Olietemperatuurmeter

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:@ Maarten en @ Mark:
Wat vinden jullie van 5W30 in een 2.2 dan? Niet om Wilbert zenuwachtig te maken ofzo :wink: , maar gewoon even kijken wat jullie ervan vinden.
Uit de handleiding van je speedster:

ACEA A3-/B3 SAE 0W30
ACEA A3-/B3 SAE 5W40
ACEA A3-/B3 SAE 10W40

Het lijkt me dat een 5W30 dan ook wel moet kunnen. De 0w30 van Wilbrt is dus ook prima.

Je ziet hier ook dat de 10W50 die ik erin wilde doen er niet bij staat. Dat was voor mij dus ook de reden bij Opel na te vragen of dit toegestaan is. Maargoed, dat weten ze bij Opel dus ook niet :P. Gok eigenlijk dat het geen probleem mag zijn, maar heb er voor de zekerheid toch maar weer MPM 5W40 in laten doen..

Achteraf trouwens niet nodig geweest. Heb net nog even de engelse handleiding erbij gepakt. Wat ik daar nog zie is een tweede tabel:

Only the following viscosity classes are permissible for petrol engines:
SAE 10W-30 (or higher thant 30) or
SAE 5W-30 (or higher than 30) or
SAE 0W-30 (or higher than 30)

Op de volgende pagina staat nog een viscositeitstabel bij verschillende temperaturen.

10W-30, 10W-40, 10W-50 -20 tot boven de 110
5W-30, 5W-40, 5W40 -30 tot boven de 110
0W-30, 0W-40 beneden de -30 tot boven de 110

TJa, dat betekend dat je dus prima weg moet komen met een 10W50 in Nederland. -20
zou toch wel voldoende moeten zijn lijkt me..

Mark

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zoals ik al in het andere topic vertelde, ben ik lekker bezig geweest met foto'tjes schieten. Nu dan ook eindelijk een paar picjes van mijn olietemperatuurmetertje. Het kastje zit nu bevestigd met twee reepjes klitteband onder tegen de de dashboardbalk. Als ik nog eens zin heb dan ga ik nog een ledje aansluiten die waarschuwd voor te hoge en lage temperaturen van de olie.
Bijlagen
CIMG0359s.JPG
CIMG0359s.JPG (76.27 KiB) 2216 keer bekeken
CIMG0357s.JPG
CIMG0357s.JPG (105.51 KiB) 2245 keer bekeken
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Heel mooi Maik,maar je hebt je stuur er op de kop op zitten :shock:
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

jans schreef:Heel mooi Maik,maar je hebt je stuur er op de kop op zitten :shock:
:lol:

Dat komt ervan als je niet kan sleutelen :? :( :oops: :bangin: :beta:
Afbeelding
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

Je hebt zeker weer ondersteboven in de auto gelegen!?!?! :mrgreen:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

heren... niet om het een of ander, ik weet niet welke expert jullie verteld heeft dat een peilstokzender niet goed zou zijn, maar ik kan je uit betrouwbare bron melden dat zo'n verhaal klinklare onzin is.. De Peilstok zit in een redelijk afgeschermde omgeving in het carter en dat is eigenlijk precies wat je wilt.

...en het is lekker makkelijk... zonder boren enzo
8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

YvoTuk schreef:heren... niet om het een of ander, ik weet niet welke expert jullie verteld heeft dat een peilstokzender niet goed zou zijn, maar ik kan je uit betrouwbare bron melden dat zo'n verhaal klinklare onzin is..
Dat moet Hendrik-Jan geweest zijn! Tegenwoordig "onzin-uitkramend-lid-nummero-uno" :lol:

Waar stond dat dan eigenlijk? (Was ik het niet? :roll: ).

M.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Maik schreef:
YvoTuk schreef:heren... niet om het een of ander, ik weet niet welke expert jullie verteld heeft dat een peilstokzender niet goed zou zijn, maar ik kan je uit betrouwbare bron melden dat zo'n verhaal klinklare onzin is..
Dat moet Hendrik-Jan geweest zijn! Tegenwoordig "onzin-uitkramend-lid-nummero-uno" :lol:

Waar stond dat dan eigenlijk? (Was ik het niet? :roll: ).

M.
Maik: :bash: :wacko:
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef: Dat moet Hendrik-Jan geweest zijn! Tegenwoordig "onzin-uitkramend-lid-nummero-uno" :lol:
Maik, behalve dat ik mijn petje voor je afneem mbt wat je allemaal zelf doet aan je auto........(behalve de gril nog steeds :P )

Kom je ook eindelijk met opmerkingen waar ik voor > 100% achter sta :bag: al komt dat ook wel omdat Jan de laatste tijd erg stil is 8)
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Re: Olietemperatuurmeter

Bericht door YvoTuk »

Maik schreef:Oliepeilstok, olieaftapplug en oliefilter zouden niet de goede plekken zijn, ivm met incorrecte temperatuuraanduiding (de gemeten temperatuur zou dan niet een juiste gemiddelde indicatie zijn....).
:roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Re: Olietemperatuurmeter

Bericht door Maik »

YvoTuk schreef:
Maik schreef:Oliepeilstok, olieaftapplug en oliefilter zouden niet de goede plekken zijn, ivm met incorrecte temperatuuraanduiding (de gemeten temperatuur zou dan niet een juiste gemiddelde indicatie zijn....).
:roll:
Aha, ik was het zelf dus :lol:

Maar overal waar je kijkt (op internet) of je oor ten luisteren legt, hoor je weer verschillende "meningen". Ik ben er nu ook achter dat het niet echt uitmaakt dat je in je carter meet, daarom heb ik nu ook de sensor gewoon in de aftapplug.
Blijft nog wel de vraag hoeveel invloed het nou heeft of je meet VOOR of NA je oliekoeler(/warmtewisselaar). Eigenlijk zou je NA je oliekoeler moeten meten, want die temperatuur olie wordt je blok in gepompt....

