Wat zijn de verschillen

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Wat zijn de verschillen

Bericht door Bebear »

Hi,

Mijn naam is Ben en ik heb het plan een Speedster te gaan rijden.
Echter na redelijk onderzoek (op deze site en die van onze Duitse en Engelse vrienden) heb ik een aantal algemene vragen te weten:
- wat zijn de grootste verschillen tussen het "oudere" en het nieuwere model. (ABS?, aangebrachte verbeteringen etc).
-vanaf wanneer (welk nr) is het een nieuw model
- is de turbo versie aangepast/anders dan de 2.2 (schokbrekers, remmen, ophanging, aandrijflijn etc) en dus....
- is het prijsverschil tussen een 2.0 turbo en een 2.2 te rechtvaardigen (€15k is te veel geld voor alleen een snellere motor)
- waar kan ik voor een goede occasion kijken en/of een mogelijke kandidaat Speedster laten controleren op schade aan bv het alu-frame
- klopt het, dat productie per 09/2005 stopt.
- zijn er ervaringen met (nieuw) import uit bv Duitsland.

Ik weet dat dit veel vragen zijn, maar elk antwoord is welkom.

Alvast bedankt.


Ben
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Hallo Ben
Welkom op de speedster site :o
In duitsland kost een turbo vanaf ongeveer 23000 bj mei 2004 en zijn dan
aardig kompleet.Tel hier ongeveer 9000 bpm bij op en je hebt een speedster,
turbo voor 32000 euro.Dit is toch 15000 minder :lol:
Productie stopt inderdaad sept 2005.
Zelf zou ik geen schade auto kopen,want krom is krom.
Rij zelf in een turbo,en er zijn nogal verschillen,buiten de motor om.
Andere schokbrekers,4 ipv 2 luidsprekers,grotere koel sleuven aan de ,
zijkanten,achter spoiler,en een kleine voor spoiler,en de turbo is ongeveer
60 kg zwaarder als een 2.2.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hoi BB,

Ik hoop dat je langzaam aan alle antwoorden zult krijgen hier.
Wat ik weet van de verschillen tussen de 2.2 en 2.0T is dat het meevalt kwa wegligging. Het schijnt wel te zijn dat de 2.0T iets zachter geveerd is (vóór iig) en dat dit in samenhang met het hogere gewicht de turbo meer zal duiken bij het remmen en iets meer hangt in de bochten. Ik heb een paar maanden geleden hetzelfde gevraagd op het VX forum en kreeg als hoofdlijn terug dat de 2.2 het beste naar je hand te zetten is, en daardoor voor de meeste mensen meer fun is dan de 2.0T, die op de rechte lijn natuurlijk gehakt maakt van de 2.2, maar ook verradelijk is. Daardoor zitten de mensen die een 2.0T rijden (bv op circuit) minder zelfverzekerd achter het stuur dan de mensen in de 2.2.

Wat bedoel je eigenlijk met het oude en nieuwe model? Bedoel je 2.2 en 2.0T? De 2.2 heeft iig altijd al ABS gehad zover ik weet. De vraag is of je echt blij moet zijn met de ABS van de speedster (2.2 en 2.0T), omdat sommige mensen (waaronder ik ook) die ABS soms te snel in vind grijpen en soms ook "in de war" raakt door oneffenheden. Even je rem loslaten en weer remmen is dan de oplossing.

Ik zou je speedster of bij een dealer kopen, als er geen fabrieksgarantie meer op zit, of bij een partikulier als hij nog wel redelijk wat maanden fabrieksgarantie heeft. Dat laatste heb ik ook gedaan.
Wat je op gaat schieten met het importeren van een speedster uit Duitsland weet ik niet, vergeet niet dat op een speedster 2.2 van voor 2004 nog altijd bijna 11000 euro BPM zit. Voor een 2 jaar oude zal nog steeds iets van 5000-6000 euro BPM betaald moeten worden.

Succes met je zoektocht!

groetjes,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Re: Wat zijn de verschillen

Bericht door markv »

Bebear schreef:Hi,

Mijn naam is Ben en ik heb het plan een Speedster te gaan rijden.
Hi Ben, welkom!
Bebear schreef: Echter na redelijk onderzoek (op deze site en die van onze Duitse en Engelse vrienden) heb ik een aantal algemene vragen te weten:
- wat zijn de grootste verschillen tussen het "oudere" en het nieuwere model. (ABS?, aangebrachte verbeteringen etc).
Met oud en nieuw bedoel je de 2.2 en de turbo? Buiten de motor zijn er nog een aantal zaken anders tussen deze twee auto's. Ik mis er vast een groot aantal, maar iig hier een lijstje van dingen die ik kan verzinnen:

