Raar geluid - hoge pieptoon
Raar geluid - hoge pieptoon
Hallo techneuten,
Na mijn SC conversie heb ik een vreemd geluid.
Inmiddels heb ik al uitgevonden dat het geluid zich alleen laat horen als de motor warm is. Bij een koude motor heb ik er geen last van.
Ik heb een filmpje gemaakt :
http://youtu.be/BskS4iZr7jA
Zoals te horen is, een hele hoge pieptoon.
Nu heb ik zelf 2 opties :
1. Iets met de multi-riem (er ligt een conti 5pk1285 op) Hier is overigens niets aan te zien. Nieuw en nog puntgaaf.
Ik heb er ook een nieuwe gates spanner op zitten.
Eerlijk gezegd vind ik het geluid 'te hoog' voor een geluid met de riem, en zou het geluid zich juist eerder moeten laten horen bij 'belasten' ipv 'ontlasten' volgens mij?
- iets met het brandstofsysteem, ik bedacht me later nog dat ik voor de aanvoer 10mm gebruikt heb, en voor de retour 8mm (omdat dit op de leiding en het filter goed
Voor m'n gevoel lijkt het minder te zijn als er een 'brandstofconsumptie' is. (Belasten)
Bij optrekken heb je er eigenlijk geen last van, wel als je vervolgens gas loslaat, en de 'consumptie' minimaal is.
Stationair hoor je het eigenlijk weer niet, wel als je wat gas gegeven hebt en hij in toeren zakt.
Ik ben benieuwd of dit voor iemand een bekend geluid is, of een idee heeft in welke hoek te zoeken.
Overigens heb al de nodige spulletjes besteld om ook de aanvoer naar 8mm aan te passen!
Alvast bedankt!
groet,
Corne
Na mijn SC conversie heb ik een vreemd geluid.
Inmiddels heb ik al uitgevonden dat het geluid zich alleen laat horen als de motor warm is. Bij een koude motor heb ik er geen last van.
Ik heb een filmpje gemaakt :
http://youtu.be/BskS4iZr7jA
Zoals te horen is, een hele hoge pieptoon.
Nu heb ik zelf 2 opties :
1. Iets met de multi-riem (er ligt een conti 5pk1285 op) Hier is overigens niets aan te zien. Nieuw en nog puntgaaf.
Ik heb er ook een nieuwe gates spanner op zitten.
Eerlijk gezegd vind ik het geluid 'te hoog' voor een geluid met de riem, en zou het geluid zich juist eerder moeten laten horen bij 'belasten' ipv 'ontlasten' volgens mij?
- iets met het brandstofsysteem, ik bedacht me later nog dat ik voor de aanvoer 10mm gebruikt heb, en voor de retour 8mm (omdat dit op de leiding en het filter goed
Voor m'n gevoel lijkt het minder te zijn als er een 'brandstofconsumptie' is. (Belasten)
Bij optrekken heb je er eigenlijk geen last van, wel als je vervolgens gas loslaat, en de 'consumptie' minimaal is.
Stationair hoor je het eigenlijk weer niet, wel als je wat gas gegeven hebt en hij in toeren zakt.
Ik ben benieuwd of dit voor iemand een bekend geluid is, of een idee heeft in welke hoek te zoeken.
Overigens heb al de nodige spulletjes besteld om ook de aanvoer naar 8mm aan te passen!
Alvast bedankt!
groet,
Corne
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Een 10mm toevoer (3/8") en 8mm retour is vrij normaal en er rijden heel wat SC's rond met deze configuratie. Zonder pieptoon danwel...
Merk je verschil in toon als je de boostleiding naar de benzine-drukregelaar lostrekt?
Merk je verschil in toon als je de boostleiding naar de benzine-drukregelaar lostrekt?
- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Klinkt als een droog/vast/aanlopend draaiend deel. Kan je met een plastic slangetje in je oor langs verdachte plekken gaan? Zo kan je lokaliseren waar het zit. Let vooral op dynamolagers, waterpomp, spanrollen,...
Laatst gewijzigd door robertsabee op 08 feb 2014 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Net even boostleiding naar brandstofdrukregelaar los gehaald, motor gaat wat hoger in toeren lopen. Verder geen verschil.
Het euvel lijkt zich pas voor te doen na een paar keer stevig doortrekken.
Vanaf koude motor tot warmrijden nergens last van gehad.
Als hij eenmaal piept blijft hij ook piepen...
*grmbl* heb ik weer...
Het euvel lijkt zich pas voor te doen na een paar keer stevig doortrekken.
Vanaf koude motor tot warmrijden nergens last van gehad.
Als hij eenmaal piept blijft hij ook piepen...
*grmbl* heb ik weer...
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Even met een schroevendraaier tegen je oor luisteren of het onderliggende rateltje uit je blok of je SC komt?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Neetmans schreef:Net even boostleiding naar brandstofdrukregelaar los gehaald, motor gaat wat hoger in toeren lopen. Verder geen verschil.
Het euvel lijkt zich pas voor te doen na een paar keer stevig doortrekken.
Vanaf koude motor tot warmrijden nergens last van gehad.
Als hij eenmaal piept blijft hij ook piepen...
*grmbl* heb ik weer...
Heb je de snaar al los gehad om alles daar uit te sluiten??
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
nee dat nog niet.
Daar heb ik hier niet het juiste gereedschap voor.
Wellicht morgen even naar m'n loods om los te halen.
Even dubbelcheck voor de zekerheid : zou het de PCV valve in de inlaat kunnen zijn? (heb keurig een sleufje in de pakking gemaakt (wel de metalen pakking) of wellicht de metalen pakking die anders werkt bij warmte dan de inlaat zelf ofzo?
Daar heb ik hier niet het juiste gereedschap voor.
Wellicht morgen even naar m'n loods om los te halen.
Even dubbelcheck voor de zekerheid : zou het de PCV valve in de inlaat kunnen zijn? (heb keurig een sleufje in de pakking gemaakt (wel de metalen pakking) of wellicht de metalen pakking die anders werkt bij warmte dan de inlaat zelf ofzo?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Hmmmm... Misschien heb je met dat gleufje in de metalen pakking een prachig fluitrietje gemaakt.Neetmans schreef:nee dat nog niet.
Daar heb ik hier niet het juiste gereedschap voor.
Wellicht morgen even naar m'n loods om los te halen.
Even dubbelcheck voor de zekerheid : zou het de PCV valve in de inlaat kunnen zijn? (heb keurig een sleufje in de pakking gemaakt (wel de metalen pakking) of wellicht de metalen pakking die anders werkt bij warmte dan de inlaat zelf ofzo?

