Reinigen onderzijde/aluminium

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
StefanM
Actief lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 dec 2014 13:09
Locatie: Noord Brabant

Reinigen onderzijde/aluminium

Bericht door StefanM »

Nu de dagen weer korter geworden zijn (deel 2)...
en we door de Corona perikelen redelijk aan huis gekluisterd zijn...

Ik overweeg om de onderzijde van mijn Speedster eens goed onder handen te nemen.
Ze wordt toch niet snel vies en ach.... wat moet je anders met de donkere winteravonden.

Heb ook al redelijk wat gegoogled en op het forum gezocht, maar ik zoek eigenlijk tips om het blanke aluminium te reinigen, zonder het te polijsten of "afbreuk" te doen aan het originele uiterlijk van de onderzijde.
Draagarmen etc gaan me wel lukken, 't is met name het aluminium waarvoor ik op zoek ben naar tips & tricks.

Ik zal vast niet de enige poetser zijn op het forum, dus ben erg benieuwd naar jullie ervaringen/tips.

Groet,
Stefan
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Reinigen onderzijde/aluminium

Bericht door Exmantaa »

Er zijn speciale reinigingsmiddelen voor aluminium, maar pas op dat je niet te agressief reinigt, want als je door de anodiseerlaag heen gaat (chemisch ongeschikt of door te hard schrobben met bijv. scotchbrite) eindig je straks met witte corrosie onderop... :bag:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Reinigen onderzijde/aluminium

Bericht door Arno »

Yup.. Ontvetters zijn meestal veilig als je kijkt naar koudontvetter en remmenreiniger.

Voor de rest vooral milde reinigingsmiddelen gebruiken qua zuren/logen (oppassen met velgen-reinigers en motor-reinigers, die kunnen nog wel eens erg zuur zijn) en hooguit van die witte melamine sponsjes en microvezel doeken als 'agressievere' schrob reiniging toepassen. Die zijn niet agressief genoeg dat ze de anodisatie kunnen aantasten/doorbreken, maar wel voldoende 'schurend' om oppervlakte verontreiniging los te krijgen.

Daarmee is, met wat tijd en moeite, een hoop vuil en zwarte plekken er af te krijgen.

Deels zal sommige verontreiniging ook de anodisatie hebben verkleurd, dat krijg je niet weg, maar wel kan je het aluminium voor de rest weer goed schoon en glad krijgen.

Een goede was/sealer er overheen daarna kan het aanhechten van nieuw vuil een tijd vertragen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
StefanM
Actief lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 13 dec 2014 13:09
Locatie: Noord Brabant

Re: Reinigen onderzijde/aluminium

Bericht door StefanM »

Dank beiden!!!
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Re: Reinigen onderzijde/aluminium

Bericht door SteV6 »

Op meerdere plekken (ook hier op het forum) heb ik enthousiaste verhalen gelezen over babydoekjes voor het geanodiseerde aluminium.

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie