projekt opel tuning

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Boris
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2005 6:58
Locatie: alphen aan den rijn

projekt opel tuning

Bericht door Boris »

Hallo speedsterfanaten

even voorstellen ik ben Boris en vanaf volgende week de trotse eigenaar van een zwarte(rood zwart interieur en hardtop)speedster turbo. Mijn vrouw heeft onlangs een smart speedster brabus aangeschaft en dit reed zo ongelofelijk leuk dat ik ook iets kleiners wilde gaan rijden.(ik heb nu een oude 1994 maar perfecte S600 die alles heeft behalve rijbeleving).Ben toen gaan kijken welke wagens de meeste beleving geven zonder dat ik vermogen tekort zou komen(de 600 heeft daar natuurlijk genoeg van)zoals bij de smart. Ik kwam uit bij de Lotus elise/exige en de speedster turbo. Na een proefrit in de exige 240cup was ik eigenlijk verkocht maar E92000 is een boel geld. Bleef staan de speedster of de elise. De oude elise met rovermotor is geen concurentie voor de speedster turbo dus viel af. De nieuwe elise met de toyotamotor is duurder dan de speedster turbo en is iets meer hardcore maar de mogelijkheden voor vermogenswinst en aanpassing zijn kleiner dan die van de opelmotor en de speedster. Mijn doel is om de speedster eerst een half jaar te leren kennen en daarna pas aan te passen voor weg/trackgebruik. Ik heb de laatste weken veel met jullie meegelezen en geleerd. Heeft iemand ervaring met de ombouw zoals wordt gedaan door het zuid duitse projekt opel (www.projektopel.de ). De totaalaanpak spreekt mij erg aan en daarbij gaan ze uit van een (nog redelijk binnen de grenzen)vermogenswinst van 60-85 pk. Dit doet mij in ieder geval doet vermoeden dat je langer dan 10000km kan tuffen met je getuunde blok en naast trackdagen je deze speedster nog redelijk kan gebruiken op de weg. Maar belangrijker ze pakken alles aan zodat de speedster ook daadwerkelijk om kan gaan met het hogere vermogen. Omdat ik nog een speedster analfabeet ben hoor ik graag van jullie wat andere ervaringen of meningen zijn.

Boris.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hallo Boris
Welkom bij de club :wink: En ze noemen ons poetsers :lol:
Het enigste wat je zonder aanpassingen kunt doen is ,De prekat weg, een sportkat monteren,en d.m.v. ( chippen ) kom je dan op ongeveer 235- 240 pk. Meer zit er niet in :!:
Om te beginnen heb je vanaf 240 pk ,andere zuigers nodig.( éérste aanpassing ) :!:
Heb het hele trajeckt zo'n beetje doorlopen nu , en meer zit er ook voor mij niet in.Wél in de motor, maar niet in de rest waar ie ingebouwd is.
Van wat ik zo begrijp van jou , wil je de zelfde kant op als ik heb gedaan.
Dit is , én kun je niet allemaal op de site uitleggen, maar het beste lijkt mij een keer op een speedster meeting.


groetjes jans
Boris
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2005 6:58
Locatie: alphen aan den rijn

projekt opel tuning

Bericht door Boris »

Hoi Jans,

bedankt voor je reactie. Van wat ik heb gelezen op dit forum ben jij de specialist op het gebied van tuning voor de speedster. Had jij naast vmax (ik heb gelezen dat jij daar bent geweest ) gehoord van projekt opel ? Biedt vmax naast motorische tuning ook de nodige aanpassingen aan de rest van de wagen. Ik las op het duitse speedsterclubforum dat de mensen van vmax zeer moeilijk te bereiken zijn. Omdat ik geen monteur ben is het voor mij van belang dat de speedster na de aanpassingen nog redelijk normaal te onderhouden is (niet elke 2000 km naar de garage ) en dus gebruiksvriendelijk voor de sleutelleek. Jouw ervaring is voor mij bijzonder waardevol en bruikbaar.

Boris
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: projekt opel tuning

Bericht door jans »

Boris schreef:Hoi Jans,

bedankt voor je reactie. Van wat ik heb gelezen op dit forum ben jij de specialist op het gebied van tuning voor de speedster. Had jij naast vmax (ik heb gelezen dat jij daar bent geweest ) gehoord van projekt opel ? Biedt vmax naast motorische tuning ook de nodige aanpassingen aan de rest van de wagen. Ik las op het duitse speedsterclubforum dat de mensen van vmax zeer moeilijk te bereiken zijn. Omdat ik geen monteur ben is het voor mij van belang dat de speedster na de aanpassingen nog redelijk normaal te onderhouden is (niet elke 2000 km naar de garage ) en dus gebruiksvriendelijk voor de sleutelleek. Jouw ervaring is voor mij bijzonder waardevol en bruikbaar.

Boris
Specialist :?: :oops: Was in het begin ook geinspireerd door Projekt opel, maar ze waren met die test op Hockenheim niet helemaal eerlijk.
Neem aan dat je die test kent :idea: Zat namelijk ook nog een sper diff in en 265 pk, was ietsje meer. Verder hebben ze de lucht happer aan de zijkant van de intercooler niet op de mooiste manier verbouwd, De versnellingsbak overbrenging m.n. de 2 é versn hebben ze korter gemaakt :shock: Zelf zou ik hem juist langer maken.De mensen bij V max zijn inderdaad niet gemakkelijk te bereiken. Heb er zelf trouwens absoluut geen problemen mee.En wat onderhoud betreft, zelf kies ik ook voor degelijkheid, vandaar die speciale zuigers ,en drijfstangen met olie koeling, en één van de beste turbo's die er te koop zijn.Dit met nog een sper diff en Nitron dempers hebben de zaak voor mij compleet gemaakt.
Kortom"' het is maar net wat je wilt en wat je wilt uitgeven.
Wat bedoel je ''presies'' met nodige aanpassingen :?: :?:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Welkom Boris. Weer een mooie (zwarte) Speedster erbij.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de aanpassingen die je gaat doen. Hou ons dus op de hoogte. :thumbup:
Lotus Elise S2
Boris
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2005 6:58
Locatie: alphen aan den rijn

projekt opel tuning

Bericht door Boris »

Natuurlijk zal ik mijn speedsteraanpassingen met jullie delen.
Jans, de veranderingen die jij noemt zijn de zaken die ik bedoel. Dus remmen, sperdifferentieel, velgen( bredere maten als 215 voor en 235 of 245 achter zie je eigenlijk bij de meeste getuunde speedsters maar ik heb nog niet gelezen hoe dit de wegligging en het bochtengedrag beinvloed ) , banden en vering. Daarnaast vierpuntsgordels en eventueel een kooi(heeft iemand daar ervaring mee in zijn of haar speedster). In de lotus cup modellen bouwen ze die standaard in en naast de veiligheid is het ook goed voor de stijfheid van de wagen is mij verteld door een lotusrijder. Ik heb geen verstand van overbrengingen maar in het dagelijks verkeer is het wel leuk als je in de "prestige" stoplichtsprint de gemidelde porsche of mitsubishi evo een minderwaardigheidscomplex kunt bezorgen. In de test met de projekt opel speedster was de 0 - 100 sprint nauwelijks sneller dan de standaard omdat ze juist de overbrengverhoudingen hadden veranderd zodat de wagen beter uit korte ( circuit ) bochten kon accelereren. Volgen mij moet het met deze pk-gewichtverhouding mogelijk zijn onder de 4 seconden de 100 aan te tikken.
Ik kan ongeveer 15000 euri aan zo'n verbouwing uitgeven maar ik ga ervan uit dat dat pas rond volgend jaar maart van start zal gaan. Eerst wennen aan de nieuwe wagen en mijn licentie halen zodat ik volgend jaar het vermogen ook serieus kan gebruiken zonder het decor in te rijden. Leuk dat er zoveel actieve poetsers (ben ik nu ook zeker !) zijn, had ik niet verwacht.

prettige avond

Boris
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Ik heb geen verstand van overbrengingen maar in het dagelijks verkeer is het wel leuk als je in de "prestige" stoplichtsprint de gemidelde porsche of mitsubishi evo een minderwaardigheidscomplex kunt bezorgen.
Die EVO zal je niet zo snel een minderwaardigheids complex bezorgen bij het stoplicht. Hij is zéér ruim in het voordeel met z'n 4x4


p.s. Ik kan het weten, ik heb er zelf 1 gehad :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Welkom Boris!
En zeer interessant wat je allemaal van plan bent met de speedster. Blijft het circuitrijden echt voor de lol of wil je misschien aan amateurwedstrijden mee gaan doen?

@Stef, een paar semi-slicks en sper eronder en weg is het voordeel :wink:
Afbeelding
Boris
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2005 6:58
Locatie: alphen aan den rijn

projekt opel tuning

Bericht door Boris »

Op termijn wil in wel meer dan een dagje op het circuit maar voor mij blijft wel voorop staan dat mijn wagen ook nog normaal mee kan rijden op de openbare weg. De speedster is te leuk om alleen in het weekend te rijden ! Ik heb gelezen dat er met name in duitsland en engeland veel te doen is op het gebied van amateurraces. Verder weet ik niet of de lotus wedstrijden voor de speedster open zijn. Dat de houding van het lotuspubliek is niet altijd even positief heb ik al gemerkt (voorbijgereden worden door een "onecht kind" doet zeker teveel pijn). Stoplichtracen heb ik tot nu toe alleen met zware wagens als de merc s600 (getuned tot 480 pk) gedaan en door het gewicht van de wagen (2100 kg) kon het vermogen zonder grote problemen op de weg worden gezet (0 - 100 5.1 sec en 285 top gereden ). Maar zoals gezegd geen beleving en dus nu voor de opel gekozen. Volgens mij ga ik er geen spijt van krijgen er is veel leuks mee te doen en beleven.


