Olietemperatuurmeter

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Misschiewn zijn er wel gecombineerde sensoren te koop. Oliedruk en temp zender in een.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb laatst met een jongen van de Seat-Online club gepraat en hij had een mooie oplossing gevonden voor een olietemp meter. Een handige vriend van hem had wat inelkaar geknutseld en hij wilt van dat "systeempje" nog wel wat verkopen aan de liefhebber.
Kosten: 129euro.

Hier het hele verhaal:

Beste forum leden,

Omdat ik erg zuinig ben op mijn leon Topsport wil ik eerst mijn auto warm rijden voordat ik de pk-tjes aanroep. Zeker omdat het om een Turbo motor gaat. In mijn vorige auto (golf 3 gti) zat er een olie temperatuur meter in de boardcomputer, helaas is dit bij de Leon niet het geval en is de koelwater temperatuur geen goede graadmeter voor de bedrijftemperatuur van de motor. (na 5 minuten is de temperatuur van het water al 90 graden terwijl het wel 15 minuten kan duren voordat de motor temp. 80 graden is).

Om die reden ben ik op zoek gegaan naar de beste en meest eenvoudige manier om de olie temperatuur te meten.
Een vriend van me werkt bij een bedrijf waar ze dit soort meet instrumenten als oplossing voor de automobiel industrie verkopen en heeft voor mij de volgende set samengesteld.

Het is echt een plug&play set. Je hebt een geschakelde 12V aansluiting nodig (aftappen van de sigaretten aansteker), het display een sensor en een omgebouwde carter plug voor de sensor. zie foto 1.

http://www.planet.nl/~markw031/pictures/DSC00001.JPG


In de auto heb ik het display eenvoudig weggewerkt zodat er bijna geen modificaties aan het dashboard nodig zijn.

http://www.planet.nl/~markw031/pictures/DSC00088.JPG


Het setje is erg nauwkeurig en meet snel (1 sec. Meet tijd en op 0.1 graad nauwkeurig).

Als er mensen zijn die ook interesse hebben in dit setje, moeten ze mij even een pb-tje sturen.
Ik heb al geinformeerd wat het zou moeten kosten;

Leveromvang:
-Temp meter 12V DC met relais kontakt.
-Sensor Pt1000 2 draads met 3mtr draad.
-Carterbout met wartel om sensor vast te zetten.
-Aansluitschema.

Omdat het om een particuliere actie gaat kan er geen garantie gegeven worden, eventuele defecten geschieden in overleg.

Setprijs € 129,- Netto ex verzendkosten.

Het nieuwe bijgeleverde display is gelijk aan de foto hieronder.

Afbeelding


Afmetingen:

http://www.planet.nl/~markw031/pictures/afmeting.JPG


Ik heb er tot nu toe erg veel plezier van gehad.
Als je geen olie temperatuur meter hebt, zorg dan dat je de motor niet vol belast totdat hij warm is. Dit is afhankelijk van de buiten temperatuur en of je de auto warm rijd op de snelweg of in de stad maar doe rustig aan voor 12 tot 15 minuten.

groet,
Raymond
Als er mensen hier geinteresseerd zij ... en, Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nog weinig respons hier... :wink:

Wat Raymond nog vergeten was te vertellen, is dat er een relais in de meter zit die vrij programmeerbaar is. Het schakelpunt is op iedere temperatuur te programmeren, het instellen geschied via de toetsen aan de voorzijde. Je kan dus een ledje of geluidsignaal aansturen om b.v. te waarschuwen als je boven de 120 graden komt, of als je bv onder de 80 graden zit.
Hij denkt echter dat dit maar 1 keer kan, dus niet een signaal bij 80 en bij 120 graden b.v.

De sensor kan meten van -50 tot +260°C.

Nederlandse beschrijving van de meter wordt meegeleverd.

Tot zo ver dit nieuwsbericht :)

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik ga straks bovenstaand metertje bestellen, maar ik heb even de details van de carterplug nodig. Wie heeft de maten en/of een tekeningetje ofzo?
Ik kan gewoon motortype en bouwjaar opgeven, maar ik wil nog even iets meer zekerheid hebben (heel klein kansje misschien dat de 2.2 ecotec in de bv de astra/vectra een ander soort plug hebben?).

Wie kan mij helpen? :)

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Na mijn weten is het gewoon de standart olieplug van Opel. Voor 99% weet ik het zeker. Je moet ook gelijk de afdichtring vervangen :idea:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Bedankt Peter!

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

En Maik,

Heb je die meter al thuis liggen? Ik zag op SO dat ze een tijdje terug al verstuurd moeten zijn....

Of wordt je Tomaat inmiddels al continue getemperatuurd?

