Ik voel dat er een speedster moet komen!

Stel jezelf en je auto voor.
Schoen
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2023 8:58

Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Schoen »

Toch maar even voorstellen, dat is wel zo netjes. Ik ben Koen en voel dus dat er een speedster moet komen. Ik rij zakelijk Tesla en wil er iets leuks naast. Dan mag het gezin in de tesla en pak ik de speedster. Dat idee. Er is ook nog een kans dat het een Z4/Cayman/Boxster wordt, maar de speedster heeft een flink streepje voor. Ik denk dat Gran Turismo 4 een grote rol gespeeld heeft bij mijn zwak voor de speedster. Ik ben geen snelle beslisser en wil er wel minimaal 2-3 gezien hebben. Ik merk ook dat ik steeds meer weet wat mijn voorkeuren zijn. En als ik een speedster koop, wil ik ook gelijk de juiste kopen. Hij hoeft niet morgen op de oprit te staan dus ik doe rustig aan. Ik kijk ook buiten Nederland.

Mijn boodschappenlijstje:
De 2.2. Het liefst zo origineel mogelijk. Dus liever ook geen turbohappers, -lampen en -spoilers. Ik vind de standaard 2.2 velgen niet heel spannend dus die mogen wel vervangen zijn.

Ik heb een voorkeur voor zilver, op de voet gevolgd door zwart. Ik sluit blauw en rood ook niet uit. Ik ben bij de blauwe die hier wordt aangeboden gaan kijken en dat is een serieuze optie.

Een supercharger spreekt mij wel aan. Komt gelijk mijn eerste vraag. Als ik er een koop zonder, zou ik er waarschijnlijk wel een supercharger op willen. Hoe makkelijk is het nog om het boodschappenmandje vol te krijgen? Ik lees veel over Hintec en de Eaton M62 maar ik zie dat die niet veel worden aangeboden. Of kijk ik verkeerd? Als de onderdelen schaars zijn, ga ik mijn zoektocht beperken tot een waar de ombouw al is gedaan.

Dank en groet!
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Smiley »

De piek van supercharger inbouwers is wel voorbij, maar er zijn er dan ook honderden gedaan.
Ik zou er inderdaad een zoeken die al gedaan is.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 152
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door matzwart »

Een speedster is vet, er zijn weinig autos die zoon rijbeleving geven .

Kwa supercharger , het is maar net wat je zelf wilt/kan

Zou je de ombouw zelf kunnen of moet je het laten doen?
De onderdelen zijn nog wel te krijgen, sommige gebruikt maar ook nog veel nieuw.

Hou er wel rekening mee dat alles duur is ,
veel delen moeten uit amerika of engeland komen en de tax en verzending maakt het duur .
Als je het zelf doet weet je wel wat je hebt en je kunt het precies zo bouwen als je wilt.
Moet je het laten doen, dan zal arbeidsloon het erg duur maken en zal een kant en klare speedster financieel interesanter zijn .

dbilas maakt ook een mooie turbo kit en hun bouwen het evt ook in . ik ben uiteindelijk voor de supercharger gegaan voor het geluid.

Ik ben halverwege de sc ombouw , het is leuk om te doen, maar erg tijdrovend en het is een stuk duurder dan ik dacht.
Maar het is een leuk projekt waarbij ik de auto steeds beter leer kennen.
Op de forums is heel veel info over de ombouw te vinden.
Schoen
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2023 8:58

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Schoen »

Smiley schreef: 06 nov 2023 21:07 Ik zou er inderdaad een zoeken die al gedaan is.
Dat heeft inderdaad mijn voorkeur. Ik wil deze week nog bij een exemplaar in Duitsland gaan kijken die de ombouw al heeft gedaan.
matzwart schreef: 07 nov 2023 9:52 Zou je de ombouw zelf kunnen of moet je het laten doen?
Ik denk dat ik het zou laten doen. Omdat ik mijzelf ken. Ik ben niet zo handig met gebruiksaanwijzingen en eigenlijk ook te weinig ervaring.

Dit is het exemplaar wat ik wil gaan bekijken:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... d1c&vc=Car

Geen idee waarom deze mij aanspreekt eigenlijk :-). Staat al een tijdje te koop en dus ik weet nog niet wat dat betekent. Wit is niet origineel, maar ik vind het wel bijzonder goed bij de speedster passen eerlijk gezegd. En de ombouw is gedaan dus wellicht een mooie basis om deze weer een beetje dichter naar het origineel te brengen.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Smiley »

Die witte is een typische (oudere) Hitec conversie.
De meesten tegenwoordig gebruiken het pro-alloy header tankje aan de andere kant van de houder van de koelvloeistof, en doen de ecu tegen de achterwand.
Die oudere conversies gebruikten een dbilas mapping, die veel tuners gekopieerd hebben.
Toen obdtuner uitkwam, was dat de heilige graal, omdat je veel meer vrijheid hebt daarmee. Sommigen zijn later geswitched.
Zeker gezien de prijs ervan de moeite waard om na te vragen.

