Biesheuvel Autosport de Grooste Tunings Zaak in de benelux. www.biesheuvel.nl
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Maik, ik ben me er niet van bewust dat ik iets probeer te ontwijken :roll:

Ik baseer mijn uitspraken op de ervaringen die ik zelf heb en de ervaringen van andere mensen (vooral de mensen uit het engelse Lotus circuit). Als ik geen inputs heb van een bepaald type of merk blok zal ik niet zeggen dat ze per definitie slechter- of beter zijn dan. Wie ben ik om daarover te oordelen? Het enige wat ik tot noch toe over Ferodo heb gehoord is dat het budgetblokken zijn. (waarbij opgemerkt moet worden dat dat wellicht niet voor de hele lijn geldt..)

Je moet er naar mijn mening rekening mee houden dat het onderling vergelijken van remblokken hartstikke subjectief is omdat mensen voorkeuren hebben.
Ikzelf heb een voorkeur voor een 'stevige bite'. D.w.z. dat het blok heftig hapt bij initieel remmen. Er zijn echter ook mensen die dat niet prettig vinden maar juist de voorkeur hebben bij een blok wat heel erg stabiel is en blijft. Kortom, het is een kwestie van gevoel.

Als geld geen rol zou spelen zou ik zweren bij RS14. Omgekeerd ken ik mensen die datzelfde weer zeggen over de ProTrack. :roll:

Verder zijn fabrikanten niet echt scheutig met het geven van goede informatie. Ik heb het grafiekje gepost van SBS waarin je kunt aflezen wat de Carbon Ceramic (ProTrack) doet op Elkhart Lake onder een Indy racewagen met 8-pot calipers. Dus doet ie hetzelfde onder je Speedster? Nou nee... ander gewicht, andere verdeling etc. etc. Kortom, als je tot een eerlijk vergelijk wil komen moet je een auto volhangen met meetapparatuur, een professionele coureur aan de slag zetten en ieder afzonderlijk blok testen.. dan pas weet je de échte verschillen..

Dus... komt het weer terug op gevoel..
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Het is zo, de meeste mensen hier op het forum hebben gewoon slechte ervaring met de standaard GM blokjes. Waarom :!: :?: 90 % hiervan piept, maken veel smerig, 375 euro alleen voor de vóórremmen :shock:
en remmen kan beter.
Dus een alternatief is de Bijv Ferrodo DS 2500 ,kosten 75 euro.
Remmen beter-véél minder gesmeer van remstof-en piepen niet.
Dat is wat de meeste van ons willen.
Want als iedereen op iedereen wat op uit gaat doen , blijft iedereen met de zelfde oude blokjes rijden. Vandaar een beetje duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

YvoTuk schreef:Maik, ik ben me er niet van bewust dat ik iets probeer te ontwijken :roll:
Was ook niet serieus bedoeld hoor Yvo, ik ben van nature niet echt serieus ingesteld zeg maar :)

Bedankt voor je uitleg weer. Ik snap precies wat je bedoelt, het blijft altijd afhankelijk van persoonlijke voorkeur, maar het had kunnen zijn dat je zelf ervaring had met de Ferrodo's en daar was ik gewoon benieuwd naar.

Die SBS blokken klinken goed, alleen kan ik nergens (op de duitse en engelse speedster fora) er niets over vinden. Ik moet dus een Elise forum raadplegen hiervoor?

gr,
M.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Jans, voor zover mij bekend zijn de originele blokjes afkomstig van Brembo (ik ga er even vanuit dat het dezelfde zijn als de Elise)

Maik, Inderdaad.. Elise fora.. Lotus-on-Track forum (als je lid bent) of Seloc of zo..
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: Die SBS blokken klinken goed, alleen kan ik nergens (op de duitse en engelse speedster fora) er niets over vinden. Ik moet dus een Elise forum raadplegen hiervoor?
Arno heeft er recent een setje doorheen geremt. Voor zover ik weet zijn ze hem prima bevallen, dus als je meer wilt weten... :)

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Waarom zijn de remblokken achter duurder dan voor?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En waarom heeft Arno nog nooit hier een review op de site gezet over zijn SBS blokken :?: :lol: :wink:

Arno, vertel eens, en met welke blokjes heb jij nog meer ervaring?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:En waarom heeft Arno nog nooit hier een review op de site gezet over zijn SBS blokken :?: :lol: :wink:

Arno, vertel eens, en met welke blokjes heb jij nog meer ervaring?

