Pagina 1 van 3

dbilas inlaat

Geplaatst: 04 aug 2022 8:21
door matzwart
Heeft iemand ervaring met de dbilas inlaat?
Is het de moeite waard ?
Ze beloven met een inlaat/uitlaatspruitstuk en software 23pk winst,en het ziet er wel vet uit. :D
Maar er staat nergens vermeld wat er met het koppel gebeurd.
Ik kan op het web ook weinig ervaringen vinden.
Ik zou wel iets meer power uit de 2.2 willen halen, hij is soms net iets te tam naar mijn zin 8)

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 04 aug 2022 13:18
door gertje
Denk niet dat je zo die cijfers gaat halen.
Ik zou gaan voor de beproefde versie 2.4 inlaat grotere gasklep en speerkes software
Kom je ongeveer op een 180pk

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 04 aug 2022 14:59
door S. Gonzales
:roll: En ik zou me die moeite besparen en het geld besteden aan de ombouw waar je vroeg of laat toch uit gaat komen…
En dat is de M62 met aangepaste laminova, chargecooler, Full Tullet uitlaatsysteem en Speerke software.
Kost wat maar dan heb je ook meteen een heel ander voertuig :yes:

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 04 aug 2022 21:28
door Smiley
The Duke heeft hem als onderdeel van zijn dbilas turbo conversie kit.
https://www.speedsterclub.nl/forum/view ... 71#p127271
Let erop dat je je oliefilterdop er niet meer afkrijgt met dit design. (Dimitri vond flow belangrijker dan functionaliteit)

Dit zal het uitlaatspruitstuk zijn wat je erbij krijgt:
https://dbilas-shop.com/fahrzeugherstel ... ster-z22se

Lang geleden in mijn NA tuning tijd had ik een 2.4 inlaat spruitstuk, 65mm gasklep, 80mm plastic pijp als inlaat, een open cone, het eerder gelinkte uitlaat spruitstuk en een miltek uitlaat.
Duizenden euro's verder en een illusie armer op de dyno had ik 23 pk en 0 nm extra.

Op diezelfde dyno dag een rondje gedaan met een supercharged speedster (100 pk extra, en 100nm extra) en ik was verkocht.

Net als Gonzales raad ik je aan iets door te sparen voor de supercharger kit, of een dbilas turbo kit.
NA tuning is rommelen in de marge.

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 05 aug 2022 6:08
door Arno
Smiley schreef: 04 aug 2022 21:28 Net als Gonzales raad ik je aan iets door te sparen voor de supercharger kit, of een dbilas turbo kit.
NA tuning is rommelen in de marge.
NA tuning, goed gedaan, is gewoon duur :)

Maar..

Het probleem tegenwoordig is vooral dat een hoop van de goedkopere onderdelen niet meer te krijgen zijn of heel duur zijn geworden. :?

Op de rollenbank gaf een 2.4 inlaat met een goede uitlaat en zo idd. maar beperkte vermogenswinst, maar wat ik altijd wel opvallend vond was dat de motor in z'n geheel veel 'levendiger' erdoor werd en daardoor de auto leuker om mee te rijden. Hij voede niet zo 'geknepen' meer aan als de standaard setup.

Dat was, indertijd, ook best een reden om deze kant op te gaan, een leuker rijdende auto. 2.4 inlaat was toendertijd goedkoop en meesten hadden toch al een sportuitlaat en zo, dus was redelijk makkelijk (met wat ECU geknutsel)

Nu is dat heel anders.

De 2.4 inlaten (in ieder geval het juiste type) zijn 'unobtanium' geworden of enorm duur en ook veel andere fabrikanten hebben qua Speedster onderdelen de handdoek in de ring gegooid, dus zijn er nu nog maar een paar aanbieders en die zijn een stuk prijziger geworden.

En dan is idd. een bolt-on NA setup totaal niet meer interessant omdat de onderdelen nu so enorm in prijs zijn omhoog gegaan dat een SC of Turbo setup uiteindelijk nauwelijks meer gaat kosten.

De Z22 is ook niet echt een 'NA tuning' blok.. In 2.2 vorm is de slag te lang om echt goed toeren (8000+) te maken. Dan moet je al terug naar een 2.0 om 'm 'vierkant' te maken. In- en uitlaat poort vorm is ook duidelijk gericht op lagere toeren en er zijn ook niet erg 'wilde' nokken voor te krijgen.

