Speedster #0657 terug op het forum
Speedster #0657 terug op het forum
Afgelopen week was het dan zo ver. Ik was na een tijdje zoeken van plan bij een speedster te gaan kijken in Brabant, en vlak voor het weekend kwam deze te koop in Almere. Ter vergelijk heb ik beide achter elkaar bekeken, de andere was nagenoeg origineel en in groene kleur. Qua vermogen en rijgedrag waren ze nagenoeg vergelijkbaar, grootste verschil was nog het uitlaat geluid (kom ik later op terug) Deze rode sprak me toch meer aan in de in mijn ogen mooiste kleur, de ATS DTC's, stoelen met 4 punts gordels, en andere kleine mods (racingstripes moet ik nog overnadenken ).
Ik ben overigens ooit aangestoken met het speedstervirus door Maik (destijds waren we collega's). Een klein rondje in de pauze in zijn SC speedster zal ik niet meer vergeten Maik wees me ook al op dit recente filmpje van de auto; https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ollenbank/
Afgelopen zaterdag heb ik hem opgehaald;
Zoals te zien is, meteen maar even een ritje naar de Posbank gedaan, heerlijk sturen daar, als je even de ruimte hebt
Ben van plan de auto lang te houden en hem komende tijd naar eigen smaak motorisch om te bouwen.
Ik heb eerder een Rotrex compressor op een BMW Z3 Clownshoe gebouwd, dus een turbo staat nu op het menu
De topics van Daan en Timmy heb ik al volledig bestudeerd
Maar voor nu, na de eerste paar dagen ben ik er achter dat;
- Het CEL lampje is gaan branden, ik heb nog een scangauge 2 die ergens stof ligt te vangen nadat ik hem niet meer nodig had voor de BMW.
- Het uitlaatspruitstuk gescheurd is, ik las dat ze er bekend om stonden, en toen ik het hitteschild gister even los haalde zag ik een gigantische scheur in het middelste Y stuk. Toch nog knap dat hij er dan 150PK uit weet te persen in het filmpje. Ik ben dan ook erg benieuwd wat voor aanpassingen de auto motorisch heeft gehad.
Ik wil eigenlijk meteen een compleet nieuwe uitlaat gaan maken (non turbo voor nu). Kort geleden ben ik gestart met mijn bedrijfje www.maxcustoms.nl waarmee ik voor vooral motoren RVS segment uitlaten maak. Ik heb ondertussen al redelijk wat inspiratie opgedaan en heb al aardig in m'n hoofd hoe ik het wil voor de speedster. Verder ben ik ook een eigenwijze en wil juist bewust voor ongelijke lengte headers gaan Al is dit vooral voor het genot van een ander geluid Ben helemaal gek van de speedster, maar een L4 klinkt toch al snel als Civics/Golfjes, helemaal mijne op het moment En tevens wordt dit ook een experiment voor mijn bedrijfje, zie hier een voorbeeld waarbij ze een MX5 op deze manier het geluid van een boxer hebben gegeven; https://www.youtube.com/watch?v=EAWN3nEyq28 Echter wil ik voor een ander effect gaan, daarover later meer
- De nitrons zijn waarschijnlijk aan revisie toe, de kleinste oneffenheden klappen door de auto
- Ik de spiegels niet mooi vind, niet (meer) goed verstelbaar en al andere besteld heb
- De auto staat bij mij thuis onder een carport, dus misschien is het verstandig er een goeie hoes bij te kopen.
- Binnenkort maar eens nieuwe banden moet gaan scoren, voor zijn bijna af en achter zijn 5 jaar oude toyo proxes
- Ik wil gaan uitzoeken of de 2.4 intake mod gedaan is. Ik zie dat de ECU nog op het spruitstuk zit met originele boutjes, kan ik er dan vanuit gaan dat deze nog origineel is?
Ik ben overigens ooit aangestoken met het speedstervirus door Maik (destijds waren we collega's). Een klein rondje in de pauze in zijn SC speedster zal ik niet meer vergeten Maik wees me ook al op dit recente filmpje van de auto; https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... ollenbank/
Afgelopen zaterdag heb ik hem opgehaald;
Zoals te zien is, meteen maar even een ritje naar de Posbank gedaan, heerlijk sturen daar, als je even de ruimte hebt
Ben van plan de auto lang te houden en hem komende tijd naar eigen smaak motorisch om te bouwen.
