Pagina 1 van 3
Rijhoogte
Geplaatst: 11 nov 2005 11:25
door Piet
Nu heb ik leuk van die Nitrons onder mijn auto maar weet iemand wat het verschil tussen voor en achter kwa rijhoogte mag zijn en hoe je dat meet?
Re: Rijhoogte
Geplaatst: 11 nov 2005 11:36
door jans
piet schreef:Nu heb ik leuk van die Nitrons onder mijn auto maar weet iemand wat het verschil tussen voor en achter kwa rijhoogte mag zijn en hoe je dat meet?
Piet
Heb hem zo afgesteld dat ik 2 cm tussen de bovenkant banden en spatbord heb.Dus voor én achter. Wel natuurlijk het aantal windingen geteld, zodat het overal gelijk is. daarna heb ik de auto laten uitwegen bij Lotus. En stond gelijk helemaal goed.( wel er in gaan zitten ).
Geplaatst: 11 nov 2005 11:51
door Piet
Jans,
Om die windingen te telen moet je zeker de wielen er eerst af halen, of doe je dat op de tast?
Geplaatst: 11 nov 2005 11:55
door jans
Ze stonden al aardig gelijk toen ik ze kocht, maar dat zegt natuurlijk voor een ander niet veel. Maar inderdaad , de wielen moeten er wel af. Want mochten ze niet helemaal gelijk staan , kun je ze ook mooi gelijk verstellen.
Geplaatst: 11 nov 2005 12:16
door Marcel
Yvo schreef mij:
125/135 is de ideale setting om een gelijke (lees maximale) ingaande en uitgaande slag te krijgen. Als je de auto lager wil zetten is dat natuurlijk geheel 'up to you' maar zal je wel eerder de bumpstops tegen komen..
Ikzelf heb het opgemeten in de wielkast, aan de kant van de deur ! zowel voor als achter en dan helemaal de wielkast in
Wat is uitwegen

Geplaatst: 11 nov 2005 12:30
door jans
Uitwegen, is de auto op 4 '' weegschalen zetten , en de computer berekend dan of de auto qua gewicht gelijk verdeeld is.
Geplaatst: 11 nov 2005 12:38
door Piet
Marcel schreef:Yvo schreef mij:
125/135 is de ideale setting om een gelijke (lees maximale) ingaande en uitgaande slag te krijgen. Als je de auto lager wil zetten is dat natuurlijk geheel 'up to you' maar zal je wel eerder de bumpstops tegen komen..
Ikzelf heb het opgemeten in de wielkast, aan de kant van de deur ! zowel voor als achter en dan helemaal de wielkast in
Wat is uitwegen

Thanks, Marcel
Ik denk dat ik je begrijp.
Geplaatst: 11 nov 2005 12:40
door Piet
Ik denk dat ik maar weer eens langs de garage ga.

Geplaatst: 11 nov 2005 14:10
door Marcel
wat is het nut van uitwegen

Geplaatst: 11 nov 2005 14:21
door YvoTuk
Heren, even in het algemeen: als je veranderingen in de wagenhoogte aanbrengt MOET je daarna de auto weer uit laten lijnen.
Je kan het ook 'vergeten', maar dan ga je gewoon wat meer banden verbuiken. (we hadden bij Stelvio een auto die van standaard dempers naar Nitrons was gegaan en niet uitgelijnd was. Met nieuwe banden aan de Stelvio begonnen, met afgeschreven banden teruggekomen

)
Uitwegen heeft nut in het kader van de balans van de auto. In feite wil je ervoor zorgen dat ieder wiel (in ieder geval aan dezelfde as) een gelijk gewicht heeft. Met een auto die goed in balans is kan je perfect vierwiel driften, een auto die uit balans is wil dat minder of in het geheel niet.
Geplaatst: 11 nov 2005 14:50
door Piet
Dat is het nu juist ik ga me auto uitlijnen maar dan moet ik wel zeker zijn dat de auto kwa hoogteverschil goed staat. Kwa rijhoogte staat hij prima ik wil dus alleen weten of er verschillen tussen voor en achter mogen zitten en hoeveel.
Geplaatst: 11 nov 2005 14:51
door Arno
En rijhoogte meten natuurlijk wel tussen de juiste punten op het chassis en een (vlakke!) vloer. (de blauwe stickers voor de krikpunten zitten op zo'n beetje de juiste plaatsen)
Meten ten opzichte van de clam is nutteloos, want die zijn vaak zo consistent qua maatvoering als een pakje boter.
Oh.. En meestal worden de rij-hoogte getallen gegeven met ballast-gewicht in de auto, dus niet in onbeladen toestand.
Bye, Arno.
Geplaatst: 11 nov 2005 14:57
door linne150
Dit is het zelfde als wat Mark mij verteld (uitgelegd) heeft en voor mij volstrekt logisch.vr.gr.linne150
Geplaatst: 11 nov 2005 14:58
door jans
Ja'' Piet wie mooi wil zijn

Geplaatst: 11 nov 2005 16:21
door Harmen
Waar ik de auto het beste laten uitlijnen en/of uitwegen
Kan dit bij een opeldealer (uitlijnen bedoel ik dan)
Of weten jullie nog goede adressen, liefst in de buurt 's-Hertogenbosch of Eindhoven?? (Liever niet Amsterdam graag)