Smiley schreef: ↑04 aug 2022 21:28
Net als Gonzales raad ik je aan iets door te sparen voor de supercharger kit, of een dbilas turbo kit.
NA tuning is rommelen in de marge.
NA tuning, goed gedaan, is gewoon duur
Maar..
Het probleem tegenwoordig is vooral dat een hoop van de goedkopere onderdelen niet meer te krijgen zijn of heel duur zijn geworden.
Op de rollenbank gaf een 2.4 inlaat met een goede uitlaat en zo idd. maar beperkte vermogenswinst, maar wat ik altijd wel opvallend vond was dat de motor in z'n geheel veel 'levendiger' erdoor werd en daardoor de auto leuker om mee te rijden. Hij voede niet zo 'geknepen' meer aan als de standaard setup.
Dat was, indertijd, ook best een reden om deze kant op te gaan, een leuker rijdende auto. 2.4 inlaat was toendertijd goedkoop en meesten hadden toch al een sportuitlaat en zo, dus was redelijk makkelijk (met wat ECU geknutsel)
Nu is dat heel anders.
De 2.4 inlaten (in ieder geval het juiste type) zijn 'unobtanium' geworden of enorm duur en ook veel andere fabrikanten hebben qua Speedster onderdelen de handdoek in de ring gegooid, dus zijn er nu nog maar een paar aanbieders en die zijn een stuk prijziger geworden.
En dan is idd. een bolt-on NA setup totaal niet meer interessant omdat de onderdelen nu so enorm in prijs zijn omhoog gegaan dat een SC of Turbo setup uiteindelijk nauwelijks meer gaat kosten.
De Z22 is ook niet echt een 'NA tuning' blok.. In 2.2 vorm is de slag te lang om echt goed toeren (8000+) te maken. Dan moet je al terug naar een 2.0 om 'm 'vierkant' te maken. In- en uitlaat poort vorm is ook duidelijk gericht op lagere toeren en er zijn ook niet erg 'wilde' nokken voor te krijgen.
ITB setups zijn en dan wel, maar die zijn altijd zo nutteloos (behalve het geluid
) als je die monteert met normale nokkenassen die het 'gewoon' op een plenum/spruitsuk ook doen. ITB's pas je toe als je nokken zo wild worden dat de motor niet meer stationair wil lopen op een normaal spruitstuk
Oogjes open voor SC kits die ef en toe voorbij komen is idd. meestal de beste optie voor 'more powah!' op deze, hoewel ook daar de tijd van 'overvloed' en 'voor weinig' in aanbod wel voorbij is.
Bye, Arno.