Je kunt je op het Duitse forum inschrijven, en daar navragen of iemand de auto/historie kent, en of er nog verborgen gebreken zijn waar je rekening mee moet houden.
20k is een hele strakke prijs, dus een beetje vreemd als ie al een tijdje staat.
https://forum.opel-speedster-club.de/in ... wforum=110
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Schoen
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2023 8:58

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Schoen »

Kijk, weer wat geleerd! Thanks! Ik ga even kijken of ik mijn weg kam vinden op dat Duitse forum. Ik heb al gezocht of ik iets over deze kon vinden maar tevergeefs. Terwijl deze op de foto wel naast een andere speedster staat. Dat zou een meeting kunnen zijn en dan zou hij ergens bekend moeten zijn. Tot zover mijn speurneus.

Ik ga ook even foto's vergelijken met andere SC's om die verschillen wat beter te begrijpen.

In de tussentijd spaar ik nog een beetje door, dan hoef ik ook iets minder strak op het budget te zitten. Er staat ook een fantastische zwarte in Schagen en die is hier bekend zie ik. Die is helaas nog een stapje te duur.

Verstuurd vanaf mijn SM-S918B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Smiley »

Ik heb ooit eens een post gemaakt van de SC historie voor het Uk forum.
Ter lering en vermaak.

The SC setup has evolved over the years.

Around 2004 Delta Motors in switserland developed a 13k euro lysholm 50hp SC setup, bringing the total to about 200 hp.
It had a piggyback ecu, to drive some additional injectors wired into the air inlet to work.
The piggyback was needed due to limited access to the oem Z22se ecu.

Shortly after that (2005/2006), the GM M62 Supercharger from the 2.0 LSJ engine was discovered and used.
The same problem applied to the ecu, and early versions still had that piggyback ecu with 2 injectors in the air inlet.
Around that same time the oil cooler setup in the crashbox was also used.
In germany they used alloy plumming going under the car from front to back.
This M62 setup is the most popular, and brings anywhere between 240 and 260 isch bhp.

Around 2007, Dimitri Bilas (germany) cracked the oem ecu a bit, and made it possible to bypass the piggyback ecu, and just mount bigger injectors the normal way.
Klasen and Hitec in Germany copied the technology, and Courtenay Sport UK uses klasen to remote map the vx's.
Also around that time it was discovered that routing the piping via hoses through the sill was a more cleaner solution then using alloy piping underneath the car.

Around 2008 a dutch guy in his attick cracked the z22se ecu completely for NA use, but kept the info local. The software was released as obdtuner V1 somewhere in 2009.
Around 2009 pro alloy introduced a large SC charge cooler that fitted directly under the oem radiator.
Around 2010 the dutch guy converted his software for boosted engines, and it was released as obdtuner V2. (mostly local)
Around 2010 Harrop introduced the TVS1320 1.3 liter supercharger. With it's technology a 400hp has been proven. (the M62 maxes near 300isch)
In 2013 the dutch obdtuner software was introduced in the UK.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Exmantaa »

Als je een SC kit zoekt....

Ik ben de laate tijd door huisverbouwing wat occupied en even niet zo actief op de fora, maar nog enkele SC kits op de plank liggen.
Naar wens meer of minder voorgemonteerde ombouw kits; met low-mileage 2e hands supercharger delen gereviseerd /schoon en de overige ombouwdelen allemaal nieuw. En gewoon in NL .

Op dit moment helaas weinig tijd en ruimte om een gehele turn-key coversie te doen. :wacko:

Frank
(Alkmaar)
niekcarfreak
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door niekcarfreak »

Hartelijk welkom Koen.

Als ik de link van Mobile wil openen dan geeft ie aan dat het voertuig niet meer beschikbaar is....
Die zwarte in Schagen heb ik ook overwogen te gaan bekijken maar toen kwam er een Lotus Elise S2 met supercharger op mijn pad en die heb ik vrij snel gekocht.

Het aanbod van Frank vind ik ook super, dat heb ik ook overwogen maar de Lotus trok me teveel ondanks de hogere Lotus prijzen.
Schoen
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2023 8:58

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Schoen »

niekcarfreak schreef: 08 nov 2023 18:56 Hartelijk welkom Koen.

Als ik de link van Mobile wil openen dan geeft ie aan dat het voertuig niet meer beschikbaar is....
Die zwarte in Schagen heb ik ook overwogen te gaan bekijken maar toen kwam er een Lotus Elise S2 met supercharger op mijn pad en die heb ik vrij snel gekocht.

Het aanbod van Frank vind ik ook super, dat heb ik ook overwogen maar de Lotus trok me teveel ondanks de hogere Lotus prijzen.
Die witte is inderdaad van de aardbodem verdwenen. Ik was bezig met een afspraak voor vrijdag maar ik krijg geen reactie meer. Dan had het zo moeten zijn.