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik had al ergens anders gepost dat ik hem al binnenhad (in mijn "beurt" topic). Bij die beurt wordt dan ook gelijk de gemodificeerde carterplug erin gezet.... ik ben benieuwd!

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Hij zit erin! :)
En hij werkt.
Alleen...
weet ik niet zeker of hij goed werkt...
Dus, iedereen die een olietemperatuurmeter in zijn 2.2 heeft zitten moet mij even vertellen hoe warm zijn olie wordt ongeveer als je:

stil staat (stationair toerental): bij mij gaat hij dan naar in ieder geval 85graden toen en dan stijgt de temp nog heeeeeeel langzaam

als je "normaal" rijdt, maar dan af en toe een klein sprintje trekt in 1 á 2 versnellingen: bij mij wordt de olie dan niet echt warmer dan 87gr.

als je in z'n 5 constant 80 of 100 rijdt: bij mij gaat hij dan (behoorlijk snel) terug naar zo'n 76graden... Zit er nou een oliekoeler op een 2.2 of niet? :bangin: Dacht dat Mark dat wel ooit zei.

Buitentemperatuur was vanavond zo'n 16graden.

Nou Stephan, help me out here :idea: :wink:

Foto'tjes volgen nog!

gr,
M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Yup, de 2.2 heeft standaard een oliekoeler.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Zit er nou een oliekoeler op een 2.2 of niet?
Ja.

Er zit op de 2.2 een water-olie warmtewisselaar ingebouwd aan de linkerkant in de motorruimte die de olie koelt met de retour-leiding vanaf de radiator.

Er zit als het goed is een thermostaat op het blok bij de aansluiting van de slangen die open gaat en de olie via de koeler gaat leiden als de temperatuur hoog genoeg is. Thermostaat is nodig omdat anders de olie teveel gekoeld zou kunnen worden, hetgeen ook niet goed is.

Wat je ziet is vrij normaal. Op straat duurt het sowieso erg lang voordat je olie allemaal echt warm is (toch al gauw een minuut of 10 a 15) en het wordt allemaal niet zo vreselijk heet. Olie 'werkt' trouwens het beste zo rond de 90 a 100 graden.

Neem 'm mee het circuit op en het wordt een heel ander verhaal. Gezien het formaat van de koeler in de 2.2, die heel behoorlijk is, gok ik dat je daar toch temperaturen van rond de 120 graden zou zien na een rondje of 4.

Zonder koeler zouden we toch al gauw over 140 a 150 graden gaan praten.

Even een kort sprintje gaat weinig doen, maar rij de auto een kilometer of 12 a 16 hele stukken plankgas en tegen de toerenbegrenzer (aka.. op het circuit) en dan ga je het wel zien hoor :D

Bye, Arno.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Klopt . De turbo heeft géén olie koeler, en wordt bij ( normaal ) gebruik
ongeveer 90/ 95 graden. En op de snelweg in Duitsland bij 140 / 160 km,
Zit ik op 102 -105 graden. en bij continu 200 + is het al 130 / 140 graden.
Bij korte sprintjes , komt de temp niet boven de 100 graden.

jans
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Net van mijn huis naar werk gereden, deed er precies een kwartier over met eigenlijk alleen maar stadsverkeer (0-70km/u) en toen was de olie net 71graden. Jammer dat hij niet zo goed opwarmd in de speedy, had liever gezien dat hij hard doorstijgt naar 80gr.
Ik reed hiervoor altijd een kwartier warm in de zomer en 20minuten in de winter. Was wel een goeie gok dus...

En nu op Stephan wachten voor zijn waarder, maar hij is op internet net zo snel als in zijn speedy.................... :yawn: :toot: wakker worden!

:lol:

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Na zulke opmerkingen zou ik eigenlijk helemaal niet meer moeten reageren ...

Dus voor iedereen behalve Maik:

Het hele verhaal zoals beschreven door Maik over de relatief lage olietemperaturen klopt gewoon. De olie warmt bij starten en alleen stationair draaien heel erg langzaam op. Reken op ongeveer 2 graden per minuut.

Bij normaal verkeersgebruik dan zal de olietemperatuur blijven hangen rond de 83-87 graden. Op de (Nederlandse) snelweg zal de temperatuur zelfs teruglopen door de oliekoeler. Bij enkele minuten intensief gebruik, dus volgas en hoog in de toeren heb ik op de openbare weg de temperatuur nog nooit boven de 96 graden zien oplopen. Daarom heb al eerder eens geschreven dat ik op zoek ga naar een olie die 70-100 graden als optimaal temperatuursgebied heeft ...

Water wordt met name in de stad met stoplichten veel warmer dan de olie.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

thanks Stephan,
Ik denk daarom dat het wel goed is om met 5W40 rond te blijven rijden. Eens kijken wat de temperatuur op het circuit gaat doen...

M.
Afbeelding
Plaats reactie