Maar mocht dat 'm zijn dan kun je misschien eens proberen om de ontluchting op de kleppendeksel even dicht te houden. Zuigt ie onderdruk in je blok, maar dan moet de flow ook ophouden en misschien de fluittoon?
BEn benieuwd...

En ja, de riemspanner heb je wel even een 3/8 vierkant voor nodig...
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
volgens mij heb ik die slang al eens dicht gehouden, maar dat maakte vrij weinig uit.
Nog eens dubbelchecken morgen!
Nog eens dubbelchecken morgen!
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Het klinkt voor mij meer als 'iets mechanisch'. Maar het is altijd lastig te beoordelen wanneer je er niet live bij bent. Weet je zeker dat de riem er netjes en goed uitgelijnd op ligt ( niet een groef verkeerd?) en de spanrol en geleiderol goed gemonteerd zijn? Loopt de riem exact in het midden en evenwijdig op de geleiderol? Heeft die geleiderol voldoende afstand van de steun waar hij op gemonteerd zit? Heb je het lager van de spanrol gecontroleerd? Bij onze (Manta 79 en ik) ombouw kwamen we respectievelijk een versleten lager en een defect spangedeelte tegen. Wanneer die laatste defect is merk je het wel als je de riem demonteert. (jij hebt een nieuw exemplaar gemonteerd las ik) Als de riem er af is kan je beide rollen iig ook goed controleren.
Wanneer die zaken uitgesloten zijn, zou je nog kunnen proberen of het effect heeft wanneer je de (bypass)klep op de compressor open of dicht houdt. Lekt en fluit hij bijvoorbeeld alleen bij 'boost'? Is er een bout losgelopen, bijvoorbeeld tussen laminova en cilinderkop of laminova en compressor?
Ben ook benieuwd, succes!
Wanneer die zaken uitgesloten zijn, zou je nog kunnen proberen of het effect heeft wanneer je de (bypass)klep op de compressor open of dicht houdt. Lekt en fluit hij bijvoorbeeld alleen bij 'boost'? Is er een bout losgelopen, bijvoorbeeld tussen laminova en cilinderkop of laminova en compressor?
Ben ook benieuwd, succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Manta79
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1063
- Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
- Locatie: Zuid Holland
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Wanneer de motor warm is zou de S bocht misschien wat van vorm kunnen veranderen en misschien loopt ie dan net aan tegen de pulley.
"A je to !" #0047
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Allemaal bedankt voor het meedenken!
Inmiddels ben ik wat wijzer, uit de OBDTuner log bleek dat ik (zeer waarschijnlijk) een vacuum lek heb.
Voor het zekerste heb ik een nieuw inlaatspruitstuk besteld, die heb ik gisteren al in ontvangst mogen nemen.
Ik wacht nog even op nieuwe pakkingen, want de huidige wil ik (ondanks dat ze nieuw waren bij montage) liever niet hergebruiken.
Als ik die binnen heb kan ik het spruitstuk vervangen, en zou het als het goed is opgelost moeten zijn.
En ja, het huidige spruitstuk zit goed vast, alle bouten nagelopen, etc. etc.
Ik heb wel de metalen pakking aangepast voor gebruik met de PCV valve, mogelijk dat deze toch net niet helemaal goed afgedicht heeft.
Daarom ga ik deze nu vervangen voor een papieren pakking die net iets dikker is.
Hopelijk snel een goed bericht
Inmiddels ben ik wat wijzer, uit de OBDTuner log bleek dat ik (zeer waarschijnlijk) een vacuum lek heb.
Voor het zekerste heb ik een nieuw inlaatspruitstuk besteld, die heb ik gisteren al in ontvangst mogen nemen.
Ik wacht nog even op nieuwe pakkingen, want de huidige wil ik (ondanks dat ze nieuw waren bij montage) liever niet hergebruiken.
Als ik die binnen heb kan ik het spruitstuk vervangen, en zou het als het goed is opgelost moeten zijn.
En ja, het huidige spruitstuk zit goed vast, alle bouten nagelopen, etc. etc.
Ik heb wel de metalen pakking aangepast voor gebruik met de PCV valve, mogelijk dat deze toch net niet helemaal goed afgedicht heeft.
Daarom ga ik deze nu vervangen voor een papieren pakking die net iets dikker is.
Hopelijk snel een goed bericht

- robertsabee
- Actief lid
- Berichten: 440
- Lid geworden op: 07 feb 2009 16:02
- Locatie: Noord-Holland
Re: Raar geluid - hoge pieptoon
Verrassend en ook wel weer logisch zoiets. Wel fijn dat je er waarschijnlijk achter bent wat het is. Om stapelgek van te worden 

Re: Raar geluid - hoge pieptoon
er is even wat tijd over heen gegaan (druk druk druk).
Maar vandaag tijd gehad om het inlaatspruitstuk te wisselen.
En jawel : de hoge pieptoon is weg!!
Nu inleersessie's gaan doen en kilometers maken
Maar vandaag tijd gehad om het inlaatspruitstuk te wisselen.
En jawel : de hoge pieptoon is weg!!

Nu inleersessie's gaan doen en kilometers maken
