Dagelijks gebruik van de Speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
John
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 dec 2004 14:50
Locatie: België

Dagelijks gebruik van de Speedster

Bericht door John »

Ik ben van plan(eigenlijk vastberaden;) om binnen enkele maanden een Speedster aan te schaffen. Nu had ik wel nog enkele vragen maar voornamelijk vroeg ik mij af in welke mate deze wagen voor dagelijks gebruik geschikt is? Dus zoals woon-werk verkeer en dergelijke.
De Speedster zou dan mijn 3de 2-zitter worden en ook nu weer als enige wagen dienen, dus aan de beperkingen van dergelijke voertuigen ben ik reeds gewend. Waarom dan mijn vraag? De Speedster is op alle vlakken toch wat extremer en op enkele websites(autoreviews) had ik al gelezen dat de wagen voor dagelijks gebruik helemaal niet geschikt is. Zou graag dus van de eigenaars zelf horen hoe het nu echt zit?

Alvast bedankt.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

speedster

Bericht door jans »

:lol: Welkom op de speedster site john
Volgens mij gebruikt willem scheepers de speedster ook voor dagelijks,
gebruik.Zelf heb ik er nog wel een andere auto bij,i.v.m. de kinderen.
Maar ze hebben nu zo ongeveer een leeftijd dat ze al haast niet meer,
meegaan.Dus hij is voor dagelijks prima te gebruiken.
Gebruikersavatar
damnedt
Actief lid
Berichten: 308
Lid geworden op: 02 dec 2004 22:11

Re: Dagelijks gebruik van de Speedster

Bericht door damnedt »

John schreef:Ik ben van plan(eigenlijk vastberaden;) om binnen enkele maanden een Speedster aan te schaffen. Nu had ik wel nog enkele vragen maar voornamelijk vroeg ik mij af in welke mate deze wagen voor dagelijks gebruik geschikt is? Dus zoals woon-werk verkeer en dergelijke.
De Speedster zou dan mijn 3de 2-zitter worden en ook nu weer als enige wagen dienen, dus aan de beperkingen van dergelijke voertuigen ben ik reeds gewend. Waarom dan mijn vraag? De Speedster is op alle vlakken toch wat extremer en op enkele websites(autoreviews) had ik al gelezen dat de wagen voor dagelijks gebruik helemaal niet geschikt is. Zou graag dus van de eigenaars zelf horen hoe het nu echt zit?

Alvast bedankt.
Ik gebruik hem nu niet dagelijks, maar alleen omdat ik het zonde vind om met de Speedster in de pekel te rijden. Hij is er wel geschikt voor.
Met kinderen en/of een hond is een tweede vierzitter/driedeurs wel aan te raden. (damnedt).
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik rijd mijn speedster dagelijks voor woon-werk verkeer (55km enkele reis). Het punt waar vaak over geklaagd wordt in de tests is het comfort. Ik vind dat zelf absoluut geen probleem, maar er zijn mensen die het echt niet lang uithouden in een speedster.
Waar je verder rekening mee moet houden is de beperkte bagage ruimte. Als je grote dingen wilt vervoeren zul je al snel over moeten naar de bijrijdersstoel.

Voor de rest vind ik file rijden geen probleem met deze auto. Denk dat dat het voordeel is dat motor etc direct is overgenomen van de astra/zafira. Laatste punt wat misschien wel verstandig is om naar te kijken is winterbanden als je het hele jaar wilt blijven rijden met de auto. Wanneer het nu onder de 10 graden komt is het bij mij duidelijk te merken dat de zomerbanden veeeel minder grip beginnen te krijgen. Als het dan ook nog nat gaat worden, of het gaat onder het vriespunt, wordt het allemaal wat "creatief" qua grip.

Als je een beetje een idee wilt krijgen of de auto voor jou geschikt is voor dagelijks gebruik, probeer dan eens een keer een proefrit te maken. En als bagageruimte een issue is, neem even wat bagage mee om te passen. Ik denk dat dat de handigste manier is om er achter te komen of de auto wat voor je is of niet.

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ik gebruik mijn Elise al 3 jaar als 'dagelijkse auto'. Zojuist z'n APK doorlopen en heeft nu ongeveer 93.000km op de teller.

Geen probleem, als je (zoals Mark boven al aangeeft) rekening houdt met de beperkingen van de auto qua praktisch gebruik.

Hoewel ik persoonlijk vind dat die 'beperkingen' ook een kwestie van instelling en soms wat creativiteit zijn.

Als je een beetje rond zoekt zal je wel een aantal dingen tegenkomen die in dit soort auto's wat meer 'tolerantie' nodig hebben als in andere auto's.

Een deel hiervan komt gewoon door het ontwerp. Lichtgewicht brengt nu eenmaal compromissen mee in de richting van comfort/luxe. Een ander deel komt eenvoudigweg ook omdat iedere auto met de hand in elkaar wordt gezet en de toleranties en variaties behoorlijk kunnen zijn.

Meest bekend zijn natuurlijk een verwarming die opz'n hoogst een beetje lauw-warm is (in de winter dus een trui of fleece-jack aan) en de kans op wat lekkages hier en daar (verschilt wel vaak enorm per auto..).

