Pagina 1 van 1
help... 9.5 j achter ???
Geplaatst: 26 okt 2005 21:18
door Ruud van Boxtel
hallo mensen ik heb een probleem wel te zeggen...haha
ik heb eindelijk de velgen gevonden die ik wil onder mijn speedy maar nu is het probleem de wielen zijn 18" en voor achter zou ik dan uitkomen op
9.5 J.....!!!
dus mijn vraag is: is dit mogelijk????
de wielen zijn leverbaar in de goede steek en ik hoef alleen maar door te geven welke ET waarde ik moet hebben...
dus kortom
is 9.5j mogelijk achter ? ? ?
welke ET waarde ? ? ?
en welke maat band zou het beste zijn ? ? ?
BVD groeten Ruud
Geplaatst: 26 okt 2005 21:55
door Marcel
Hoi Ruud,
als jij vertelt wat je op het oog hebt zeg ik of het
Ja het kan, in duitsland rijden er een paar rond met de volgende velgen/banden/spacers.
Voor: 8x18 ET53 mit 225/35 18
Achter: 9,5x18 ET34 mit 245/35
Spacers:
Voor: 25mm
Achter: 10mm von SCC
Dus voor 8x18 ET28 en achter 9,5x18 ET24 is de foto met de blauwe.
Geen aanpassingen hoeven doen verder
Je moet er wel van houden.
Nog één:
Voor: 8x18 ET 25 mit 215/40 18
Achter: 9,5x18 ET 25 mit 255/35 18
Nog één:
Voor:8 x18 ET 23
Achter: 9,5 x 18 ET26
Wat betreft de banden, moet je denk ik vanaf 245 denken......kijk
hier maar eens.
Groet Marcel.
Geplaatst: 27 okt 2005 2:36
door Marcel
Misschien heb je hier wat aan ?
Geplaatst: 27 okt 2005 7:11
door Maik
Marcel schreef:
....
Voor: 8x18 ET53 mit 225/35 18
Achter: 9,5x18 ET34 mit 245/35
Spacers:
Voor: 25mm
Achter: 10mm von SCC
Dus voor 8x18 ET28 en achter 9,5x18 ET24 is de foto met de blauwe.
Geen aanpassingen hoeven doen verder
Je moet er wel van houden.
Nog één:
Voor: 8x18 ET 25 mit 215/40 18
Achter: 9,5x18 ET 25 mit 255/35 18
Nog één:
Voor:8 x18 ET 23
Achter: 9,5 x 18 ET26
Reken er wel op dat met de voorbeelden hierboven de velgrand wel iets van 5-10mm buiten de body gaat steken. Mijn smaak is het niet.
Daarom zou ik de ET iets hoger kiezen, dan ben je vrijer in het experimenteren met ET waardes, simpelweg door verschillende diktes spacers te proberen. Ik zou dus eerder een ET48-50 nemen. Die valt dan wel iets naar binnen en misschien raakt hij dan je chassis, maar met een 10mm-12-15-whatever spacer kom je weer in mooie stapjes naar buiten.
Hou er ook rekening mee dat met 18" (vooral op de voor-as) het stuurgedrag duidelijk nerveuzer wordt, voor Marcel zijn smaak was het zelfs TE nerveus. Misschien kan je beter 17" voor nemen?
En we zijn natuurlijk benieuwd hoe die enorme velgen eruit gaan zien onder een speedy natuurlijk!
M.
Geplaatst: 27 okt 2005 7:11
door Hendrik-Jan
Het is waarschijnlijk een kwestie van smaak maar het is toch lelijk dat banden/velgen buiten de auto uitsteken?!
Geplaatst: 27 okt 2005 7:51
door Marcel
Maik schreef:
Hou er ook rekening mee dat met 18" (vooral op de voor-as) het stuurgedrag duidelijk nerveuzer wordt, voor Marcel zijn smaak was het zelfs TE nerveus. Misschien kan je beter 17" voor nemen?
En we zijn natuurlijk benieuwd hoe die enorme velgen eruit gaan zien onder een speedy natuurlijk!
M.
Ja ik durf het niet zo goed meer, anders ging ik gelijk voor 18" rondom.
Maar nu ga ik in ieder geval voor 17 voor en achter zou het me niet zoveel uitmaken.
Geplaatst: 27 okt 2005 9:30
door YvoTuk
Hendrik Jan, het is niet alleen lelijk, het is ook illegaal. Als je net zo'n oude KLPD kwal treft als waar ik het 'genoegen' mee had in januari staat ie gelijk zo'n mooi geel papiertje voor je te schrijven