Ik heb eerder een Rotrex compressor op een BMW Z3 Clownshoe gebouwd, dus een turbo staat nu op het menu
De topics van Daan en Timmy heb ik al volledig bestudeerd
Maar voor nu, na de eerste paar dagen ben ik er achter dat;
- Het CEL lampje is gaan branden, ik heb nog een scangauge 2 die ergens stof ligt te vangen nadat ik hem niet meer nodig had voor de BMW.
- Het uitlaatspruitstuk gescheurd is, ik las dat ze er bekend om stonden, en toen ik het hitteschild gister even los haalde zag ik een gigantische scheur in het middelste Y stuk. Toch nog knap dat hij er dan 150PK uit weet te persen in het filmpje. Ik ben dan ook erg benieuwd wat voor aanpassingen de auto motorisch heeft gehad.
Ik wil eigenlijk meteen een compleet nieuwe uitlaat gaan maken (non turbo voor nu). Kort geleden ben ik gestart met mijn bedrijfje www.maxcustoms.nl waarmee ik voor vooral motoren RVS segment uitlaten maak. Ik heb ondertussen al redelijk wat inspiratie opgedaan en heb al aardig in m'n hoofd hoe ik het wil voor de speedster. Verder ben ik ook een eigenwijze en wil juist bewust voor ongelijke lengte headers gaan Al is dit vooral voor het genot van een ander geluid Ben helemaal gek van de speedster, maar een L4 klinkt toch al snel als Civics/Golfjes, helemaal mijne op het moment En tevens wordt dit ook een experiment voor mijn bedrijfje, zie hier een voorbeeld waarbij ze een MX5 op deze manier het geluid van een boxer hebben gegeven; https://www.youtube.com/watch?v=EAWN3nEyq28 Echter wil ik voor een ander effect gaan, daarover later meer
- De nitrons zijn waarschijnlijk aan revisie toe, de kleinste oneffenheden klappen door de auto
- Ik de spiegels niet mooi vind, niet (meer) goed verstelbaar en al andere besteld heb
- De auto staat bij mij thuis onder een carport, dus misschien is het verstandig er een goeie hoes bij te kopen.
- Binnenkort maar eens nieuwe banden moet gaan scoren, voor zijn bijna af en achter zijn 5 jaar oude toyo proxes
- Ik wil gaan uitzoeken of de 2.4 intake mod gedaan is. Ik zie dat de ECU nog op het spruitstuk zit met originele boutjes, kan ik er dan vanuit gaan dat deze nog origineel is?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7380
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Welkom Max.
Mooie plannen allemaal.
Er waren brackets om de ecu ook op een 2.4 te plaatsen.
oem is te herkennen aan een aluminium "slotprofiel" waardoor je de stekkers er niet af kon krijgen zonder dat ding uit te boren.
Gezien de Autoweek meting bijna exact de fabriekswaarden aangaf, durf ik er wel op te gokken dat de 2.2 inlaat er nog inzit.
Als je Nitron NTR40 hebt, en ze ter revisie naar Nitron gaat sturen, check dan even of je op de achter dempers de korte eyelets hebt:
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... &start=165
Als dat zo is kun je bij je revisie naar de overeenkomst in het gelinkte engelse forum verwijzen, en zouden ze gratis voor langere eyelets gewisseld kunnen worden.
De korte kunnen een deukje in de linkerkant van je hulpchassis maken.
Mooie plannen allemaal.
Er waren brackets om de ecu ook op een 2.4 te plaatsen.
oem is te herkennen aan een aluminium "slotprofiel" waardoor je de stekkers er niet af kon krijgen zonder dat ding uit te boren.
Gezien de Autoweek meting bijna exact de fabriekswaarden aangaf, durf ik er wel op te gokken dat de 2.2 inlaat er nog inzit.
Als je Nitron NTR40 hebt, en ze ter revisie naar Nitron gaat sturen, check dan even of je op de achter dempers de korte eyelets hebt:
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... &start=165
Als dat zo is kun je bij je revisie naar de overeenkomst in het gelinkte engelse forum verwijzen, en zouden ze gratis voor langere eyelets gewisseld kunnen worden.
De korte kunnen een deukje in de linkerkant van je hulpchassis maken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Dank voor de tip smiley, zal ik zeker naar kijken!