- Nieuwere versie ABS unit (kan ook op de 2.2 overigens, na veel problemen met de ABS unit heb ik nu degene van de turbo in m'n auto)
- Cosmetisch: Spoiler achterop, bredere luchtinlaten aan de flanken, flaps onder de neus, geen midenbalk in de gril, andere velgen.
- Ik dacht ook dat de turbo andere rubbers had voor de afdichting van het dakje.
Bebear schreef: -vanaf wanneer (welk nr) is het een nieuw model
Durf ik je niet te zeggen..
Bebear schreef: - is de turbo versie aangepast/anders dan de 2.2 (schokbrekers, remmen, ophanging, aandrijflijn etc) en dus....
Ik dacht dat de veren stijver waren op de turbo. Of de dempers ook anders zijn weet ik niet zo. Ophanging en remmen zijn hetzelfde en ook de versnellingsbak (F23) is hetzelfde, maar ik dacht wel met andere gearing.
Bebear schreef: - is het prijsverschil tussen een 2.0 turbo en een 2.2 te rechtvaardigen (€15k is te veel geld voor alleen een snellere motor)
Tja, denk dat dat erg persoonljik is. Ik rij zelf een 2.2 en vind het verschil met een turbo te groot. Daarbij komt dat ik een turbo niet echt bij het type auto vind passen. Een atmosferische motor past meer bij de wegligging van de auto, is naar mijn mening wat beter te doseren. Maar, ik heb zelf nog nooit in een turbo gereden!
Bebear schreef: - waar kan ik voor een goede occasion kijken en/of een mogelijke kandidaat Speedster laten controleren op schade aan bv het alu-frame
Ik kan je niet zo een bedrijf aanbevelen voor een occasion. Let alleen goed op wat je koopt. Er zijn een hoop speedsters waaraan redelijk gerommeld is. Goed controleren wat er allemaal gewijzigd is aan de auto en hoe hij eruit ziet is belangrijk. Schade aan het chassis mag er niet zijn (zie ook andere post van Arno).
Bebear schreef: - klopt het, dat productie per 09/2005 stopt.
Wat ik heb gehoord wel. Er komt ook een nieuw model speedster, maar dat wordt toch van een heel andere klasse dan de huidige modellen.
Bebear schreef: - zijn er ervaringen met (nieuw) import uit bv Duitsland.
Heb ik zelf geen ervaring mee.

Groeten,

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
blue speedster
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 dec 2004 14:16
Locatie: gelderland

Bericht door blue speedster »

Beste Ben,

Ik weet dat er nog een mooie speedster 2.2 in kleur
Chagalle Blue te koop staat bij Mulders Autobedrijf in Tiel.
Dit is trouwens een officiele speedster dealer.

met vr. gr.

Blue Speedster :lol:
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Verschillen

Bericht door Pipo »

@bebear

De turbo heeft eigenlijk iets stuggere veren dan de 2.2. Maar door het grotere gewicht van de turbo veert hij toch meer door dan de 2.2. Op een bochtige parcours rij je met een 2.2 iedere standaard turbo los daar zijn wegligging beduidend beter is (als je rijkunst volgt, natuurlijk :D ) . Hij is harder afgeveerd en zijn gewichtsverdeling is veel beter dan de turbo.

Op lange rechte stukken komt het grotere koppel en topsnelheid van de turbo pas tot zijn recht. Dan haalt hij de 2.2 weer in.
In feite is de 2.2 tot ca 4000 rpm zelfs sneller dan de turbo :wink: Maar boven de 4000 rpm maakt het extra turbokoppel dan weer gehakt van een 2.2.

Ik heb beide versies van de Speedster gereden, en prefereer de 2.2 wat betreft rijplezier. (En vind die sowieso beter uitzien zonder het spoilertje en de bloemkooloren)
Maar ik geef toe dat ik soms wel verlang naar wat meer trekkracht als ik weer eens uitgedaagd word door een Porche of Ferrari.
Een 2.2 met compressor is voor mij het ideale. Helaas was de kerstvrouw het niet met me eens :(

Gelukkig Nieuwjaar aan alle lezers.
Pipo
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Bebear
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 dec 2004 15:43
Locatie: Purmerend

Bericht door Bebear »

Aan Pipo, Blue Speedster, MarkV, Maik en Jans,

Hartelijk dank voor de duidelijke en uitgebreide antwoorden. Mijn idee over de Speedster is hiermee veel duidelijker geworden (en mijn verlangen ook ;-))
Nu dus op zoek. Het valt mij op, dat het prijsverschil tussen een nieuwe en een gebruikte 2.2 erg klein is (waarschijnlijk door de prijsverlaging van juli 2004). Ik verwacht dan ook met de aanschaf van een nieuwe 2.2 een redelijke afschrijving en misschien zelfs een toekomstig collectors item te bezitten, hetgeen het alleen maar leuker maakt. Mijn vorderingen zal ik graag met jullie via dit forum delen.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het vinden van een nieuwe speedster 2.2 zal je erg tegenvallen, er is er namelijk geen 1 meer nieuw te krijgen :wink:
Een jongen van het gummen forum heeft in december nog een opel dealer laten zoeken naar een nieuwe (binnen Opel Nederland) en ze waren allemaal op. Het ziet er naar uit dat Stephan (SteV6) 1 van de allerlaatste nieuwe 2.2´s heeft kunnen bemachtigen....
Dan maar op zoek naar een BIJNA nieuwe?

Succes,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Fout Maik,

Er zijn door goed zoeken nog nieuwe te vinden. Dat lukt je alleen niet via de Opel-dealers. Die route liep bij mij eind oktober ook al dood.
Een dealer of 4 hebben/hadden nog 4 staan, maar stuk voor stuk wilden ze niet verkopen via de dealer waar ik was geweest. Misschien heeft langsgaan meer resultaat ....

Deze en nog 1 op hetzelfde adres zijn te koop met afleverkilometers:
(foto is aan te klikken)
Afbeelding

Succes met zoeken, en als je echt een nieuwe wil hebben moet je heel snel zijn.

SteV6
S4 Avant
benwave
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 dec 2004 9:40
Locatie: s`gravenpolder

Bericht door benwave »

Hallo Ben
Het kan toch interresant zijn om een schade speedster aan te schaffen.
Door de enorm hoge onderdelen prijzen ,en de dure garage uren is de auto vrij snel economisch total loss.
Dus zolang het chassie in orde is,en dat verbuigt niet zo snel is de speedster goed in orde te maken.
Zelfs het achterste gedeelte is gemaakt van staal en in feite een los onderdeel.
En de polyester onderdelen zijn eigenlijk zeer eenvoudig te repareren.
Als een speedster ergens tegen aan vliegt lijkt het al gauw een ramp, vanwege het kunstof.Hij spat als het ware uit elkaar terwijl een gewone stalen auto een deuk op loopt.
De kunst is een beetje om overal je onderdelen vandaan te halen.
En je moet handig zijn.

groeten Ben
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Benwave schreef:
Hallo Ben
Het kan toch interresant zijn om een schade speedster aan te schaffen.
Door de enorm hoge onderdelen prijzen ,en de dure garage uren is de auto vrij snel economisch total loss.
Dus zolang het chassie in orde is,en dat verbuigt niet zo snel is de speedster goed in orde te maken.
Zelfs het achterste gedeelte is gemaakt van staal en in feite een los onderdeel.
En de polyester onderdelen zijn eigenlijk zeer eenvoudig te repareren.
Als een speedster ergens tegen aan vliegt lijkt het al gauw een ramp, vanwege het kunstof.Hij spat als het ware uit elkaar terwijl een gewone stalen auto een deuk op loopt.
De kunst is een beetje om overal je onderdelen vandaan te halen.
En je moet handig zijn.

groeten Ben
Een koplamp kost al €1230,- ex. BTW :shock:

Vr.gr. Erwin
Gebruikersavatar
Dutch Boy
Actief lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:42
Locatie: Nbrrrrrr
Contacteer:

2.2 of Turbo

Bericht door Dutch Boy »

Beste Ben,

Veruit de meeste vragen zijn al beantwoord en toch wil ik ook nog een duit in het zakje doen.....
Bij de introductie van de Speedy was ik al direct geinteresseerd in de Turbo maar omdat de productie (toen) nog niet helemaal duidelijk was kocht ik een 2.2. Veel plezier gehad met deze auto maar zodra de Turbo 'zichtbaar' werd heb ik die (toch & nog op het juiste moment want 'oude prijs' :lol: ) aangeschaft en de 2.2 ingeruild. (NB1: deze auto staat nog steeds bij Lathouwers Den Bosch; zie www.opeldealer.nl . NB2: de laatste ca. 5.000 km heb er ik niet zelf mee gereden :oops: maar er zit nog, net, garantie op, dus....).
Met de 2.2 reed ik 15m km, met de turbo inmiddels 22m + km en de auto's zijn duidelijk zeer verschillend, zelfs (veel) meer wat betreft rijgedrag dan het uiterlijk. Het is al eerder opgemerkt: de Turbo is verraderlijker (en dat maakt 'm voor mij juist spannender...). Na contacten met Speedys en VX-ens tijdens de Luxemburg Tref (juli 04) heb ik de indruk dat een getunde 2.2 beter hanteerbaar is dan de Turbo.
Tot slot: de vering van de Turbo is duidelijk straffer en dat vindt niet iedereen prettig (mijn vrouw bijv.).
Succes :!:
Plaats reactie