Ik begreep dat iedereen met geblazen blokken op hoge toeren last heeft van carterventilatie problemen.
Dus ik dacht, gezien ik nog steeds in quarantaine zit
, dat ga ik eens uitzoeken..
Correct me if I'm wrong, maar zoals ik het begrijp werken onze standaard blokken (Z22se en B207) hetzelfde;
*Turbo/Compressor Intercooler zijn niet weer gegeven, maar je zou kunnen zeggen dat die onder "throttlebody" vallen
En
problemen onstaan in hoge toeren, veel boost vanwege;
- Veel blow-by door de hoge boost..
- Nagenoeg atmosferische druk bij volgas in het inlaat kanaal, waardoor je steeds minder ventileert..
- En eigenlijk helemaal niet ventileert want waar moet op dit moment verse lucht vandaan komen? (PCV = dicht)
Dus je zit met een zelf versterkend effect want drukopbouw in het carter verslechterd de ringseal van je zuigers, dus krijg je nog meer blow-by.
Naar mijn idee en als ik de fora zo lees zijn de problemen puur bij zware belasting, auto's die op straat rijden waar geen problemen zijn hebben na een circuit sessie de catch-can ineens vol. Dus het systeem met de PCV checkvalve zoals het werkt in
lage belasting werk prima.
In mijn ogen heb je een vacuum bron nodig die sterker wordt met toeren, het inlaat kanaal is hiervoor dus niet geschikt (bij hoge toeren).
Wat ik tegen kwam is exhaust scavenging;
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... A&usqp=CAU
Toegegeven dat het niet helemaal APK proof is, denk ik wel dat het een goeie oplossing is, en je hebt het alleen nodig bij boost/hoge belasting dus het grootste deel van de tijd zal je je standaard PCV checkvalve gewoon gebruiken.
Hier kom ik dan op uit;
- PCV laten voor wat het is
- Checkvalve in de ventilatieslang naar de inlaat zodat hier alleen maar verse, gefilterde, lucht kan worden aangezogen.
- Extra aansluiting maken op kleppendeksel voor verse lucht toevoer
- Op de aansluiting waar deze slang zat, vanwege alle oil separators, de exhaust scavenging aansluiten met voor de zekerheid nog een catchcan.
Voordelen;
- Het systeem blijft in lage belasting gewoon netjes werken, het zou mij niet vreemd lijken dat je er gewoon mee door de APK komt (qua emissies).
- Je kan zo onderdruk in je carter krijgen > minder blow-by > minder olie in de catch can
- Geen olie dampen in je inlaat kanaal/turbo/intercooler met alle gevolgen van dien.
Heb meerdere site's gelezen waar mensen dit systeem gebruiken, maar met gemengde resultaten.
Het meest belangrijk lijkt mij dat er een regelaar/ventiel tussen moet zitten om te zorgen dat het vacuum niet te sterk wordt (en te vroeg gaat werken) maar dit zal een kwestie van trail & error zijn. Spelen met de
blauwe lijn in de grafiek hier rechtsboven zeg maar.
Wat denken jullie hier van?
Hier wat interessante links waar ik de meeste info vandaan heb;
http://forum.diyefi.org/viewtopic.php?f=24&t=357
https://www.sr20-forum.com/all-motor/34 ... ition.html