Onderdelen pool?

Heb je een idee gooi het in de groep.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Heel goed Maik, je weet wel hoe het moet. :)

Tja, het is inderdaad zoals Maik beschrijft.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Soms weet ik wel hoe het moet ja :wink:

Om een idee te krijgen van hoeveel euro'tjes je ongeveer nodig hebt om een beetje leuke verzameling onderdelen bijelkaar te krijgen, is het misschien handig om een lijstje te maken van onderdelen die gewenst zijn in zo'n pool.

Ik schiet af, degene die er wat nieuw en tweedehandsprijzen bij kan zetten, ga uw gang :wink:

Uitgebreide optie:

Waarschijnlijk nieuwe onderdelen die vaak moeilijk te krijgen zijn, of zelfs over een tijdje helemaal niet meer te krijgen zijn?:
Frontclam
Rearclam
Side skirts
Crashbox

Tweedehands:
Motorklep
Neusklep
Subframe
Setje deuren
Setje koplampunits
Setje achterlichtunits
Set wielkuipen (LV, RV, LA, RA)
Set wishbones (LV, RV, LA, RA)
Stack unit

Ik denk dat als je zoiets op voorraad kunt hebben, dat je dan een leuke voorraad hebt, maar goedkoop zal dat niet zijn. Er kan ook aan een uitgeklede voorraadlijst gedacht worden natuurlijk (kost ook nog wel genoeg knaken):


Uitgeklede optie:

Waarschijnlijk nieuwe onderdelen:
Frontclam
Rearclam
Side skirts

Tweedehands:
Motorklep
Neusklep
Setje deuren
Setje koplampunits
Setje achterlichtunits


Toevoegingen/andere ideëen zijn welkom :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

We kunnen Dirk S. vragen of hij het businessplan wil schrijven en de financiering kan regelen ...

:bag:
S4 Avant
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

SteV6 schreef:We kunnen Dirk S. vragen of hij het businessplan wil schrijven en de financiering kan regelen ...

:bag:
Wellicht kun jij dat doen, want ik krijg de indruk dat jij het maar een oenemeloen vindt. :mrgreen:



Oenemeloen heb ik van zo'n lange slungel op witte sokken. Wel een grappig woordje vind ik zelf. :P
Caterham => Britse degelijkheid...
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik vermoed dat Maik met oenemeloen een domoor bedoeldt. En ik vind op dit moment niets van Dirk S. Wel heb ik een heel sterk vermoeden dat er achter de schermen hele rare spelletjes zijn gespeeld om zijn DSB om zeep te helpen.

Want waarom weigert een rechter in eerste instantie een faillisement? Omdat de boel niet failliet is. En als medewerkers van Wellink of van Bos gaan lekken om het failliet toch te bewerkstelligen, dan is er veel meer aan de hand dan dat de gewone burger mag weten.

Tot zover de zeer beknopte offtopic Allen. Maar wat ik er eigenlijk mee bedoelde te zeggen is dat je een behoorlijk werkkapitaal moet hebben om een grote onderdelen-voorraad aan te leggen. Je bent met 10.000,- nog helemaal nergens. Ik denk dat je al snel over tonnen praat ook i.v.m. de ruimte die je nodig hebt om clams op te gaan slaan. Dus de return on investment is (erg) laag. Anders hadden shops als bijvoorbeeld van Yvo allang dit soort ideeën opgepakt.

Stephan
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Tonnen lijkt mij weer iets overdreven, maar als je het uitgebreide lijstje ziet, dan kom even heel snel op de volgende kosten:

Uitgebreide optie:

Waarschijnlijk nieuwe onderdelen:
Frontclam 3000
Rearclam 3500
Side skirts 1000
Crashbox 2000

Tweedehands:
Motorklep 200
Neusklep 200
Subframe 1500
Setje deuren 1000
Setje koplampunits 400
Setje achterlichtunits 300
Set wielkuipen (LV, RV, LA, RA) 400
Set wishbones (LV, RV, LA, RA) 500
Stack unit 200

Dat komt op 14.200euro.
Stel dat 10 man meedoen, dan is dat zo'n 1500 euro per persoon.
Het zou af en toe een extra'tje op kunnen leveren voor de "aandeelhouders", als tussentijds bepaalde onderdelen met wat winst doorverkocht kunnen worden (onderdelen die normaal redelijk verkrijgbaar zijn of die dubbel zijn) aan derden die in nood zitten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ja, en jij vindt een handelsvoorraad met van alles slechts 1 stuks een voorraad Maik?!

Van alles 7 dingetjes zit je al op een ton. En dan heb je nog niet eens de opslagruimte ...

