Brandstofrank solonoid/spul verwijderen

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Brandstofrank solonoid/spul verwijderen

Bericht door Daan »

Heeft iemand dat hele spul aan slangen al eens verwijderd? Op het UK forum staat een mooie how-to

Voors vs. Tegens?
Wil ontluchten via een catchcan mocht er ooit eens wat meekomen...

Gr. Daan
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1511
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Brandstofrank solonoid/spul verwijderen

Bericht door Arno »

Op zich weinig mis mee. Enige wat je wel moet laten zitten is de over-rol klep die ook in het systeem (achter de vul opening) zit en de zaak afsluit als de auto onverhoopt op z'n zij of kop terecht komt zodat er geen benzine uit loopt. Da's gewoon een veiligheids ding..

De setup op de Speedster is tov. wat er op de Elises wordt gemonteerd standaard nogal... Eeh.. 'complex'.. Op een Elise heb je niet veel meer als de over-rol klep en een slangetje naar de koolstof filter/opvanger (en vandaar een andere naar inlaat-spruitstuk) en dat is het wel zo'n beetje. De hele constructie met het extra 'tankje' (gok een overloop bij uitzetten brandstof oid..) en extra kleppen en leidingen die op de Speedster zitten is er gewoon niet.

Waarom deze hele constructie op de Speedster is gemonteerd is me niet helemaal duidelijk, maar ik gok dat ook hier de GM/Opel enigneers gewoon de onderdelen zoveel mogelijk 1:1 uit een Astra/Vectra hebben getild en die er in hebben gedaan. Waarschijnlijk stuk makkelijker met typegoedkeuringen en zo.

Heb een tijd met een open setup gereden (dus geen koolstof tank en gewoon slangetje van over-rol kep naar achterwiel ruimte) op mijn Elise en zelfs op warme dagen nooit benzine geroken in de garage waar hij toen stond, dus verdamping op deze auto's lijkt sowieso erg beperkt.

Versimpelen van de setup is IMHO best een goede optie aangezien een hoop onderdelen er nogal voor spek-en-bonen bij lijken te zitten.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Brandstofrank solonoid/spul verwijderen

Bericht door Daan »

Dank voor de bevestiging Arno, ik lees dat ik weer 1,2kg kwijt ben straks 8)
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Brandstofrank solonoid/spul verwijderen

Bericht door Smiley »

Als je nu ook nog kans ziet het proces een beetje te documenteren...... :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1034
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Brandstofrank solonoid/spul verwijderen

Bericht door Daan »

Zal ik doen :thumbup:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie