Onderdelen pool?

Heb je een idee gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Smiley schreef:@dennizz; die poel is er niet om voor 100 euri per jaar jouw handje vast te houden bij schade.
Het is slechts een aditionele vooraad, waar misschien een onderdeel inzit wat je zoekt. Enige voordeel boven ebay is dat je het kunt zien voor je het koopt. Het zal zeker niet goedkoper zijn, en als je geen lid bent, zelfs een stuk duurder dan ebay.

Zie het klein, zeker in het begin. Het gaat al bijna een half jaar duren, om 2 achter en 2 koplampen op te bouwen met weinig mensen.

@maik; jij mag in 1 x 240 schokken hoor. We hebben niet allemaal van die grote broekzakken als jij ;-)
Na de opmerking van Stephan over de optie om een goedkope buitenlandse speedster te kopen loop ik toch echt met het idee om dan maar in 1x 1000-1500 te lappen hoor :wink: Dan ben je in één keer klaar qua een basishoeveelheid onderdelen met een enorme diversiteit. Maargoed, dat staat of valt natuurlijk wel een beetje met hoeveel mensen mee willen doen en hoeveel centjes erin willen steken 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Je moet ook kijken naar de populariteit van onderdelen.
Een complete speedster strippen gaat je 70% onderdelen opleveren die nog jaren bij piet op zolder kunnen blijven liggen.
Zeker als er clam/lamp schade is, wordt het % nog lager.

Popularitiet van hoog naar laag op ebay:

lampen
turbo happers en spoiler
clams
deur/voor en achterklep
deurbekleding
overig
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik blijf een zeer dubbel gevoel hebben bij het idee. Misschien komt dat omdat ik er te zakelijk of te commercieel naar kijk.

[advocaat van de duivel-mode /on]
Je zal er al een soort van stichting van moeten maken om het in- en uitstappen van deelnemers goed te regelen. En dan is de vraag, kan iemand zomaar uitstappen zoals Maik aangeeft, waardoor de overige deelnemers met extra kosten geconfronteerd worden. Of moet de vertrekkende deelnemer zelf zoeken naar een "opvolger"? En moeten die onderling maar afrekenen? Hoe ga je om met de fiscus? Want gezien de bedragen die met de onderdelen gemoeid zijn kan je zomaar opgezadeld worden met BTW-aanslagen.
Wie durft in het bestuur van een eventuele stichting plaats te nemen? Want je bent als bestuurslid persoonlijk aansprakelijk voor financiële risico's die de stichting loopt ...

Hoe verdeel je de rechten op onderdelen? Stel iemand krijgt schade en heeft een rechter koplamp nodig. Deze persoon neemt contact op met de onderdelen pool en kan tegen het "commerciële" tarief de rechter koplamp kopen. En de dag erop raakt iemand die lid is van de pool een konijn met zijn rechter koplamp. Krijgt het lid van de pool dan toch voorrang op het onderdeel? Of heeft hij domme pech dat hij geld in de pool heeft gestoken, want het onderdeel uit de voorraad is de dag ervoor al verkocht?
[advocaat van de duivel-mode /off]

Ik post dit soort dingen niet om het idee helemaal af te schieten, maar omdat het mijns inziens zaken zijn die je allemaal van tevoren geregeld en op papier moet hebben staan. Het gaat namelijk niet om 2 tientjes, maar om vele duizenden euro's.

En Maik, vergis je niet in het aantal schadegevallen. Kijk maar naar wat er de afgelopen 3 maanden stuk is gegaan (minimaal 3 Speedsters hebben aanzienlijke schade opgelopen).

Stephan
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik zou het aspect van onderdelen doorverkopen aan niet-leden wat af willen zwakken. Voor de echt kritische onderdelen wil ik dat eigenlijk niet, omdat het inderdaad dan erg hard kan gaan. Maar als er eens iemand een onderdeel zoekt die moeilijk te vinden zijn, maar niet 100% nodig zijn (bv een nieuwe surround van de tankdop), dan kunnen we overwegen om die voor een leuke prijs weg te doen.
In eerste instantie gaat het om onderdelen op voorraad te hebben voor de leden zelf!
En ik zou er zelf niet een groot administratief/officieel drama van willen maken om alles te regelen. Gewoon proberen om mensen met dezelfde insteek bijelkaar te krijgen. Het gaat wel om een boel geld, maar niet de duizenden die jij voorstelt... Als je iets op poten wilt zetten wat werkbaar is, dan zal er toch een hoop vertrouwen gegeven en geaccepteerd moeten worden, anders wordt het gewoon echt nooit wat...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zoiets moet ook groeien. Voor een paar man moet je het allemaal niet te moeilijk maken. Onze club is daar een goed voorbeeld van. Anders was dit forum er niet geweest.

Het vereist wel een "leap of faith" maar anders komt dit niet van de grond.

