Heeft er iemand speakertips?

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Heeft er iemand speakertips?

Bericht door Maik »

Goedenavond speedsteraars,

Ik ben sinds vandaag een beetje aan neuzen naar nieuwe speakers voor in mijn 2.2. De 2.2 heeft alleen speakers achter de stoelen, dus het blijft behelpen om een beetje fatsoenlijk geluid te krijgen, daar ben ik mij wel van bewust. Maar heeft iemand hier nog tips over welke speakers "het goed doen" in de speedster? Ik zit ook een beetje te kijken naar een compo setje (aparte mid/bas en tweeter), zodat ik de tweeter eventueel wat meer naar voren kan plaatsen (deur of dash). Maar dan moet ik wel een goed setje hebben die aardig veel middentoonfrequenties naar de tweeters stuurt, anders heb je een erg verstoort geluidsbeeld lijkt mij...

Wie kan trouwens ook laten zien hoe de speakers vóór bij een turbo zijn gemonteerd? Ik heb gelezen dat deze in de deuren moeten zitten? Ik ben niet van plan mid/bas speakers in dat kartonnetje wat een deurpaneel voor moet stellen te monteren, dat lijkt mij niet lekker gaan met lage frequenties (--> trillen)... of heeft iemand daar een handige oplossing voor?

Ik ga nog even surfen voor wat mooie setjes en prijzen :wink:

BVD!

Maikel
Afbeelding
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Ik ben ook opzoek naar beter speakers. Bij mij zaten er 2-weg van Alpine in. Net een setje 3-weg van JBL GTO 6536E gehaald om te proberen. Had ff 1 speaker aangesloten, maar nog niet het gewenste resultaat.
Het probleem is alleen, de speakers die standaard gemonteerd zitten zijn 16cm in doorsnede. Speakers die nu geleverd worden zijn 17cm -> gat uitzagen...
Heeft iemand betere speakers of oplossingen, dan hoor ik het ook graag.

Vr.gr. Erwin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Deze compo lijkt mij wel wat:

Phase Linear CF165.25:
Afbeelding
(http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... e041f04e77)

of deze:

Phase Linear PC165.20:
Afbeelding
(http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... e041f04e77)

of een coaxiaal:

Focal Access 165cA (ook de compo 165A is erg mooi):
Afbeelding
(http://www.rondevries.nl/catalog/produc ... e041f04e77)

Zomaar wat ideetjes :idea:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Matsuru schreef:Ik ben ook opzoek naar beter speakers. Bij mij zaten er 2-weg van Alpine in. Net een setje 3-weg van JBL GTO 6536E gehaald om te proberen. Had ff 1 speaker aangesloten, maar nog niet het gewenste resultaat.
Het probleem is alleen, de speakers die standaard gemonteerd zitten zijn 16cm in doorsnede. Speakers die nu geleverd worden zijn 17cm -> gat uitzagen...
Heeft iemand betere speakers of oplossingen, dan hoor ik het ook graag.

Vr.gr. Erwin
Volgens mij zijn er nog genoeg speakers te vinden die passen Matsuru, je moet alleen de 165mm versies hebben. Volgens mij passen die phase linears allemaal wel, maar ik ga ze ter plekke passen, ik heb de speaker van de bestuurderskant er al uitgehaald. Die aan de andere kant wordt moelijker, dan moet die hele stoel er uit :?

Wat ook belangrijk is, is de inbouwdiepte. Ik ben met winkelhaak en rolmaat aan het meten gegaan en kwam op een maximale diepte van 67mm, dat is toch nog wel aardig wat. Als dat niet gaat lukken als je toevallig hele mooie, maar te diepe speakers, op de kop getikt hebt, dan kan je altijd nog vulringen kopen of zelf maken.

