Instappen vergde wat gewennig, maar nadat ik een paar keer in en uit had gestapt viel het wel mee. Helaas kon het dak er niet af want er hingen overal buien rond. Wegrijden stelde echt niks voor. Hij rijdt wat dat betreft net zoals een Opel Astra. Schakelen gaat heerlijk direct middels het korte pookje op de middentunnel en hij stuurt als een kart en ondanks het gebrek aan stuurbekrachtiging helemaal niet zwaar. Het dashboard oogt lekker sportief met de oranje achtergrondverlichting en het kleine stuurtje maakt het geheel compleet.
Eerst maar eens een stuk snelweg. Omdat het vrij warm was draaide ik het raampje een stukje open, maar toen we eenmaal op de snelweg waren wilde dat niet meer helemaal dicht

Ondanks dat het slechts 18 graden was, werd het toch vrij warm in de Speedster. Zoals ik ergens al had gelezen houdt de ventilatie niet over. Jammer dat er geen roosters zijn die enigszins op het gezicht gericht kunnen worden, want nu moest de verkoeling komen van een openstaand raam.
De speedster is qua power niet met mijn 911 te vergelijken, maar eenmaal op snelheid verschilt het qua acceleratie niet veel met mijn 205. Dit kan ook wel aardig kloppen aangezien de pk-gewichtsverhoudig van beide auto’s ongeveer gelijk is. Bij lagere snelheden (bv 0-100) is de Speedster echter merkbaar sneller. De 205 lijkt wel harder te gaan door de de sound uit de uitlaat. Ik wist het van tevoren, maar de Speedster mag inderdaad wel een sportievere sound produceren wat mij betreft.
Eenmaal van de snelweg wat 50 en 80km-wegen binnendoor genomen. Ik vond de Speedster op lange hobbels erg comfortabel en vergeleken met de 205 (die wel is voorzien van Koni geel) zelfs op het deinerige af. Op de stukken klinkerweg die er tussen zaten en op korte richels is de Speedster wat meer sportwagen. Zonder de auto bijna om een boom heen te krullen toch her en der wat steviger een bocht gepakt en dan komt de ware aard naar boven. Hij ligt als een plank en overhellen is hem compleet vreemd

Opbergruimte heb je helemaal niet in de Speedster en da’s toch ook niet echt handig als je hem als daily driver wilt gebruiken. Een plek om bv je gsm, agenda en portemonnee neer te leggen is toch wel handig. Er is natuurlijk wel wat voor te verzinnen, maar standaard is het allemaal wat beperkt.
Na een half uurtje hebben we de Speedster weer bij de garage terug gebracht en was ik weer een leuke ervaring rijker. Al met al vond ik de wagen verrassend makkelijk te rijden en heerlijk de op weg liggen alhoewel hij voor mij nog wel wat stugger zou mogen op de langere hobbels. Wat me echter tegenviel is de algehele afwerking. Ik ben met 10 jaar rijden in 205 GTi wel wat gebreken en rammels geweld maar als ik meer dan 20.000 € aan een auto uit ga geven verwacht ik op zijn minst toch wel wat kwaliteit. Zo waren daar bij deze auto een wel erg los zittende voorklep die o.a. beschadigd was door aanraking met de ruitenwisser, een loslatend dashboard aan de rechterzijde, roest op de dopjes bij de tankdop en een raam wat niet dicht ging. Uiteraard is e.e.a. wel te verhelpen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het bij deze gebreken zou blijven als ik er twee jaar in rond zou rijden.
De Speedster zou in mijn geval moeten dienen als vervanger voor zowel de circuit-205 als de 911 Turbo. Ik zou er zowel woon-werk-verkeer als wat rondjes circuit mee gaan doen, maar eerlijk gezegd acht ik de kans klein dat dit gebeurd. De 205 levert ook veel fun voor een belachelijk lage prijs en de power van de 911 is voor dat bedrag bijna onevenaarbaar. Verder vind ik de Speedster door zijn wel zeer lage instap en gebrek aan opbergruimte binnenin beperkt geschikt als daily driver.
Paskal