ITB setups zijn en dan wel, maar die zijn altijd zo nutteloos (behalve het geluid ;) ) als je die monteert met normale nokkenassen die het 'gewoon' op een plenum/spruitsuk ook doen. ITB's pas je toe als je nokken zo wild worden dat de motor niet meer stationair wil lopen op een normaal spruitstuk :lol:

Oogjes open voor SC kits die ef en toe voorbij komen is idd. meestal de beste optie voor 'more powah!' op deze, hoewel ook daar de tijd van 'overvloed' en 'voor weinig' in aanbod wel voorbij is.

Bye, Arno.

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 05 aug 2022 8:25
door matzwart
Thanks voor de reakties .

Het is inderdaad beter om voor een turbo of s.c te gaan, maar ik weet niet of ik zover wil gaan .


Mijn plan was het inlaat/uitlaatspruitstuk en software van dbilas,
de voorste kat verwijderen en mischien een licht vliegwiel.
Dan zou ik 1700 euro aan onderdelen kwijt zijn.

Nu begin ik weer te twijfelen.
Ik heb ooit een turbo op een motorfiets gebouwd en daarvan weet ik nog goed hoe dat uit de hand liep.

Ik ga er nog eens goed over nadenken . :)

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 05 aug 2022 10:34
door matzwart
wat ik nu weer meemaak, zit ik op een webshop van regelin performance te kijken ,
staat er een vliegwiel op die 5 kilo lichter is dan orgineel.
Klik ik per ongeluk op bestellen.
Hebben jullie dat ook wel eens? :lol:

mooi winterprojekt :D

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 06 aug 2022 10:10
door Smiley
Je zou nog kunnen overwegen de koppeling te versterken als de bak er toch uit ligt.
Want ik heb wel een donkerbruin vermoeden waar dit allemaal naartoe gaat.

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 06 aug 2022 21:51
door Exmantaa
Een vliegwiel wisselen is bijna meer werk dan een SC op de Speedster monteren... :bag:

Zoals Smiley en Gonzales zeggen, NA tuning op de 2.2 kost klauwen met geld en levert vrij weinig op omdat het blokdesign daar gewoon minder geschikt voor is dan bijv. de oude C20XE blokjes. Maar hij doet het dan wel weer erg goed met drukvulling; SC of Turbo. :mrgreen:
(ow, en de enige goede tuning software voor een 2.2 is de OBT-Tuner van Speerke!)

Ik heb nog ene paar sets liggen, dus als je interesse heb kun je altijd PM sturen.

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 09 aug 2022 19:31
door matzwart
Jullie hebben inderdaad gelijk .

Ik ga eerst een goede koppelingset bestellen voor bij het vliegwiel.
De dbilas turbo set vind ik wel erg mooi.

Van de winter maar eens kijken wat het budget toelaat, ik heb de auto net , dus het spaarpotje is al aardig geplunderd :(

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 10 aug 2022 7:30
door the-duke
Ik rijd met de DBilas turbo kit.
Erg tevreden mee en een compleet andere auto, maar ben 1 van de weinigen in Nederland. Meesten zijn gegaan voor de compressor.

Tegen de tijd dat je klaar bent om te beslissen kan je altijd eens komen kijken en misschien ervaren hoe dat voelt.

Gr,
The Duke

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 11 aug 2022 16:38
door Daan
Doe eerst dat ritje voordat je iets koopt.
Steek gelijk iets wat adequaat is ipv over een jaar weer iets anders steken.

Dbilas kit a 260pk gaat op de oem koppeling, c20let is nog wat beter begreep ik.

Heb hier nog een nieuwe c20let van LUK liggen. Moet zelf toch wat zwaarders hebben gok ik.

Succes met de zoektocht... genoeg ervaren zoekers hier :yes:

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 30 aug 2022 13:38
door Thijskok
the-duke schreef: 10 aug 2022 7:30 Ik rijd met de DBilas turbo kit.
Erg tevreden mee en een compleet andere auto, maar ben 1 van de weinigen in Nederland. Meesten zijn gegaan voor de compressor.

Tegen de tijd dat je klaar bent om te beslissen kan je altijd eens komen kijken en misschien ervaren hoe dat voelt.

Gr,
The Duke
Lees ik het goed dat de kit maar 800 kost op de site van DBilas? wat heb ik naast die kit nog meer nodig om het werkend te krijgen? (ik zie ook nog een intake kit en intercoolerkit die volgens mij ook nodig zijn)
https://dbilas-shop.com/en/manufacturer ... eh?c=11181

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 30 aug 2022 14:09
door Smiley

Re: dbilas inlaat

Geplaatst: 30 aug 2022 14:36
door Thijskok
damned, nu wil ik de set voor 260 pk hebben...... Stap 1 apk, stap 2 spuiter, stap 3 ..... turbo.
Zit er een duidelijke instructie bij over hoe en wat?