Pagina 1 van 1

fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 9:20
door Pipo
Dag allemaal,
Zoals sommigen onder jullie misschien wel weten heb ik mijn rode Turbo Speedster op Autoscout.be te koop gesteld.
Nu komen er binnen een paar weken 2 kooplustige Italianen overgevlogen :) . Maar die vraagt een uitdraai van een compressietest van de motor en een vermogensrun te zien.
Hiervoor moet ik het fuel injection en startrelais localiseren. Volgens de technische info zouden dat relais 35 en 36 moeten zijn. Ik neem aan dat dit identiek is voor de atmo en turbo motor? Maar de locatie is me niet 100% duidelijk en mijn geheugen is ook niet meer je dat :) . Heb ik het juist dat die relais zich bevinden in de relaisbox die achteraan in de kofferruimte zit? Als mijn geheugen me niet bedriegt was het startrelais dat grote gele relais.
Dank voor de info.

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 9:32
door #595
Yep het grote gele relais links achter in de kofferbak is je startrelais.

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 9:38
door Smiley
Inderdaad, links achterin onderaan de wielkuip.
Er zit een kapje overheen dat er eerst af moet.
Dan zie je bij een turbo 4 relays zitten.

Normaal grijs voor brandstofpomp, bruin voor ecu en geel voor starter.
Zou je een foto willen trekken van hoe het eruit ziet?
Ik heb alleen engelse kiekjes, en daar is zoveel aan gerommeld dat ik graag een foto van oem zou willen hebben.

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 10:19
door Exmantaa
Relais achterin is nopgal een klusje. Ik neem aan dat je voor de compressietest even de fuel en ontsteking wilt afschakelen?
Je kunt voor fuel dan ook de fuel-veiligheidschakelaar-stekker (links op subframe bij versnellingsbak) lostrekken en dan even doorstarten totdat de benzine druk helemaal weg is.
Ontstekingsmodule kun je ook nog loshalen, maar eigenlijk overbodig als er toch geen benzinedruk meer is...

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 10:43
door #595
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Stefan hier wat fotos van een NA

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 14:35
door Pipo
Bedankt mannen. Ik wist wel dat ik hier goed zat om mijn geheugen op te frissen :D
Ik wil inderdaad voor de compressietest de fuel afschakelen. Daar ik het ontstekingspack boven de bougies toch moet verwijderen, is dat ook uitgeschakeld. Het startrelais zou ik eventueel willen overbruggen om van daar uit de startmotor te kunnen inschakelen. Anders moet ik iemand anders op de startknop laten drukken; dat gaat ook natuurlijk.

@ Exmantaa: Goed idee. Ik had helemaal niet aan die fuel-veiligheidschakelaar gedacht.

Nog één vraagje. Wat is de fabrieks compressiedruk die de Turbomotor standaard zou moeten hebben? Heb ik niet teruggevonden in de technische handleidingen.

Daarstraks nog een staaltje van dealerkennis over onze Speedster gekregen. Ik bel met een grote dealer over mijn Speedster. Krijg ik de vraag: " is het een benzine of dieselmotor, mijnheer?" :lol: :lol: :lol:

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 18:45
door Smiley
#595 schreef: 23 jul 2019 10:43 Stefan hier wat fotos van een NA
Ik had erbij moeten zetten dat ik specifiek de oem foto's van de turbo zoek. Toch bedankt!

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 22:43
door Pipo
Pipo schreef: 23 jul 2019 14:35 Nog één vraagje. Wat is de fabrieks compressiedruk die de Turbomotor standaard zou moeten hebben? Heb ik niet teruggevonden in de technische handleidingen.
Heeft niemand ooit een compressietest op een Turbo gedaan? Of de fabrieksdata van een Z2.0LET gelezen?

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 23 jul 2019 23:23
door Smiley
Hier staat een mooie omschrijving van de berekening.
https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk ... gine.71683
De Z20LET heeft een compressie van 8.8:1
Als je dat doorrekend met de voorbeelden van het artikel is je maximale compressie 8.8 x 1.38 is 12.144 bar.
Verderop wordt omschreven dat je ook de 80 en 66% regel mee moet nemen voor uiterste precisie.

Om het simpel te houden zou ik zeggen dat de uitslag tussen de 10 en de 12 bar aan moet geven.
Belangrijkste is dat ze alle 4 rond hetzelfde zitten.

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 24 jul 2019 15:03
door tibby
Deze poes staat alvast te wachten op jou........ :wink:


Afbeelding

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 24 jul 2019 15:49
door Pipo
tibby schreef: 24 jul 2019 15:03 Deze poes staat alvast te wachten op jou........ :wink:
Afbeelding
??? Welke poes. Ik krijg niets te zien :?

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 24 jul 2019 15:52
door tibby
Jaguar = poes :D Jij ging toch voor een F type gaan dacht ik ??

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 24 jul 2019 22:19
door Pipo
Aah, dié poes :D . Het was me niet duidelijk omdat ik voor een of andere reden de foto niet te zien kreeg.
Klopt. De F-type staat bovenaan mijn vervangerslijst 8) . Maar pendel tussen de coupé en cabrio. Ik rij heel graag open - winter en zomer zolang het maar droog is, maar vind de coupé mooier. Ben er nog niet aan uit :wink: Nu ja, zo lang mijn Speedster nog in mijn garage staat, heb ik nog tijd :D

Re: fuel en startrelais

Geplaatst: 24 jul 2019 22:26
door tibby
Cabrio kopen , ga je anders spijt van krijgen :yes: Ik rij ook in de winter met de 4C met het dak eraf met een hete verwarming :mrgreen: en nu on de zomer met de airco op :mrgreen:
De 4c coupe is ook pakken mooier (Vauxhall) maaaaaaar ik rij lekker liever zonder dakje rond :P

Speedster = winter bevriezen , laat staan zonder dak :wacko:
zomer plek ik aan het leer van de stoel en kom ik er druipend uit gekropen :lol:






















jaja, ik ben een pussy geworden :jump: