Hard plastic hoofdsteun modificatie

Weetjes en tips voor onze auto.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Hard plastic hoofdsteun modificatie

Bericht door Maik »

Goedenavond allen,
Ik zit al een tijdje te denken over het verbouwen van de hard-plastic steun die achter de hoofdsteun van de stoelen zitten. Ik ben vrij lang en met de stoel redelijk ver naar achter komt mijn hoofd tegen deze harde bobbel aan als ik mijn hoofd naar achter kantel. Je moet er niet aan denken wat er zou gebeuren als er een auto bij mij achterin rijdt.... (auw :!: :( ).

Ik ga als eerste maar eens die plastic covers eraf halen en daarna kijken wat ik verder eraan kan doen. Met die covers eraf zal het probleem al weg zijn denk ik maar daarachter zit een niet-zo-fraai metalen frame. Ik wil daar nog wel iets van een "cover" omheen knutselen zodat het geheel weer toonbaar is...

Op het VX220 forum loopt er over deze gevaarlijke bobbel (weer) een topic:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... 7ad994ebbc

En daar vertelde iemand dit over het verwijderen van de plastic covers (6de post):

"The rear part is velcroed in place. When this is off three small bolts are revealed which retain the front part."

Wat betekent "velcroed" :?: Of heeft iemand hier het al eens geprobeerd om die covers los te halen en kan diegene een korte uitleg geven? :wink:

Ik hoor het wel.

Groetjes,
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Velcro is klitteband (als ik het goed heb is het een merknaam van klitteband in Engeland en/of de US).
Bij mij was de achterkant in iedergeval niet met klitteband vaste gezet. Dit zat met een of andere vage plakrommel die niet helemaal uithard. Van de zomer is dat blijkbaar een keer te warm geworden en eraf gevallen. Bij de dealer hebben ze hem er overnieuw op gezet.

Dusja, eigenlijk in beide gevallen zou het een kwestie meoten zijn van eraf trekken. Waarbij je met de lijm waarschijnlijk initieel nog redelijk wat kracht moeten zetten. Uitkijken voor de achterruit dus.

Ik vraag me zelf af in hoeverre die steunen nou echt gaan helpen. Vind het niet echt een mooi gezicht. Bij de Elise zitten ze er niet in en dat staat een stuk beter. Je hebt dan overigens ook een stuk meer zicht in je achteruitkijkspiegel. Maarja, verwijderen bij de speedster betekend metaal wegsnijden, want ik begrijp eruit dat het een onderdeel is van de rollbar..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Het zou inderdaad een stuk beter staan. Ricky2772 heeft ze ook weggehaald zoals jij voorstelt, zie hier:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... l=headrest

Maar waar "men" en ik dus ook, zich zorgen over maakt (en jij hebt dat ook vast al gelezen), is de veiligheid. Zonder die steun zou de stoel bij een klap van achter in 2-en kunnen breken en dat zou je ruggengraat niet echt fijn vinden :) . Toch wel een reden voor mij om toch die metalen delen te laten zitten en iets anders te bedenken.

Je zou in het ergste geval er toch niet aan moeten denken dat je problemen krijgt met je verzekeraar (omdat je je auto "onveiliger" hebt gemaakt) als er iets verschrikkelijks gebeurt is.... :?
Maargoed, zoals de situatie nu is is ook #@$#%, bij een klap van achter breek ik dan niet mijn rug maar ligt gewoon mijn schedel in 2-en.... :(

Ik ga eerst maar eens die plastik panelen loswrikken (de achterste eerst dus, als je die los hebt moet je de voorste panelen losschroeven!).

gr.
Maik
Afbeelding
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Als het echt om het breken van de stoelen gaat, dan ga ik me toch serieus zorgen maken om de stevigheid van de stoelen. Lijkt me dat dat toch niet mag gebeuren.
En ik vraag me af waarom het bij de elise niet is gedaan en bij de speedster wel.

Overigens zou ik me bij zo'n harde aanrijding van achter meer zorgen maken over het motorblok wat dan wellicht bij je op schoot ligt dan het breken van de stoel..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Kan het niet zo zijn dat de Elise toch wel wat sterkere stoelen heeft dan de Speedster? Of wie weet wilde Opel gewoon geen risico lopen dat het wel op die manier kan aflopen.
Als de motor juist naar binnen komt zeilen heb je juist kans dat de stoel raar belast wordt en dat hij daardoor breekt.
Allemaal giswerk als je het mij vraagt. Wie offert zijn speedster op voor een crashtest? :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Over dit onderwerp zijn inderdaad al hele verhandelingen geschreven op zowel het Engelse en Duitse forum.

Zelf laat ik mijn hoofd liever tegen dat "harde" plastic klappen dan rechtstreeks tegen de metalen plaat die daarachter schuil gaat. De beste oplossing is dit:

Afbeelding

En helaas weet ik al bijna 9 maanden wat de effecten kunnen zijn van de klap, als een suffende idioot met 80 km/h je stilstaande auto binnen komt "zeilen"

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Als de motor juist naar binnen komt zeilen heb je juist kans dat de stoel raar belast wordt en dat hij daardoor breekt.
Dan heb je nog een heel ander probleem, want de benzinetank zit ook achter je stoel. Boem?

Ik vermoed dat het hier gewoon een kwestie van een andere inschatting is van een 'acceptabel risico' van GM en van Lotus.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

@ Arno

Heeft de elise dezelfde stoelen als de speedster?

Ik denk dat je gelijk hebt dat de crash eisen van Opel iets hoger liggen als die van Lotus.


Volgens mij is de knobbel boven de rugleuning van de stoel gevuld met hard schuim waaroverheen een kunstof laag zit.
Ik zat te denken om de knobbel die boven de stoelleuning uitkomt wat platter te maken en dan het geheel opnieuw bekleden. Moet niet al te moeilijk zijn volgens mij.
Als ik maar de tijd had.....

Maarten
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maarten schreef:Heeft de elise dezelfde stoelen als de speedster?
Elises hebben vergelijkbar stoelen, maar die zijn wat dieper/krapper als de Speedster stoelen. Ik geloof dat de USA-versie van de Elise wel de speedster stoelen gebruikt, maar ook daar geen extra 'hoofdsteunen'.

Qua constructie zijn ze trouwens wel allemaal gelijk: een fiberglas 'schaal' die met wat schuim en bekleding is bedekt. Geen buizenframe oid.

Deze stoelen zijn significant sterker als de gemiddelde autostoel (let maar eens op hoeveel 'flexibiliteit' er in zit.. niks..). Je moet ze meer vergelijken met race-kuipjes van SPARCO en zo, alleen dan zonder de gaten voor de gordels.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Mja, ik zie toch steeds minder reden voor die vage steunen aan de rollbar..

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Een Zweed op het Engelse forum is actief bezig met de hoofdsteunen:

Glasfiber aanpassing

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Ik heb vanmiddag even de plastic covers van de steun aan de bestuurderskant weggehaald. De "bobbel" die over de hoofdsteun gaat en mijn hersenpan kan intikken bij een botsing van achter verdwijnt dan volledig. Je houd alleen een gat over in de lijst van de rolbar EN een onafgewerkt metalen rekje achter je hoofdsteun. Vind ik (nog) niet erg. Ik laat het zo even, het metalen rek is zwart en valt amper op wat ik net zag. Ik kijk nog even of ik die kunststof bobbel van de cover af kan frezen. Het is hard schuim met daaroverheen wat harder kunststof. Als ik er nog eens zin in krijg ga ik de bobbel gewoon wegfrezen en werk het af met bv een stukje carbon.

Geeft me wel een iets beter/veiliger idee!

gr.
Maikel
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Nou nou ijverig ;) en lef.

Kan het me voorstellen, heb ook wel eens dat als ik mijn stoel net één standje verder naar acheren zet, ik als ik mijn hoofd tegen de hoofdsteun doe die harde bobbel voel, zal zeker niet goed zijn bij een aanrijding of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
markv
Beheerder
Berichten: 1541
Lid geworden op: 28 nov 2004 19:31
Locatie: Waddinxveen
Contacteer:

Bericht door markv »

Ik zag trouwens in de persmap die is uitgegeven door Opel bij de introductie van de Speedster dat er foto's in staan ZONDER deze hoofdsteunen. Blijkbaar is het dus echt een "last minute" aanpassing geweest. Begin me dan toch echt af te vragen wat het gevaar is wat ze hiermee willen vermijden.

Mark
C30-94@0.55bar
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

hoofdsteun Maik

Bericht door linne150 »

Maik, je kan het toch de helft dunner maken .ik bekleed het wel voor je.No problem.vrgr.linne150
Plaats reactie