Voorjaars verzamelproject

Weetjes en tips voor onze auto.
Plaats reactie
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Voorjaars verzamelproject

Bericht door Ericvanb »

Ik heb de achterclam momenteel van mijn auto af omdat ik het uitlaatspruitstuk moest repareren en meteen ook van einddemper wilde wisselen en zo ook makkelijker bij het luchtfilter kon om dat schoon te maken. Dat is inmiddels allemaal gelukt :).

Mijn vraag is of het meteen slim is gelijk nog wat ander onderhoud te doen nu de kap eraf ligt? Ik heb de achterdempers ook van de auto af gehad, de draadarmen draaien mooi soepel en - voor zover ik kan voelen - zonder speling. Geen idee echter of je dat zo met de hand kan voelen? Ook de motorsteunen lijken mij goed, maar ik weet niet of het met het blote oog zichtbaar is als deze slecht zijn geworden?

Wat mij zelf verder opviel:

-draagarmen hebben heel licht oppervlakkige roest. Ben van plan dat met een roestconverter in de spuiten.
-koelvloeistoftankje heeft teveel zon gehad, tijd voor een nieuwe. Weet iemand zo welke type tank dat is?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder gaan de GAZ schokdempers naar de UK voor een servicebeurtje, rechtsachter was gewoon afgebroken (gelukkig veilig thuisgekomen). Voor 60 GPB per stuk vervangt GAZ de blauwe onderdelen voor nieuwe - steverige - versies. Ik heb alleen twee soorten achterdempers, moet nog even uitzoeken welke ik ga laten fixen. Degene die eronder zaten hebben één langere veer, de tweede set die ik heb liggen en kortere veer en een hulpveer. Helaas is er weinig documentatie over te vinden. :?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ericvanb op 01 jun 2019 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Smiley »

Koelvloeistoftankje is van een Astra G met typenummer 9117436
Dapper dat je nog verder wilt met die gaz golds. Ik zou het niet durven.

Omdat je in elk geval achter gele inserts in je motorsteunen hebt zitten (ik gok erop dat ze voorin ook zitten), dan krijgen de zijsteunen niet meer zo op hun donder, waardoor de kans op slijtage flink omlaag gaat.
Als de zijsteunen kapot zijn, hoor je een krakend geluid bij optrekken in de vooral de 1e en soms de 2e versnelling.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1923
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door S. Gonzales »

Hier is het onderdeelnummer voor het expansievat: GM 9117436

Je zou het klepdeksel nu makkelijker een leuk kleurtje kunnen geven. En ik dacht, wat bedoel je nu met draadarmen? :shock:
Die heten draagarmen. En wat je schokdempers betreft, is het niet veel verstandiger om na deze ervaring op Nitron over te gaan? Voor service met passie kan je dan voortaan gewoon in Nederland terecht bij Leo van der Made (Madeno racing) in Oude Tonge (ZH).
Succes, je hebt er mooi weer bij :thumbup:

Edit: Smiley was toch iets sneller :D Maar ons beider advies over je schokdempers zou ik zeker ter harte nemen. Ik schrok er ook van :shock: Dat wil je echt niet meemaken wanneer je wat steviger aan het sturen bent.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door jaydee »

Om de motorsteunen te beoordelen zou je het motorblok een stukje kunnen opkrikken. Dan kun je de rubbers beter inspecteren op scheuren...

Afbeelding

(Ik hoop dat de foto te zien is. Link vanuit Google album)
Jägertee
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Smiley »

jaydee zijn afbeelding:
Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Ericvanb »

Dank voor de tips! Ik bedoelde inderdaad draagarmen 😜
Blok stukje opkrikken om de rubbers te inspecteren ga ik zo gelijk even doen 👍

Wat betreft de Gaz dempers... Tja, de nieuwe versies van hun eindkappen zijn een stuk dikker en hebben dus meer 'vlees' op het punt waar deze gescheurd is. Voor zover ik kan vinden n zijn er met die nieuwe versies geen problemen meer. En nu herbouwen ze dus vier shocks naar 'als nieuw' staat voor 240 GPB met nog wat verzendkosten. Ik ga er nog even over nadenken.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Arno »

Gluur even naar het pas-vlak tussen het stalen subframe en het alu chassis om te zien of je daar sporen van corrosie ziet of dat het staal aan het uit-buigen is.

Bekend probleem is dat er daar vocht tussen het subframe en alu chassis en de shim komt en dat gaat lopen oxideren. Omdat alu oxide lekker 'dik' is gaat dat dan het staal weg drukken.

Zie: http://www.vx220.org.uk/forums/topic/12 ... r-subframe

Gaz op het VX220 forum heeft nieuwe shims gemaakt met extra corrosie-werende coatings er op die in de plaats van de originele shims komen.

Vaak kan je met een goede zaklamp en wat borstelen al wel een idee krijgen of er wat speelt zonder het subframe meteen al los te halen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Ericvanb »

Dank voor de tip, ga ik morgen ook even checken!
Voor wie het leuk vind om de vorderingen te volgen, ik gooi regelmatig foto's en video's op instagram: https://www.instagram.com/vanballegoie/

Achterremmen vandaag fris kleurtje gegeven:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben vanavond ook begonnen met het verwijderen van osmose / loszittende verf rechts op de voorclam. Auto heeft in het verleden schade gehad en nu begint een deel van de herstelde delen los te komen. Daarnaast heeft de auto dus wat last van kleine bubbeltjes, na elke winter weer een paar meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plan is om al die schade weg te dremelen, te vullen met glasvezelplamuur en daarna te gronden en te schuren. Ik ga de auto niet geheel laten spuiten - volgend jaar komt het weer terug - maar om een camo wrap te doen.

Afbeelding
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Ericvanb »

Nog een vraagje: :D Twee van onderstaande zelfklemmende moeren (ik ken de echte naam niet) die de binnenspatborden vasthouden zijn gesneuveld bij het verwijderen van die spatborden. Weet iemand waar deze te bestellen zijn, of wat een goed alternatief is? Dit zijn dus moeren die aan het polyester van de achterklem en de zijkappen geklemd zitten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Arno »

Dat zijn zgn. 'blindspreidmoeren' of 'jack nuts'.

O.a.

https://www.fabory.com/nl/blindspreidmo ... kt/p/65411

Met evt. een (RVS) ring achter het polyester kan je die ook vervangen door alu blindklinkmoer:

https://www.fabory.com/nl/blindklinkmoe ... um/p/69315

De ring zorgt ervoor dat de uitzetting hiervan tijdens het zetten niet het polyester 'kraakt'.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Ericvanb
Lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 dec 2014 12:46
Locatie: Zuid-Holland

Re: Voorjaars verzamelproject

Bericht door Ericvanb »

Top, thanks! 👍
Plaats reactie