Boris
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Boris

De opgegeven tijd van de sprint van de Projekt Opel was een foutje :!:
Hoe snel het wél moest zijn :idea: ga maar uit van een sec of 4.5 naar de 100.
Die van mij deed er ongeveer 4.2 sec over. Maar dan met 300 á 320 pk.
Mét semi slicks en sper. Achter in de week hoop ik dat de update er op zit,
En moet dan met 370- 380 pk nét onder de 4 sec zitten.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Boris gefeliciteerd met je overstap :thumbsup: , want ik zeg altijd maar zo: beter een ster in de vooruit dan een ster op de motorkap :mrgreen: (geintje).

En nu alle gekheid op een stokje. Waarschijnlijk kan je ook heel veel bruikbare informatie vinden op het Duitse Speedsterforum, als je het Duits machtig bent. Anders kun je ook nog uitwijken naar het Engelse VX220-forum.

Ik weet dat een Oosterbuur zelf een rolkooi heeft gemaakt. En een motorsportteam heeft recent een Speedster raceklaar gemaakt met rolkooi en V6 motor (zoek even onder Kissling). Qua onderstel en banden is heel veel informatie te vinden. Maar uit eigen ervaring weet ik dat je de Speedster met iets bredere banden en een goed onderstel (Nitron of Ohlin) transformeert naar een andere wereld zoveel verbetering :shock: .

Motorische tuning, daar heb je de juiste expert al voor gevonden (Jans 8) ).

Maar gelukkig ben je met de beste TUNING begonnen die er bestaat: BESTUURDERSTUNING! Neem inderdaad ruim de tijd om de auto te leren kennen en verbetering van je eigen rijvaardigheid.

Veel plezier in je Turbo en tot ziens tijdens een van de volgende bijeenkomsten.

SteV6
S4 Avant
Boris
Nieuw lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 okt 2005 6:58
Locatie: alphen aan den rijn

projekt opel tuning

Bericht door Boris »

Dag Poetsers

Er is inderdaad veel te lezen op het duitse forum. Duitsers zijn wel erg tuk op tupperware voor de speedster. Ik houd dat liever beperkt tot een minimum aantal zaken die echt noodzakelijk zijn. Volgen sommige van onze duitse vrienden is het zeer noodzakelijk een hekspoiler en frontsplitter te monteren (zoals gezegd ben ik hier niet enthousiast over. Ik vind nog steeds de totale ombouw zoals voorgesteld door projektopel het meest aantrekkelijk. Deze jongens zal ik over een paar maanden eens vragen of ze ook tijd hebben voor een hollandse poetser.

Laat eens weten naar welke bijeenkomsten jullie gaan.

Boris
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: projekt opel tuning

Bericht door Maik »

Boris schreef:Dag Poetsers

....

Laat eens weten naar welke bijeenkomsten jullie gaan.

Boris

Deze bv:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 4&start=90
(onderaan de laatste details)

en deze:

http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... c&start=30
(details staan in het midden van de pagina ongeveer)

M.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Hallo Boris, gefeliciteerd met je kanon! :)

Mag ik een lompe opmerking maken? (die overigens in het geheel niet lomp bedoelt is maar wel eens zo uitgelegd wordt ;))
Waarom ga je niet eerst eens serieus rijden met je auto? Een speedster turbo is al snel van zichzelf, sterker nog.. als je eens een wat gladder stukje weg tegenkomt kan die Speedster (of Elise) aan flinke hand vol zijn..

Ik kom zelf uit de Elise scene waar mensen langzaam maar toch wel heel zeker overtuigd zijn geraakt van het feit dat vermogen niet altijd zaligmakend is. Uiteraard, je kijkt ook naar een verbeterd onderstel, wellicht nog wat andere dingen, maar ik zou zeker overwegen om eens een paar serieuze:!: trainingen te volgen. Dat serieuze slaat overigens niet op trainingen die je hier in NL kan volgen.
Ik ben hier nl nog geen goeie trainingen tegengekomen, maar als je kijkt in England zijn daar wel goeie mogelijkheden. Een aanrader is Andrew Walsh. Dat is iemand die alleen maar Elise en Speedster eigenaren traint. Hij doet dat niet alleen op de poezelige Nederlandse manier (gladde plaat, oh kijk.. er is onderstuur.. johhh....) Nee, gewoon met 160km/u het stuur eens omgooien en kijken wat er gebeurt! (heel wat overigens :))

Kortom, zonder lullig te willen doen: maak liever een evenwichtige verdeling tussen geld wat je spendeert aan upgrades aan je auto en upgrades aan jezelf. Het is tenslotte veel leuker om in staat te zijn je auto de baas te zijn als ie ff een eigen leven gaat leiden dan dat je als snelste wegbent bij het stoplicht maar vervolgens op een plasje koelwater haaks links de vangrail induikt..
Afbeelding
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Yvo, let je wel op je eigen handel met dit soort texten :oops: Wil nog een keer racen met je, en dan moet je nog wel die elise kunnen betalen.. :shock:
Plaats reactie