Volgens mij blijft het zowiezo heel lastig om een mooi vol geluid uit dat achterschot te halen, het is een stuk kunstof dat niet mooi aansluit op de rest van de auto, met bijvoorbeeld 12cm naast de speaker een hele mooie sleuf waar de gordel doorheen komt :? , een heel mooi maar ongewenst lek in de "kast". Ook de aansluiting aan de onderkant van dat stuk plastik, over de hele breedte van de auto, sluit niet mooi aan en zit ook niet zo stevig.... ik moet maar eens aan de gang met wat bitumen matten om de boel in ieder geval wat te dempen (resonantievrij) te maken, maarja, dat zijn wel weer wat kilootjes extra :? :? Eerst maar eens wat andere speakers erin en dan kijk ik wel wat verder.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Oke, deze zijn het geworden:

Focal Access 165A
Afbeelding En nu zit ik dus draden te solderen, ... gr. Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nou, om 22.30 was ik klaar met de inbouw, wat een gepiel in de kou zeg!
Ik heb geprobeerd om de passagiersstoel uit te bouwen maar dit lukt niet echt :? , wat zitten die imbusbouten vast zeg! En 2 ervan zitten ook op een onmogelijke plek :x .

Ik heb de speakers dus met alle 2 de stoelen op z'n plek gemonteerd, er is erg weinig ruimte achter de passagiersstoel, dus train je handen en vingers op soepelheid vantevoren voordat je dit ook op deze manier gaat doen....

Het resultaat mag er zijn! :D Opeens hoor ik heel duidelijk de verschillen tussen de "sound settings" (Jazz, Rock, Pop, etc.) van de standaard VDO unit (welke een #@$#%@-unit is, maar daarover kan ik nog wel een apart topic starten :? ). Opeens zijn er ook wagonladingen bas :P , ik kon de loudness weer uitgooien. De losse tweeters heb ik op oorhoogte op de rolbeugel vastgeplakt (nog even voor het testen). Ze "vuren" nu tegen elkaar in, ze staan dus 90 graden naar binnen gericht. Op deze manier staat de dichstbijzijnde tweeter niet direkt in mijn oren te tetteren, maar hoor ik wel een beetje meer van de tweeter aan de andere kant, om zo wat meer stereo-effect te krijgen. Ik zal nog wel een foto'tje maken...

Het mooiste is dat het geluid nu een stuk rustiger is geworden. Nu hoop ik dat onder het rijden dat ook zo blijft, omdat het volume dan altijd wat harder moet staan. De erg aanwezige middentonen zijn nu wat meer onder kontrole, maar zijn nog steeds voor verbetering vatbaar, maar daarvoor moet ik wat aan het paneel doen (verstijven, beter luchtdicht), maar daar moet ik weer even zin voor maken :wink: .

Voor eenieder die iets fatsoenlijkers qua geluid wilt hebben, koop een paar Focals!

groeten,
Maikel
Afbeelding
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Thanx Maikel voor de info...
Passen de speakers qua grote en inbouw diepte gewoon in de bestaande "gaten"?
En je hebt dus, als ik het goed begrijp, de tweeters achter je hoofd geplaatst?
Ik ga vandaag ook maar eens kijken bij Ron de Vries...... Ik heb ook een mooi setje gezien van Magnat.

Groeten Erwin
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Matsuru,
De gaten in het achterschot hebben een diameter van 142mm. De Focals hebben een inbouwdiameter van 140mm dus dat past precies. Sommige 165mm woofers hebben een inbouwdiameter van 143-146mm! Let daar op, anders moet je de gaten groter gaan maken en dat is niet makkelijk...
De inbouwdiepte die ik gemeten had was dus 67mm, bleek dat de focals een inbouwdiepte hadden van 66.2mm :lol: :lol: , dus dat pastte makkelijk :roll: .....

De tweeters zitten achter mijn hoofd ja. Ik zat nog te denken om ze misschien voor in de auto te plaatsen maar dan trek ik voor mijn gevoel het geluid tever uit mekaar. De crossover ligt weliswaar voor zo'n klein tweetertje best laag bij 2.8kHz, maar een belangrijk deel van de middentonen blijven daardoor nog steeds van de woofer komen. Ik wil dit belangrijke frequentiegebied dicht bij elkaar houden anders krijg je een heel verwarrend (en mijn grootste vrees: vermoeiend!) geluidsbeeld.

Maar misschien ga ik nog weleens verder experimenteren met het plaatsen van de tweeters :wink: .