Geplaatst: 27 okt 2005 9:35
door Marcel
YvoTuk schreef:Hendrik Jan, het is niet alleen lelijk, het is ook illegaal. Als je net zo'n oude KLPD kwal treft als waar ik het 'genoegen' mee had in januari staat ie gelijk zo'n mooi geel papiertje voor je te schrijven

Volgens mij is wat jij zegt niet meer zo Yvo, als ik mij niet vergis mag tegenwoordig de velg 3 cm uitsteken en de band zelfs 6 cm

Geplaatst: 27 okt 2005 9:41
door Maik
Volgens mij moet het
loopvlak van de band (dus niet de wang!) binnen de carrosserie blijven. De velg mag dus wel uitsteken.
Wie kan even het artikel opzoeken?

Geplaatst: 27 okt 2005 10:31
door Hendrik-Jan
Volgens de APK:
Banden
# Banden moeten in goede staat zijn, dus geen bulten, scheuren of ernstige beschadigingen waardoor je het canvas zou kunnen zien.
# Het profiel in de hoofdgroeven moet minimaal 1,6 mm diep zijn.
# Je mag op 1 as geen radiaal en diagonaalband combineren.
# De velgen mogen niet ernstig vervormd zijn
# Alle wielbouten moeten aanwezig zijn en vastzitten.
Wanneer andere wielen zijn gemonteerd mogen deze niet meer dan 30 mm buiten de auto uitsteken, de naaf en de bouten meegerekend. Tevens mogen deze nergens aanlopen.
Het is mij niet duidelijk of het 30mm per wiel is of per 2 wielen.
Geplaatst: 27 okt 2005 10:56
door YvoTuk
mmm... da's nieuw.. zal het hier ook eens navragen..
Ik weet dat Lotus destijds de 'wheelarch protectors' (zwarte kunststof stripjes

) op de Elise S1 111s moesten omdat de banden een mm of 2 uitstaken) maf hoor..
Geplaatst: 27 okt 2005 11:01
door stef666
Type goedkeuring en achteraf "opties" zijn altijd al krom geweest in NL Yvo

Geplaatst: 27 okt 2005 11:30
door Maik
Hendrik-Jan schreef:
Het is mij niet duidelijk of het 30mm per wiel is of per 2 wielen.
Zal echt wel per wiel zijn.
Als ik het zo lees zou dus ook het loopvlak 30mm uit mogen steken...
Vroeger was dat zeker anders.
Maar let op: APK eisen en wettelijke eisen volgens de wegenverkeerswet lopen weleens uiteen. Dus als de APK iets goedkeurt dan hoeft het niet zo te zijn dat je volkomen legaal rondrijdt. Een voorbeeld hiervan is het rijden met (achteraf) getinte ramen.
Geplaatst: 27 okt 2005 11:56
door Hendrik-Jan
Volgens het voertuigreglement van de politie:
Artikel 5.2.48
1. Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten uitstekende delen van personenauto’s, die in geval van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten, zijn afgeschermd.
3. Het bepaalde in het eerste lid en tweede lid is niet van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan 2,00 m boven het wegdek bevinden.
4. De wielen onderscheidenlijk banden van personenauto's:
1. moeten goed zijn afgeschermd;
2. mogen niet meer dan 30 mm buiten de afscherming uitsteken;
3. mogen niet aanlopen.
5. Een reservewielhouder die zich aan de buitenzijde van de personenauto bevindt, moet deugdelijk zijn bevestigd. Indien in de houder een reservewiel is geplaatst, moet dat wiel goed zijn opgesloten.
6. Geen deel van de buitenzijde van de personenauto mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat voor losraken.