Heb ondertussen nog niet heel veel tijd voor de speedster gehad, maar toch even tussendoor de eerste 1,25kg gewichtsbesparing gedaan
Heb ondertussen nog niet heel veel tijd voor de speedster gehad, maar toch even tussendoor de eerste 1,25kg gewichtsbesparing gedaan
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Inmiddels de speedster in de lucht
De nitrons gedemonteerd voor revisie en binnenkort ga ik beginnen met de uitlaat.
Die laatste heeft een 3 inch downpipe tot aan de kat kwam ik achter, en daarna verloopt ie weer naar standaard diameter, bijzonder..
De nitrons gedemonteerd voor revisie en binnenkort ga ik beginnen met de uitlaat.
Die laatste heeft een 3 inch downpipe tot aan de kat kwam ik achter, en daarna verloopt ie weer naar standaard diameter, bijzonder..
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Vandaag even geschrokken van de revisie kosten van de nitrons, zou op 1200 GBP komen (Ze doen alleen nog full rebuild).
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een nieuwe set.
Nou heb ik momenteel de 450/550 setup en ik moet zeggen dat het me wel beviel tot zo ver, afgezien van de dikke klappen die er met de kleinste oneffenheden soms doorheen komen. Ik ben niet van plan veel circuit te rijden dus wellicht kan een klein tikje lichter geveerd ook wel. Iemand tips voor alternatieven voor sportief straat gebruik?
Is het trouwens een must om het spul naar Nitron UK zelf te sturen? Een lokale vering boer/specialist zou er misschien ook wel wat mee kunnen?
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je ook een nieuwe set.
Nou heb ik momenteel de 450/550 setup en ik moet zeggen dat het me wel beviel tot zo ver, afgezien van de dikke klappen die er met de kleinste oneffenheden soms doorheen komen. Ik ben niet van plan veel circuit te rijden dus wellicht kan een klein tikje lichter geveerd ook wel. Iemand tips voor alternatieven voor sportief straat gebruik?
Is het trouwens een must om het spul naar Nitron UK zelf te sturen? Een lokale vering boer/specialist zou er misschien ook wel wat mee kunnen?
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7380
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Zo, das pittig, en een pak meer dan ze mee adverteren.
https://www.nitron.co.uk/tech/shock-servicing
Gonzales en Manta79 hebben hun NTR's hier gehaald. Misschien doen ze ook services.
http://www.madenoracing.com/racing/more/25/Nitron
Hier worden nog wat UK alternatieven genoemd:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... what-to-do
https://www.nitron.co.uk/tech/shock-servicing
Gonzales en Manta79 hebben hun NTR's hier gehaald. Misschien doen ze ook services.
http://www.madenoracing.com/racing/more/25/Nitron
Hier worden nog wat UK alternatieven genoemd:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... what-to-do
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Zat een beetje met tijd, dus heb besloten de nitrons naar een lokale vering (ohlins) specialist te brengen, hij wist er wel raad mee.
Ik zal de bevindingen tegen die tijd zeker delen
Ik zal de bevindingen tegen die tijd zeker delen
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1520
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Hangt er vanaf wat je ziet
Het originele giet-ijzeren spruitstuk heeft een hele grote aansluit-opening. Daar sluit de originele downpipe op aan die in het eerste stuk een pre-cat heeft zitten. (in een aantal Astra/Vectra modellen zit daar meteen de hoofd-kat aan geknoopt)
Meeste mensen hebben die pre-kat er echter uit gehakt/geboord (is alleen voor de koude start van Euro4) en dan hou je dus een stuk 'dikke' pijp over in het eerste stukje downpipe. De rest is meestal origineel.
Aftermarket spruitstukken zijn vaak sowieso wat groter gedimensioneerd qua aansluiting, dus als die er op gegaan is omdat bijvoorbeeld de originele gietijzeren is gescheurd (wat vrij normaal is), dan zal je idd. ook een vernauwing zien als verder de standaard kat en eind-demper gemonteerd zijn.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Ik zie vanaf de flens (spruitstuk is nog origineel) een diameter 76-80mm pijp recht naar beneden, vervolgens twee 90 graden bochten om bij een flexstuk en dan de cat uit te komen. De diameter blijft van flens tot cat hetzelfde.Arno schreef: ↑05 okt 2020 5:47Hangt er vanaf wat je ziet
Het originele giet-ijzeren spruitstuk heeft een hele grote aansluit-opening. Daar sluit de originele downpipe op aan die in het eerste stuk een pre-cat heeft zitten. (in een aantal Astra/Vectra modellen zit daar meteen de hoofd-kat aan geknoopt)
Meeste mensen hebben die pre-kat er echter uit gehakt/geboord (is alleen voor de koude start van Euro4) en dan hou je dus een stuk 'dikke' pijp over in het eerste stukje downpipe. De rest is meestal origineel.
Aftermarket spruitstukken zijn vaak sowieso wat groter gedimensioneerd qua aansluiting, dus als die er op gegaan is omdat bijvoorbeeld de originele gietijzeren is gescheurd (wat vrij normaal is), dan zal je idd. ook een vernauwing zien als verder de standaard kat en eind-demper gemonteerd zijn.
Bye, Arno.
Oja ik zag ook een " guerilla exhaust " sticker onder de motorkap, ik vermoed dat die verantwoordelijk zijn voor de aanpassing
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Even wat anders, ik zit hier voor werk in Taiwan 2 weken in quarantaine dus heb nogal wat tijd te besteden Zoals ik eerder zei wil ik met de uitlaat een ander geluid gaan nabootsen, een V4 of inline crossplane 4 moet het dan worden, puur omdat het kan Ik zit natuurlijk met het idee om er een milde turbo ombouw van te maken, maar ik zit toch nog op de wip om dit alternatief te gaan doen;
Wat nou als ik van de z22se een echte crossplane zou kunnen maken?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitleg van yamaha toen de crossplane nieuw uit kwam;
https://www.youtube.com/watch?v=oEXUrO5wYcE
Afgezien van het feit dat het een heerlijk geluid produceert (ook belangrijk in mijn ogen) geeft het dus voordeel bij vermogensafgifte, iets wat in de speedster vast wel van pas gaat komen als je op de limiet gaat rijden.
Verschil in geluid met lijn 4 motor;
https://www.youtube.com/watch?v=Fn3nU176Bho&t=9s
Veeg mij maar op
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar goed, probleem met de crossplane is dat hij een ipv primair balans probleem heeft, dus er zal een tegengesteld draaiende balansas nodig zijn.
Zie kruk- en balansas yamaha;
Dat geeft je dus de mogelijkheid bij de Z22se de (in de foto) linker balansaslocatie voor dit doeleind te gebruiken;
Wat er verder moet gebeuren;
- Tandwiel op krukas moet naar dezelfde grootte, 21 tands (dit valt vast wel aan te passen op de nieuwe krukas)
- Rechter balansas kan verwijdert worden met behoud van tandwiel
- Custom balansas moet gemaakt (en natuurlijk de krukas en nokkenassen)
- Waterpomp tandwiel moet naar 20 tands, om tandwielverhouding gelijk te houden. (Zal krap worden, als dit niet past zou ik deze misschien op halve snelheid kunnen laten draaien en dan parralel een elektrische pomp gebruiken wanneer nodig)
Bijkomend voordeel is dat je minder mechanische verliezen zal hebben omdat de ketting maar de halve snelheid draait, en je pakt 3/4 van het voordeel van de balansas delete.
Het looppad van de ketting zal daardoor natuurlijk iets veranderen, zoals aangegeven met de groene lijnen, denken jullie dat dit haalbaar is?
Zien jullie verder nog dingen die ik mis?
Volgende probleem zal dan de ontsteking worden, omdat dit niet meer 180-180-180-180 is maar 180-90-180-270. Hiervoor ga zal ik speerke eens een berichtje sturen
Wat nou als ik van de z22se een echte crossplane zou kunnen maken?
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitleg van yamaha toen de crossplane nieuw uit kwam;
https://www.youtube.com/watch?v=oEXUrO5wYcE
Afgezien van het feit dat het een heerlijk geluid produceert (ook belangrijk in mijn ogen) geeft het dus voordeel bij vermogensafgifte, iets wat in de speedster vast wel van pas gaat komen als je op de limiet gaat rijden.