Op m'n eigen auto de normale blokjes, EBC greenstuff en SBS Protrack. Heb ook met een auto met RS4-2's gereden.

De normale blokjes waren op zich wel OK, maar waren in ieder geval op mijn auto dood-eng in de regen. De eerste paar seconden deden ze op natte schijven gewoon bijna helemaal niks en grepen dan plotseling wel. Niet zo lekker.

Toen overgestapt op Greenstuff. Best een aardig blokkie voor alleen straatgebruik. Probleem met nat remmen in ieder geval grotendeels over.

Na gebruik op het circuit waren ze niet groen meer, maar zwart-verbrand en brokkelden ze af :)

Tegen die tijd was ik door de originele schijven heen, dus toen een nieuwe set 2-delige schijven van www.eliseparts.com er onder. Op dat moment ook op zoek gegaan naar alternatieve blokjes.

Ik probeer graag wat 'rare' dingen uit :)

De PAGID's zagen er goed uit, maar bij de RS14's zit het rem-materiaal met bronzen klinknagels op de stalen achterplaat. Dit zou geen probleem moeten zijn als ze slijten (brons is zacht), maar toch las ik verhalen van mensen die groeven in hun schijven kregen toen de blokjes versleten raakten.

Daar had ik niet zo'n zin in, dus ben ik verder gaan kijken en toen kwam ik de SBS blokjes tegen. Die kon ik uiteindelijk via een winkel in de UK kopen (er was geen importeur hier in NL) en daar heb ik mee rondgereden. Erg tevreden over.

Ik heb in die tijd ook nog gekeken naar blokken van Performance-Friction uit de USA. Erg interessant omdat die allerlei compounds kunnen leveren. Helaas waren vooral de achter-blokjes extreem duur, dus dat ging uiteindelijk niet door.

De voor-blokjes van de Elise/Speedster zijn gelijk aan de achter-blokken van een Nissan Skyline en de achter-blokjes komen van de achterkant van een Dodge Viper (alleen even opletten op de dikte van het frictiemateriaal. Dat is soms wel afwijkend), dus zijn er op zich wel allerlei alternatieven te vinden. (achterplaat codes zijn: FMSI D174/109 voorkant en FMSI D491 achterkant)

Nu weer even greenstuff er onder omdat de SBS'en even moeilijk leverbaar waren. Wel goed merkbaar.. "waarom remt het zo slecht!?!?" :)

Ik blijf nu effe met de greenstuff blokjes rijden door de winter, maar ik heb nu een oogje op nog wat blokjes die weer eens 'heel anders' zijn.. Zijn alleen nog niet voor de achterkant leverbaar, maar hopelijk begin volgend jaar wel.. Anders ga ik volgend jaar weer voor de SBS'en.

Op zich is dit lastig te vertalen naar gebruik op de Speedster. Op de Elise heb je natuurlijk (tenzij een hele recente Toyota-Elise) geen rembekrachtiging. Dat maakt vooral het aangrijp-gedrag en gevoel in de auto heel anders. Een blokje wat in de Elise 'lekker' voelt qua aangrijpen kan in de Speedster wel eens te 'grabby' zijn en vice-versa.

Remmen (als ze het maar goed doen) en gedrag is vooral ook persoonlijke voorkeur :)

Bye, Arno.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Arno, goed verhaal. Voor wat betreft de dikte van het frictiemateriaal: dat is inderdaad een instinker. SBS heeft, net als alle fabrikanten een prachtig boek met 'backplate outlines'. Daar kan je gemakkelijk opzoeken welk blokje je nodig hebt.

Alleen... als je de outline neemt voor de achterzijde en die blokjes op je auto wilt zetten blijken ze eenvoudigweg te dik :(

De achterblokken die we nu leveren (EINDELIJK!, we hebben er bijna vier maanden op moeten wachten) zijn speciaal voor ons gemaakt en hebben de correcte dikte.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

YvoTuk schreef:Alleen... als je de outline neemt voor de achterzijde en die blokjes op je auto wilt zetten blijken ze eenvoudigweg te dik :(
Blijft heel vreemd, want daar had ik dus totaal geen problemen mee toen ik ze uit de UK haalde via Questmead (de importeur aldaar)

Ik had achter gewoon de 3034.CC.TH11.6 en die pasten perfect qua dikte. Voorkant gewoon de 3017.CC.TH14.3. Allebei zo direct 'off the shelf' daar en er direct onder.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bedankt Arno!