Rammels en ratels moeten je ook niet teveel irriteren, want daar heeft bijna iedere auto ook z'n eigen setje van. Je leert vanzelf de bekende/gode rammeltjes te onderscheiden van de "hmmm.. deze is nieuw" of "dit klinkt niet gezond" ;)

Ik weet niet of je bekend bent met middenmotor/achterwielaandriving (MR2 gehad?), maar het is wel erg verstandig om een rij-cursus met de auto te volgen en te leren wat hij wel en niet kan en hoe hij regaeert.

Een set winterbanden/wielen gebruik ik zelf ook tussen ongeveer november en april. Hoewel we in NL nou niet echt veel 'winter' hebben, wordt het op de zomerbanden onder het vriespunt toch vrij interessant qua grip niveau.

Het is niet voor niets dat de meeste van deze auto's worden afgeschreven met chassis-schade door het raken van een stoeprand zijwaarts, waarbij de wishbones uit het chassis worden getrokken. (voorkant is wat dat betreft heel gevoelig omdat die niet in een los subframe zit zoals achter)

Het aluminium chassis van deze auto's mag (op een paar kleine niet-structurele punten na) *NIET* gerepareerd worden. Bij chassis-schade is vervanging de enige optie (en da's duur.. vooral het arbeidsloon...).

Als je een auto tegenkomt waar is gelast of met platen/bouten het chassis is 'gerepareerd'... Loop dan niet door, maar ren zo hard mogelijk weg!

Al met al is het een prima auto om dagelijks te gebruiken. Maar probeer eerst bijvoorbeeld een lange proefrit te maken om een idee te krijgen. Geen idee of je ergens soms 1tje zou kunnen huren voor een weekend of zo.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
John
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 dec 2004 14:50
Locatie: België

Bericht door John »

Veel dank voor jullie antwoorden.
Het is al een geruststelling te horen dat de wagen best bruikbaar is op dagelijkse basis.

Betreffende die nogal zwakjes functionerende verwarming, dat wist ik niet. Beetje jammer want ik rij graag zonder dak, ook in de winter. Is het dan wel mogelijk om zonder dak te rijden bij vriestemperaturen? Want zelfs met de mx-5= verwarming volledig open + windscherm is het soms nog fris.

Huidige en vorige wagen waren ook achterwielaandrijvers(respectievelijk Mazda mx-5 en Alfa Spider oud model 1989) dus met overstuur ben ik al een beetje bekend, alhoewel ik het nog niet volledig onder de knie heb: Ik laat wel graag met opzet de auto met haar achterste uitbreken maar soms stuur ik iets te bruusk tegen en dat loopt soms fout af :oops: (borduurschade, lekke band en met de Spider 1x vangrails geraakt) Inderdaad, koop geen tweedehandsauto van mij ;)
Eén van de redenen waarom ik af en toe bij nat weer 's nachts wat oefen op de parking van de Makro.
In ieder geval zou ik nooit meer een auto willen die geen achterwielaandrijver is.

Ik denk dus wel dat het inderdaad een goed idee is dat ik eerst een slipcursus ga volgen wanneer ik de Speedster heb gezien ik absoluut geen rijervaring heb met een middenmotor.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

@John,

Wat ik zo gelezen heb op het Duitse en Engelse forum zijn de hierboven beschreven "uitstapjes" bij een Speedster schades van meer dan E 5500,- :shock:

Zo'n verhoogde rijvaardigheidstraining kan ik je van harte aanbevelen. Zelf ben ik al twee keer bij Prodrive van Paul Maaskant geweest en heb ik een AutoVisie rijtraining gedaan, gegeven door van Dolf Dekking. Zeer leerzaam en goed voor je eigen veiligheid.

Misschien is het een idee om de rijtraining als een groepsactie van de Speedsterclub te doen (bij www.seat-online.nl is het al twee keer een groot succes geweest!).

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Helemaal geen gek idee :lol: om rijtraining in een groepsactie te doen,
heb er al een paar keer over naar gedacht, maar daar bleef het dan bij. :?
Als je het in groepsverband doet lijkt mij het toch leuker kun je ook nog van elkaar leren.



Gr, 8) Martin
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

dak er op !

Bericht door Dutch Boy »

Beste John,
Zoals Jans al opmerkt gebruik ik mijn Speedster voor nagenoeg alle dagelijkse ritten in alle jaargetijden, m.n. zakelijk. Dit laatste heeft ook een reden, bij de diverse bedrijven die ik bezoek weet men intussen dat ik 'binnen' ben als men de europablaue T op de parkeerplaats ziet staan ..... (een A3 T e.d. herken je een stuk minder) Daarnaast vind ik het zeker geen straf om er in te rijden en: het is tenslotte een auto, en zo je dien je 'm m.i. ook te gebruiken. De voor- en nadelen van dagelijks gebruik zijn hiervoor al voldoende aan bod gekomen. Persoonlijk vind ik een hardtop een onmisbaar kleinood, zeker als je ook je kostuum droog wil houden. Overigens, houdt de rubbers ook droog en schoon anders wordt het lastig om 'm in dit jaargetijden open te krijgen......
Veel plezeier er meer, want dat biedt Speedy zeker :!: :D
Plaats reactie