Je kunt ook als individu proberen om wat onderdelen te kopen op ebay. Maar dat zal dan altijd maar een paar onderdelen, als dat al het geval is, gaan omdat dat financieel niet te doen is. Ik zie als groot voordeel van deze constructie dat je nu de koopjes kunt gaan kopen die later wel eens erg van pas kunnen komen.
Gebruikersavatar
jaydee
Mega lid
Berichten: 780
Lid geworden op: 15 mei 2006 9:35
Locatie: Flevoland

Bericht door jaydee »

Het idee op zich spreekt me wel aan. Alleen kan ik me geen goed beeld vormen van hoe dit nou tot stand kan komen.

Wellicht moeten we eens informeren bij andere autoclubs? De MG club is vier jaar geleden al genoemd bijvoorbeeld.
Ik denk dat je daarbij zult zien dat het echte clubs (verenigingen) zijn waaraan leden contributie betalen. Als je dan de kosten laag houdt, kun je de "winst" inzetten om je onderdelenpool te financieren.
Jägertee
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet, als je met een groepje van 4 of 5 goede vrienden zoiets buitenom een stichting houdt en iedere 2,5 neerlegd, dan kun je voor 10k-12,5k leuk wat dingen verzamelen.

Zou wel erg toevallig zijn als uithelfde groepje binnen een maand of 2 exact dezelfde delen in puin liggen. Je kunt de groep groot maken, maar dan kom je uiteindelijk in de door Stephan genoemde punten. Verre van ideaal bij eventuele problemen.

---
edit:
ziet er warrig uit, maar probeer te zeggen dat je met ieder een beetje geld echt geen hele stichting hoeft op te richten etc.
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dat is ook mijn insteek, Allen. Geen stichting.
Als je een stichting opzet dan moet je ook aan allerlei regels houden en bv een administratie voeren, verantwoording afleggen etc. Wie gaat dat doen cq regelen? Precies, Niemand.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Piet en ik liggen op één lijn :idea: We hebben dus al een groepje van 2 man... dit gaat nog wel wat worden 8) :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:Piet en ik liggen op één lijn :idea: We hebben dus al een groepje van 2 man... dit gaat nog wel wat worden 8) :lol:
Ik zou zeggen: begin met z`n tweeën. Minste kans op ruzie en ingewikkelde vraagstukken. Als jullie wat zien kan je even met elkaar bellen en afstemmen of je het aanschaft of niet en op zolder leggen. Mocht je voorraad lampen of iets anders te groot worden kan je het verkopen met leuke winst aan derden.

Ik zou denk persoonlijk liever met z`n 2-en een hoog bedrag beschikbaar stellen voor dit magazijn dan met 10 man een kleiner bedrag... Kans op slagen en geen moeilijkheden is met z`n 2-en veel groter, lijkt mij.

Als je al met zo`n idee komt en er al jaren mee loopt, verwacht ik dat het financieel "geen" probleem is...

Als ik wat meer centjes achter de hand had gehad, had ik persoonlijk al een voorraad gehad (en eventueel doorverkocht) zoals lampen, gerepareerde clams, velgen, banden, airbag`s ect, ect...
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dennizz schreef:
Maik schreef:Piet en ik liggen op één lijn :idea: We hebben dus al een groepje van 2 man... dit gaat nog wel wat worden 8) :lol:
Ik zou zeggen: begin met z`n tweeën. Minste kans op ruzie en ingewikkelde vraagstukken. Als jullie wat zien kan je even met elkaar bellen en afstemmen of je het aanschaft of niet en op zolder leggen. Mocht je voorraad lampen of iets anders te groot worden kan je het verkopen met leuke winst aan derden.

Ik zou denk persoonlijk liever met z`n 2-en een hoog bedrag beschikbaar stellen voor dit magazijn dan met 10 man een kleiner bedrag... Kans op slagen en geen moeilijkheden is met z`n 2-en veel groter, lijkt mij.

Als je al met zo`n idee komt en er al jaren mee loopt, verwacht ik dat het financieel "geen" probleem is...

Als ik wat meer centjes achter de hand had gehad, had ik persoonlijk al een voorraad gehad (en eventueel doorverkocht) zoals lampen, gerepareerde clams, velgen, banden, airbag`s ect, ect...
Dus jij denkt dat 5jaar rente trekken over 1500euro, 6000euro oplevert? Ik denk dat jij maar even niet bij de Hypotheker moet gaan solliciteren :lol:
Afbeelding
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Raad en daad is waar het om gaat. Volop beschikbaar hier.

Geen financiële verplichtingen tussen forumleden, want dat geeft uiteindelijk haat en nijd. Afblazen dus dit initiatief, wat mij betreft. Hou het informeel, in goed Nederlands: gezellig.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Heb geen Speedster meer.Maar zou met 5-6 van mijn vrienden zo maar ingestapt zijn!Ik heb nog 4 schokbrekers en originele remblokken. Oh ja plastik schroeven gordelspanners een vlag en tankboutjes en Radio En een pet natuurlijk :!: :!: Zie het maar als start voor jullie onderneming.Als jullie beursgenoteerd zijn kom ik wel eens koffie drinken. :P
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Plaats reactie