Verschil in geluid met lijn 4 motor;
https://www.youtube.com/watch?v=Fn3nU176Bho&t=9s
Veeg mij maar op
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar goed, probleem met de crossplane is dat hij een ipv primair balans probleem heeft, dus er zal een tegengesteld draaiende balansas nodig zijn.
Zie kruk- en balansas yamaha;
Dat geeft je dus de mogelijkheid bij de Z22se de (in de foto) linker balansaslocatie voor dit doeleind te gebruiken;
Wat er verder moet gebeuren;
- Tandwiel op krukas moet naar dezelfde grootte, 21 tands (dit valt vast wel aan te passen op de nieuwe krukas)
- Rechter balansas kan verwijdert worden met behoud van tandwiel
- Custom balansas moet gemaakt (en natuurlijk de krukas en nokkenassen)
- Waterpomp tandwiel moet naar 20 tands, om tandwielverhouding gelijk te houden. (Zal krap worden, als dit niet past zou ik deze misschien op halve snelheid kunnen laten draaien en dan parralel een elektrische pomp gebruiken wanneer nodig)
Bijkomend voordeel is dat je minder mechanische verliezen zal hebben omdat de ketting maar de halve snelheid draait, en je pakt 3/4 van het voordeel van de balansas delete.
Het looppad van de ketting zal daardoor natuurlijk iets veranderen, zoals aangegeven met de groene lijnen, denken jullie dat dit haalbaar is?
Zien jullie verder nog dingen die ik mis?
Volgende probleem zal dan de ontsteking worden, omdat dit niet meer 180-180-180-180 is maar 180-90-180-270. Hiervoor ga zal ik speerke eens een berichtje sturen
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7380
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Mocht speerke niet lukken, kun je ook een externe cranksensor monteren.
Dat hebben nogal wat B207 ombouw speedsters, en kun je gewoon obdtuner blijven gebruiken.
Dat hebben nogal wat B207 ombouw speedsters, en kun je gewoon obdtuner blijven gebruiken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Ja precies, lijkt me ook idd mooi hiervoor een B207 als basis te gebruiken.
Maar de crankshaft position sensor vertelt je ECU toch alleen (zoals de naam zegt) de positie van de krukas?
Vervolgens bepaald de ecu hiermee de momenten waarop elke cilinder brandstof moet hebben en moet ontsteken, in de standaard 180graden interval.
Met de crossplane gaat dit dan niet werken vanwege de onregelmatige intervallen.
Ben geen expert op gebied van motormanagement hoor, dus correct me if I'm wrong!
Maar de crankshaft position sensor vertelt je ECU toch alleen (zoals de naam zegt) de positie van de krukas?
Vervolgens bepaald de ecu hiermee de momenten waarop elke cilinder brandstof moet hebben en moet ontsteken, in de standaard 180graden interval.
Met de crossplane gaat dit dan niet werken vanwege de onregelmatige intervallen.
Ben geen expert op gebied van motormanagement hoor, dus correct me if I'm wrong!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7380
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Daar had ik overheen gelezen ja.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Speedster #0657 terug op het forum
Haha, inmiddels ben ik al met Speerke/Peter in overleg.
Probleem is dat in ieder geval de 2 bobines van de Z22SE niet gaan werken omdat je hiermee nooit anders dan het 180-180-180-180 interval kan ontsteken. In feite doet elke bobine 2 cilinders elke keer ontsteken bij TDC zeg maar, is het "wasted spark" principe (Zo leer je weer eens wat )
Maar heb al gezien dat op de B207 blokken 4x "coil on plugs" zitten, dus dat biedt al meer hoop, zit dan echt in de aansturing ervan..
Misschien een V8 ontstekingsmodule er tussen (als dat allemaal kan) en 4 vd 8 bruikbare signalen er tussenuit pakken?
Probleem is dat in ieder geval de 2 bobines van de Z22SE niet gaan werken omdat je hiermee nooit anders dan het 180-180-180-180 interval kan ontsteken. In feite doet elke bobine 2 cilinders elke keer ontsteken bij TDC zeg maar, is het "wasted spark" principe (Zo leer je weer eens wat )
Maar heb al gezien dat op de B207 blokken 4x "coil on plugs" zitten, dus dat biedt al meer hoop, zit dan echt in de aansturing ervan..
Misschien een V8 ontstekingsmodule er tussen (als dat allemaal kan) en 4 vd 8 bruikbare signalen er tussenuit pakken?