Fer schreef: Mbt t chassis en electrolise..das nieuw.
Beetje aard van het beestje met alu onderdelen die in contact komen met staal (al dan niet RVS) en dat gaat dan in combinatie met (zout)water oxidatie geven.
Over het algemeen is er weinig aan de hand en de meeste punten waar er al meerdere metalen bij elkaar komen is op losse onderdelen als de onderplaat onder de motor en bij de diffuser. Dat zijn gewoon losse platen dus weinig aan de hand. Dat soort plaatsen is het trouwens genoeg om de montagebouten en onnderlegringen van de afdekplaten gewoon lekker in het vet te zetten en dan vast te zetten. Dat zorgt er al voor dat er geen electrolytische 'cel' onstaat als er vocht op komt en dus is galvanische corrosie nihil.
Regelmatig gebruikt spul op deze auto's rond het chassis is ACF50 en 'Corrosion Block' vet. Dit bevat corrosieremmers en het vet/olie houdt water weg.
Het pas-vlak tussen het stalen achtersubframe en het alu chassis is langzaamaan wel een corrosie dingetje aan het worden, vooral omdat die in de wielkuip bij het achterwiel zit en dus lekker alle water en evt. pekel over zich heen krijgt de hele tijd.
Eigenlijk is het punt daar vooral dat het subframe het onderspit aan het delven is omdat de witte aluminium-oxide die er tussen ontstaat deze (dunwandige) stalen subframe pasvlak begint krom te buigen. Het alu zelf is daar flink dik (8mm of zo) en behalve wat putten blijft dat meestal wel OK.
Nogmaals.. Het is geen acuut probleem, maar wel iets om te checken en evt. zelf aan te pakken als je de auto langer wilt houden.
Lees deze bijvoorbeeld voor wat achtergrond info:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... -subframe/
Oh ja.. Soms ontwikkelen ze (haar)scheurtjes in het achtersubframe waar de spoorstangen en de achterste draagarm scharnierpunten bijeen komen. Maar het subframe is staal dus da's wel te lassen/repareren.
Zijn er bepaalde plekken op de body die extra gevoelig zijn mbt osmose?
Liggende delen vaker, maar omdat het probleem meestal een te hoog vochtgehalte in het polyester zelf is kan het overal voorkomen. Dan ontstaan er blaasjes onder de lak bij grote temperatuurschommelingen. Sommige auto's hebben er nooit last van, anderen staan een keertje met nachtvorst buiten en zien er uit of ze de mazelen hebben.. Weer zo'n voorbeeldje van engelse consistentie
Zijn de clams relatief eenvoudig te verwijderen met een extra handje?
Ja, vooral als de clams er ooit een keer af geweest zijn en alle vastgeroeste boutjes zijn al een keer vervangen en alles lekker ingevet is. Met 1 persoon kan je ze al los maken, alleen even 2 man nodig om er af te tillen.
Iemand die het 1 of 2 keer heeft gedaan heeft met een uurtje of 2 wel een clam er af liggen. Is zeker niet ingewikkeld. Je kunt ook nog wat dingen slimmer vast maken waardoor je ze er nog sneller af kunt krijgen.
Waar op te letten tijdens een proefrit?
Vooral niet teveel letten op rammels en kraken.. Dat is een bijna eindeloos project op zich om die er uit te krijgen als je in een alu badkuipje met een polyester body zit
Eigenlijk is de auto zo simpel dat hij vooral moet doen wat je verwacht: goed starten (startknop op dashboard
), netjes rechtuit rijden (geen stuur scheef en zo), geen *klonk* geluiden bij harder optrekken in z'n 2 (meestal een kapotten zij-motorsteun). Draaien aan stuur (geen bekrachting!) mag geen KLONK gevoel of geluid geven.
Let wel op dat deze auto's (als een kart) heel direct sturen en feedback in stuur geven, dus kijk niet vreemd op dat je veel in het stuur terug voelt van het wegoppervlak. Dat is normaal. Intuitief ga je dan msschien stuur vaster grijpen en geforceerd (over)compenseren, maar deze moet je vooral heel losjes besturen en dan moet de auto met alleen wat 'begeleiding' zelf z'n pad vinden.
Remmen moeten goed werken, maar zijn zeker niet over-bekrachtigd als veel huidige auto's, dus je moet meestal nog wel aardig 'trappen', maar dan moeten ze wel lineair vertragen.
Deuren moeten soepel lopen en netjes sluiten en niet aanlopen tegen bodywork, koffer/motorkap moet goed openen (hendel achter bestuurdersstoel), ditto 'neus' klep (hendel midden onder dash). Cabine moet droog zijn onder de matjes (softtop is wel OK, maar kan lekken langs de randen bij de ramen) en ditto kofferbak. In de kofferbak leeft ook de accu en nog wat relais en wanneer daar iets lekt kan dat nog wel eens tot issues leiden met oxidatie op contacten en zo.
Eigenlijk geen al te gekke dingen tov. andere auto's. Inspectie op een brug oid. is daarna eigenlijk nog belangrijker, want veel gedrag zaken zijn met goede afstelling of wat verbeteinrgen te fixen. Structurele (schade)problemen zijn wel een probleem.
Ik weet niet of je het al had gezien, maar hier op de site staan ook alle officiele en andere docs van de auto:
https://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/
Blader daar ook vooral in rond om een beetje vertrouwd te raken met de auto.
Bye, Arno.