Yvo, de RS14's zijn jouw favoriet, want jij zoekt bite. Op een Elise (zonder bekrachtiger heb jij toch ook?) werken die RS14's dus goed. Op het VX220 forum "zweert men" ook op de RS14's voor de speedster. Dus een bijterig blokje op de Elise doet het dus ook goed op de bekrachtigde speedster.
Die SBS blokken zijn iets minder bijterig dus dan de RS14's, maar dat scheelt maar een klein beetje?
Ik heb zo het idee dat het karakter van de blokken wel behouden blijft voor de speedster...
Die SBS blokken blijven dus redelijk interessant.

Zal ik dan maar proefkonijn zijn voor de speedster? :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Mannen, is het vergelijken van rem blokken zonder het vermelden of dit met of zonder staalflex remleidingen zinloos ?.Uit ervaring weet ik dat het veranderen van de leidingen al zoveel verschil uitmaakt en dat je dan pas div blokken kan gaan proberen.Maar dit blijft individueel want hoe wil je wat jij prettig vind nu vergelijken met dat gevoel van een ander.Die rijd anders gebruikt de wagen anders.Ja als je veel cirquit werk doet is het logisch dat je wat anders hebt of gebruikt.De originels zijn jank blokken en zijn hoog geprijst ik heb na de leidingen Green Stuff erop laten zetten janken niet en als ze warm zijn remmen ze perfekt,nu lees ik dat het BUDGET blokken zijn.Mijn advies??lees veel van gebruikers op div clubs want als je op de handel afgaat kan je iedere dag betere kopen.vr.gr.linne150 :roll:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

linne150 schreef:.De originels zijn jank blokken en zijn hoog geprijst ik heb na de leidingen Green Stuff erop laten zetten janken niet en als ze warm zijn remmen ze perfekt,nu lees ik dat het BUDGET blokken zijn.
Oh.. RVS remslangen heb ik er al jaren op zitten. Zo'n beetje vanaf het begin al. Maar dat je het verschil zonder niet merkt, daar ben ik het persoonlijk niet mee eens.

Dat greenstuff blokken 'budget' types zijn is wel absoluut waar.

Ze remmen 'redelijk', maar meer ook niet. Voor puur straatgebruik is er wel mee te werken, maar voor de mensen die iets 'enthousiaster' rijden en vooral remmen is het met deze al gauw 'einde verhaal'. Fading en verbranden.. Dat doen ze...

Ik weet niet of je wel eens in Mark z'n speedster hebt gereden? Dan merk je het verschil in rem-karakteristiek onmiddelijk met de OMP blokjes die hij er nu onder heeft zitten.
Mijn advies??lees veel van gebruikers op div clubs want als je op de handel afgaat kan je iedere dag betere kopen.vr.gr.linne150 :roll:
Klopt, hoewel de voorkeur/aanbeveling voor de PAGID's en de SBS'en vooral door veel gebruik op de Elise is ontstaan. Deze 'werken' erg goed op de auto's is gebleken na vele, vele mensen die verschillende dingen hebben geprobeerd op de weg en op het circuit.

Ook hier zijn het vrij specifieke types, want de RS15 van PAGID bleek bijvoorbeeld voor de meeste mensen 'teveel van het goede' wat betreft frictie index. Te snel blokkerende wielen en niet goed doseerbaar qua remkracht.

Natuurlijk is een ieder vrij om zelf te kiezen wat hij wil! (doe ik lekker ook :) ) De blokjes zoals Yvo die verkoopt zijn alleen een erg goede keus als je 'zeker' wilt zijn van de perfecte remmen op een Elise of Speedster.

Bye, Arno.
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Arno schreef: Blijft heel vreemd, want daar had ik dus totaal geen problemen mee toen ik ze uit de UK haalde via Questmead (de importeur aldaar)
Nee, da's niet zo vreemd; ook Questmead heeft ze speciaal laten maken :)
Afbeelding
Plaats reactie