Ik gebruik mijn Elise al 3 jaar als 'dagelijkse auto'. Zojuist z'n APK doorlopen en heeft nu ongeveer 93.000km op de teller.
Geen probleem, als je (zoals Mark boven al aangeeft) rekening houdt met de beperkingen van de auto qua praktisch gebruik.
Hoewel ik persoonlijk vind dat die 'beperkingen' ook een kwestie van instelling en soms wat creativiteit zijn.
Als je een beetje rond zoekt zal je wel een aantal dingen tegenkomen die in dit soort auto's wat meer 'tolerantie' nodig hebben als in andere auto's.
Een deel hiervan komt gewoon door het ontwerp. Lichtgewicht brengt nu eenmaal compromissen mee in de richting van comfort/luxe. Een ander deel komt eenvoudigweg ook omdat iedere auto met de hand in elkaar wordt gezet en de toleranties en variaties behoorlijk kunnen zijn.
Meest bekend zijn natuurlijk een verwarming die opz'n hoogst een beetje lauw-warm is (in de winter dus een trui of fleece-jack aan) en de kans op wat lekkages hier en daar (verschilt wel vaak enorm per auto..).
Rammels en ratels moeten je ook niet teveel irriteren, want daar heeft bijna iedere auto ook z'n eigen setje van. Je leert vanzelf de bekende/gode rammeltjes te onderscheiden van de "hmmm.. deze is nieuw" of "dit klinkt niet gezond"
Ik weet niet of je bekend bent met middenmotor/achterwielaandriving (MR2 gehad?), maar het is wel erg verstandig om een rij-cursus met de auto te volgen en te leren wat hij wel en niet kan en hoe hij regaeert.
Een set winterbanden/wielen gebruik ik zelf ook tussen ongeveer november en april. Hoewel we in NL nou niet echt veel 'winter' hebben, wordt het op de zomerbanden onder het vriespunt toch vrij interessant qua grip niveau.
Het is niet voor niets dat de meeste van deze auto's worden afgeschreven met chassis-schade door het raken van een stoeprand zijwaarts, waarbij de wishbones uit het chassis worden getrokken. (voorkant is wat dat betreft heel gevoelig omdat die niet in een los subframe zit zoals achter)
Het aluminium chassis van deze auto's mag (op een paar kleine niet-structurele punten na) *NIET* gerepareerd worden. Bij chassis-schade is vervanging de enige optie (en da's duur.. vooral het arbeidsloon...).
Als je een auto tegenkomt waar is gelast of met platen/bouten het chassis is 'gerepareerd'... Loop dan niet door, maar ren zo hard mogelijk weg!
Al met al is het een prima auto om dagelijks te gebruiken. Maar probeer eerst bijvoorbeeld een lange proefrit te maken om een idee te krijgen. Geen idee of je ergens soms 1tje zou kunnen huren voor een weekend of zo.
Bye, Arno.