H-J, dit keer ontspring je de dans.......... :lol: :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Olietemperatuurmeter

Bericht door Arno »

Maik schreef:Eigenlijk zou je NA je oliekoeler moeten meten, want die temperatuur olie wordt je blok in gepompt....
Nope. Je wilt de HOOGSTE temperatuur weten die je oile krijgt, dus eigenlijk zo direct mogelijk de olie die terug in het carter stroomt.

De hoogte van deze temperatuur is de kritieke waarde, want als die naar de 130-150 graden-C gaat lopen, dan begint je olie het niet leuk meer te vinden..

De ingaande temperatuur is niet zo interessant omdat dit niks zegt over hoe veel het qua piekwaarde haalt. Is leuk als extra meting naast bovenstaande, maar da's het ook wel..

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Arno, ik gebruik de olietemperatuurmeter eigenlijk alleen om te weten of mijn olie warm genoeg is na een koude start. Warm genoeg om wat meer op het gas te gaan dan. Dan is het wel interessant om te weten wat de temp. is van de olie die je blok ingaat.
Maximum waarde is ook interessant. Maar daar zou ik dan extra voorzichtig mee zijn zowiezo als die over de 120graden zou gaan.
Met jouw stelling ben ik het dus helemaal eens. En zo zit het bij mij dus. Ik meet nu de hoogste temperatuur (in het carter), dus op het circuit zit ik op zeker :wink:
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Arno, theoretisch klopt jouw verhaal exact (en helaas zijn 99% van al die meningen op theorie gebaseerd).

Op zich ben ik het er voor 100% mee eens dat je voor een warmtewisselaar wil meten, maar de exacte plaats van de sensor is vervolgens helemaal niet zo interessant.

Natuurlijk loop je boven de 130 graden een risico. Dat wil je ook helemaal niet alhoewel ik mensen gezien heb die doodleuk rondrijden met een olietemp metertje op 140 graden ("volgens de dealer is dat goed hoor, bedrijfstemperatuur heeft ie gezegd..") We hebben het hier overigens over een Turbo Technics conversie op een K-series waar ik sowieso niet zo'n fan van ben.

Echter, je moet even in ogenschouw nemen wat de olie-pompsnelheid is van een motor. Op het moment dat je die waarde hebt weet je ongeveer hoe vaak de olie uit het carter rondgaat. Nu koelt die olie van de ene 5-10cm in het carter naar een ander hoekje niet zo snel af, dus zal je absoluut een goede indruk krijgen van wat zich in de motor afspeelt, onafhankelijk van de hoek van het carter waarin je meet.

Maar... als er dan gebeurt wat jij schetst (de temperatuur vliegt omhoogt van, zeg een 120 graden gemiddeld naar 150 graden) dan kan je maar één ding concluderen... JE BENT TE LAAT! Op het moment dat de boel in de puin loopt door oil starvation of door het verlies van olie is er geen enkel olie temperatuur metertje wat je kan redden. Olie temperatuur is nl het RESULTAAT van wat zich in de motor heeft afgespeeld. Olie lijdt geen eigen leven..

Al die prachtige theorieen over olie temperatuurmetertjes die minder dan 1% afwijking moeten hebben, sensoren die exact in de baan moet zitten van de return in het olie pad zijn precies dat: theorieen! In de praktijk win je er helemaal niets mee.

De enige goede redenen om een olie temperatuurmeter te monteren is om een goede indruk te krijgen hoe warm de motor werkelijk is. (dat is vaak een eye opener voor mensen omdat ze het idee hebben dat de motor echt na een km of 3-5 wel op bedrijfstemperatuur is.. NOT) en of je het niet aan het 'overcooken' bent. Mensen denken vaak dat zoiets alleen op het circuit gebeurt, maar ik zou zo zeggen... maak eens een lange en snelle rit op de Autobahn... You'll be surprised.. :o:o De olie temperatuur gaat naar unieke hoogtes omdat je gedurene lange tijd hoge toeren draait etc. Als je dan zo'n metertje hebt ga je vanzelf na verloop van tijd van het gas..

Voor mij is een olie tempertuurmeter absolute noodzaak, alleen maar om bovenstaande redenen..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Helder verhaal Yvo :thumbup:
Ik ben dan ook helemaal tevreden met de plek waar nu mijn sensor zit, in de aftapplug.
Voor de 2.2 is het inderdaad interessant om te zien hoe snel de olie opwarmt, helemaal niet snel dus. Gelukkig hield ik vroeger altijd 15min warmrijden in de zomer en 20min in de winter aan. Bij de speedster staat de olietemp dan echter nog steeds maar op rond de 70 en als je mazzel hebt, 75graden :shock: . Als je echt over de 80 graden wilt komen moet je al wat meer vermogen/koppel gaan vragen van je motor, voordat je ECHT op het gas gaat...

Gisteren in Duitsland geweest, 5 rondjes Nordschleife ook gedaan, en de temperatuur niet over de 111 graden zien gaan. Op de terugreis op de autobahn redelijk doorgereden, en de temperatuur ging toen ook niet over de 110. Het was een redelijk warme dag (in DL in ieder geval), en ik ben redelijk gerust nu dus :)
Afbeelding
Plaats reactie