Die zwarte is inderdaad ook nog steeds een prima optie. Ik heb nog een auto staan die ik dan eerst moet verkopen en daar heb ik dan weer helemaal geen zin. Maar die moet er sowieso uit dus die ga ik maar even wassen vanmiddag :-)

Zelf een SC inbouwen lijkt mij pittig maar durf ik wel aan. Ik heb vanaf volgend jaar een grote garage dus dat helpt.
Smiley schreef: 07 nov 2023 16:06 Die witte is een typische (oudere) Hitec conversie.
Zijn die oudere conversies net zo goed als de modernere? Ik lees dat SC's een prima levensduur hebben maar wellicht adviseren jullie mij om een modernere (GM M62?) te zoeken.

Ik zag bij een ander Duits exemplaar ook een Hitec conversie. Hij beweert hiermee 190pk te hebben aangezien er geen extra intercooler is geplaatst. Dat is dus een stukje minder dan de 230-260 die ik bij veel conversies lees. Is dat een kwestie van de juiste chargecooler en andere mapping? Sorry voor de wellicht domme vragen. Ik probeer veel te lezen maar ben nog steeds een noob. Hopelijk lach ik over een tijdje om mijn eigen vragen :-)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Exmantaa »

Waar woon je eigenlijk? Misschien kun je ergens bij een SC 2.2 kijken en meerijden.

De oudere Hitec conversies waren niet echt optimaal en de eerste hadden bijv een decompressieplaat en een piggyback ecu / remap, Was niet echt optimaal met soms wat "gesmokkel" om foutcodes te verbergen.

Nu is de OBD-remapping gewoon echt goed en monteert iedereen een zgn. "Stage 2" Supercharger set-up incl. chargecooling => 250pk uit een standaard 2.2 zonder verdere engine mods, alleen een wat betere uitlaat. :mrgreen:
Schoen
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 okt 2023 8:58

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Schoen »

Exmantaa schreef: 09 nov 2023 12:10 Waar woon je eigenlijk? Misschien kun je ergens bij een SC 2.2 kijken en meerijden.
In de buurt van Den Haag. Ik heb met een SC 2.2 hier van het forum gereden. Het regende alleen dus echt voelen wat de auto kan was er niet bij. Volgende week ga ik er 2 bekijken.

Ik sta dus absoluut open voor een 'standaard' 2.2. Zeker als de onderdelen voor een ombouw nog te koop zijn.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door Smiley »

Schoen schreef: 09 nov 2023 8:08 Ik zag bij een ander Duits exemplaar ook een Hitec conversie. Hij beweert hiermee 190pk te hebben aangezien er geen extra intercooler is geplaatst. Dat is dus een stukje minder dan de 230-260 die ik bij veel conversies lees. Is dat een kwestie van de juiste chargecooler en andere mapping? Sorry voor de wellicht domme vragen. Ik probeer veel te lezen maar ben nog steeds een noob. Hopelijk lach ik over een tijdje om mijn eigen vragen :-)
190 pk betekend een SC zonder koeling, en vaak een grotere pully erop om de de druk maar naar beneden te krijgen.
Eigenlijk zonde van je geld. Op een warme dag pis je nog eens 20 pk weg. en had je net zo goed een 2.4 inlaat en een remap kunnen hebben om 170 pk te zien.

De standaard is een gekoelde (met de grote pro alloy charge cooler) voorin de neus, met standaard pully, en obdtuner software die je 250-260 veilige pk's geeft.
Alles eronder is oudere R&D, onnodige veiligheidsmaatregelen, slechtere koeling en semi brakke mapping.
Vandaar mijn advies om geen speedster met een oudere conversie (pak hem beet > 8 jaar) te nemen.

De termen "250 pk" en "obdtuner" in de advertentie zijn je groene vlaggen.
Minder pk is er ergens concessie gedaan. Meer pk moet je goed opletten wat er in de motor versterkt is.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2358
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door gertje »

Is de 190 geen kleinere supercharger die van de Mercedes?

Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
911gt2
Lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mei 2022 14:59

Re: Ik voel dat er een speedster moet komen!

Bericht door 911gt2 »

Schoen schreef: 09 nov 2023 14:08
Exmantaa schreef: 09 nov 2023 12:10 Waar woon je eigenlijk? Misschien kun je ergens bij een SC 2.2 kijken en meerijden.
In de buurt van Den Haag. Ik heb met een SC 2.2 hier van het forum gereden. Het regende alleen dus echt voelen wat de auto kan was er niet bij. Volgende week ga ik er 2 bekijken.

Ik sta dus absoluut open voor een 'standaard' 2.2. Zeker als de onderdelen voor een ombouw nog te koop zijn.
Je bent nog steeds welkom voor een droog ritje. :yes:
Plaats reactie