Overigens, voor het bedrag waar jij op uitkomt kan je in Belgie af en toe een complete Speedster aanschaffen. Heb je echt van elk onderdeel van de Speedster één onderdeel op voorraad 8)
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Dat laatste is een goed punt, dat eerste niet :wink: :lol:
Als je met 10 man die onderdelen hebt (meer zie ik niet gebeuren), dan rijdt je echt niet in 1 jaar 7 clams kapot.
Ik zie de pool als volgt: rij je bijvoorbeeld je voorclam in tienen, dan heb je snel uit je eigen voorraadje weer een vervangende. Dus je kan snel weer rijden. Dan heb je weer 1-2jaar de tijd om een vervangende voorclam te zoeken/bestellen. De kans dat nog iemand van de aandeelhouders in de tussentijd zijn voorclam in stukken rijdt lijkt mij vrij klein, en anders heeft hij pech, en moet dan 2 jaar lang met een neus vol met duct tape rondrijden 8)
Maar die tip van een goedkoop speedstertje uit Belgie of desnoods de UK is wel een goeie :wink:
Afbeelding
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Op zich een heel goed idee denk ik.
Heb zelf al eens een hele partij onderdelen voor de Elise gekocht.
b.v. een set (bijna) nieuwe draagarmen, remklauwen voor etc.

i.p.v. een pool waarbij je je richt op nieuw artikelen zou ik er eerder voor kiezen om slopers op te kopen en die strippen om zo goedkoop aan de onderdelen te komen.
Moet je natuurlijk wel de ruimte hebben om ze neer te zetten....
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik ging ook uit van zoveel mogelijk tweedehands Bert, dat is inderdaad wat vriendelijker voor de portemonnee :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Stel je hebt die onderdelen in dat magazijn. Ik ben lid en ik moet iets hebben. Moet ik dat dan kopen en zo ja tegen welke prijs?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik zie dat zo:
Je kan gewoon onderdelen kopen als je iets stuk gereden hebt. En dan kan je het onderdeel inderdaad kopen voor het bedrag dat de pool er ooit voor betaald heeft. Dus stel: we kopen ergens een tweedehands voorclam voor 2000 euro, en jij hebt hem nodig, dan kan jij hem kopen voor 2000euro. Voor die 2000 euro gaat "de pool" dan weer op zoek naar een nieuwe clam voor in de voorraad.
Vinden we dan een leuke voorclam voor 2500euro (stel dat de prijzen dus intussen zijn gestegen), dan moeten we allemaal weer 50 euro extra inleggen om de voorraad weer op peil te brengen.

Als iemand uit de pool wil stappen door omstandigheden (verkoop van speedster of andere reden), dan kunnen de andere aandeelhouders hem uitkopen voor het bedrag dat de uitstapper in de voorraad gestoken heeft, exclusief eventuele stallingskosten.
Ook kunnen de aandelen te koop worden gezet op de speedsterclub, zodat iemand anders in zou kunnen stappen.

Het wordt wat vager als er bv een hele speedster gekocht zou worden. Dan moet er van elk onderdeel een waarde worden ingeschat. Of als iemand dan een onderdeel van die speedster nodig heeft, dan kan die gewoon gebruikt worden, en moet er binnen een jaar ofzo een nieuw onderdeel in de pool worden gebracht door de gebruiker (eventueel met hulp/tips van de andere aandeelhouders). Maar iets eerlijker is denk ik om met vooraf afgesproken waardes te rekenen, en de pijn van nieuw te kopen onderdelen die dan duurder zijn geworden te delen met de andere aandeelhouders.

Wie heeft er nog een leuk droog en warm schuurtje over?! :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
stefan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1449
Lid geworden op: 30 jun 2008 9:18
Locatie: grobbendonk

Bericht door stefan »

@ maik

(ergens een goedkoop speedstertje van een belgje)
ni beginnen he makker :lol:

neen eigenlijk een heel goed gedacht,maar hebben jullie er ook al eens aan gedacht dat voor en achterclam(indien niet hopeloos in de prak) wel te herstellen valt ,al is het maar voor enkele jaren en voor bakken minder geld :idea:



want uiteindelijk met het goede product en kennis is alles te maken :wink:

grt de belg
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7340
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Maik schreef: Als iemand uit de pool wil stappen door omstandigheden (verkoop van speedster of andere reden), dan kunnen de andere aandeelhouders hem uitkopen voor het bedrag dat de uitstapper in de voorraad gestoken heeft, exclusief eventuele stallingskosten.
Na een korte tijd zit al het geld in het materiaal, en als er dan vlug mensen achter elkaar uitstappen, loopt het wel erg snel op voor de overige deelnemers.

Het mag wel iets hoogdrempeligger wat mij betreft.
20 euro per maand inleg. Als je uitstapt, maximaal de helft terug binnen het jaar van deelname.
Maximale teruggave is 1 jaar. (dus 120 terug)

Mensen die niet mee willen doen, maar wel goedkoop uit de shop willen plukken, is 50% opslag op inkoop, en alleen na accoord van de deelnemers. Het restand wordt uiteraard weer geinvesteerd.

Het systeem zal ook moeten groeien. Je wilt niet starten met 10k aan voorraad. Ook moet je de tijd nemen voor koopjes op ebay/marktplaats, ipv vlug de voorraad willen vullen.
Dubbele koopjes kunnen ook nog eens gemakkelijk terug de verkoop ingaan.
Komt er een speedster voorbij voor 7k, maar dat hebben we niet; dikke vette pech.

Ik denk dat een klein administratief clubje van een man of 3 wel nodig is.
1 met de sleutel van de opslag, 1 die de centjes beheerd, en een admin typje.

Iemand die weer wat een shureguard van 2 bij 2 bij 2 ongeveer kost per maand?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik doe het geld en de sleutel.

Afbeelding

Maik als magazijn medewerker.
Plaats reactie