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

gr.
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Martin
Mega lid
Berichten: 568
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:14
Locatie: Noorden

Bericht door Martin »

Hallo,

Voor moeilijk berijkbare plaatsen zoals de luidspreker bij bijrijdersstoel
:( gebruik ik een haakse schroevendraaier :idea: :lol:, dit werkt een stuk makkelijker.

Voor verwijderen stoelen, :idea: gewoon een inbussleutel inkorten en dan samen met een steeksleutel losdraaien anders is het niet te doen :? .
Bijlagen
haaks.JPG
haaks.JPG (104.76 KiB) 5237 keer bekeken
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Martin schreef:Hallo,

Voor moeilijk berijkbare plaatsen zoals de luidspreker bij bijrijdersstoel
:( gebruik ik een haakse schroevendraaier :idea: :lol:, dit werkt een stuk makkelijker.

Voor verwijderen stoelen, :idea: gewoon een inbussleutel inkorten en dan samen met een steeksleutel losdraaien anders is het niet te doen :? .
Had je dat niet eerder kunnen zeggen?!!? Dan had ik even dat komen lenen! :lol: :wink:

Maar ik heb iets soortgelijks gebruikt (niet zo handig als jouw setje) maar met een gewone schroevendraaier kom je niet echt ver...
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Ik heb bij mij twee sets speakers ingebouwd. Voor en achter JBL. Achter heb ik een op vul ring gebruikt voor zowel de diepte als de diameter. Het los en vast maken van de speaker achter de stoel heb ik ook een haakse schroevendraaier gebruikt net zo als Martin. In de deur is het een heel ander verhaal. Zie foto van het resultaat. En ik heb ook een andere radio van Kenwood met een wegdraaiende voorfront.

Groetjes Peter
Bijlagen
deur.JPG
deur.JPG (52.98 KiB) 5273 keer bekeken
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Dank je Maaikel voor je antwoord.... ga vanavond of morgen pas naar Ron de Vries en schaf dan waarschijlijk hetzelfde setje aan als jij :) is toch wel makkelijk als het zo past.

Stoelen van de speedster heb ik er al een paar keer uitgehad en binnen een half uur zijn ze eruit :shock:

Groeten Erwin
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Gisteravond ook even naar diverse speakers geluisterd en de Focal klonk inderdaad het beste, dus ook gekocht.
Nu alleen inbouwen en dan luistern hoe het in de auto klinkt.
Ik had al een andere radio/mp3 speler erin zitten nl. de Sony F7700.
Maikel nog bedankt voor de research :wink:

Groeten Erwin

Enne, nog een prettige jaarwisseling voor een ieder.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Matsuru schreef:Gisteravond ook even naar diverse speakers geluisterd en de Focal klonk inderdaad het beste, dus ook gekocht.
Nu alleen inbouwen en dan luistern hoe het in de auto klinkt.
Ik had al een andere radio/mp3 speler erin zitten nl. de Sony F7700.
Maikel nog bedankt voor de research :wink:

Groeten Erwin

Enne, nog een prettige jaarwisseling voor een ieder.
gefeliciteerd!!
En met jouw Sony radio zal je zowiezo beter geluid hebben. Die VDO-rotzooi schat ik niet hoog in.... Ik heb nog NOOIT zo'n onlogisch te bedienen apparaat meegemaakt! Wat een onding... :?
Zo, dat waren weer even wat frustraties die eruit moesten, bedankt :D

Ik heb het filterkastje tegen de binnenkant van het achterschot geplakt met dubbelzijdig tapijttape, net onder de woofer. Dat was volgens mij de beste plek. Zover mogelijk naar onder zodat de onderkant op het chassis rust, zo wordt het tape tenminste niet verticaal belast, alleen horizontaal (en nu kijken wanneer het gaat rammelen :wink: ).

Veel knutselplezier!

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Maik schreef:Die VDO-rotzooi schat ik niet hoog in.... Ik heb nog NOOIT zo'n onlogisch te bedienen apparaat meegemaakt! Wat een onding...
Zo, dat waren weer even wat frustraties die eruit moesten, bedankt
En dan te bedenken dat Opel er E 450,- voor durft te vragen op de optielijst ....

Ik houd die Focals voorlopig even op m'n verlanglijst.

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie