Ter lering en vermaak, wat uitleg waarom ineens een saabblok.
Alleereerst wat achtergrond over de ecotec familie:
Ons standaard Z22SE blok is van de ecotec 1 generatie:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_ ... otec_Gen_I
Zoals je daar ook ziet, is die Gen 1 in een 1.8, 2.0, een 2.2 en zelfs een 2.4 uitgekomen onder verschillende merknamen.
In princiepe allemaal hetzelfde onderblok. (en dus op dezelfde plek de motorsteun punten)
Het blok waar het om gaat is de Saab 2.0 B207(R)
Toen saab failliet ging, een paar jaar geleden hebben 2 saab onderdeel specialisten de inboeldelvoorraad goedkoop
op kunnen kopen, en dat zie je ook weer terug in de verkoopprijzen.
Naast de goedkope prijs, is de sterkte van het blok nog veel belangrijker.
Omdat Saab er turbo's opgooit, zijn ze af fabriek veel sterker dan onze Z22SE.
In mijn geval hoef ik dus niks te vervangen qua zuigers en drijfstangen, en het onderblok zo af fabriek inzetten.
De uitdagingen zitten in de ontsteking, en in de onderdelen die erop geschroefd moeten worden.
Maar daar kom ik later op terug.
De koppen zijn al een tijdje geleden door een specialist gepoort op de in en uitgangen, en de kanalen naar de kleppen zijn vergroot.
Ook zijn de koppen gevlakt.
(Vooral de uitgangen zijn standaard relatief nauw, omdat een turbo karakteristiek beter omgaat met een continue flow, terwijl een SC er gewoon de uitlaatgassen zo snel mogelijk uit moet hebben om goed te werken)
De poorting is afgekeken van het blok wat GM gebruikt heeft in zijn ecotec performance buildbook, en die koppen ook verkoopt onder nummer 88958619
Hier zie je wat foto's van dominique zijn kop (Alleen die heeft het zelf gedremeld en gevijld geloof ik

viewtopic.php?f=8&t=6082
Gisteren begonnen met de eerste dag. Blokopbouw.
Dit is het standaard saab blok (zonder de kop)

Je ziet dat saab de oliekoeler op het blok zelf geschroefd heeft, waar die van de Z22SE ergens op het chassis ligt.
Die gaat er dus af, want ik ga de Z22SE oliekoeler gebruiken.
Om er elk pk'tje extra maar uit te kunnen peuteren, gaan de balansassen eruit.

Hiervoor moeten de kettingen eruit, en kunnen de assen zelf eruit om afgezaagd te worden.

Een originele balansas:

Dit is wat er dan overblijft om terug in het blok geschroefd te worden:

Als de onstekingssensor eruit is, zie je mooi het onstekings triggerwiel

Nu de balansassen eruit zijn, moeten er intern wat lagers verschoven worden, zodat er een oliedoorvoer afgesloten wordt.
Hiervoor moet die lager 7.5mm naar buiten getrokken worden.
Gelukkig was daar een tool voor.

Hier zie je de tool zelf beter:

Daarna kan alles weer in elkaar aan die kant.

Tijd om de kop erop te leggen.

Naast het flowen zijn er verstevigde klepveren van dibilas gemonteerd om resonatie in de veren op hoge toeren tegen te gaan

Hier zie je de waterpomp van de B207 zitten, maar dat deel met die ronde pijp is overgezet van een Z22SE. (en past ook direct)

Toen we de tandwielen van de saab eens goed bekeken, zaten daar niet van die handige markeringen op zoals op een lsj of een z22se.
Rechts is saab, links lsj

Die uitsparingen op de lsj tandwielen, grijpen vast aan de lsj nokkenassen, die ik gekocht heb.
Dus om de ontstekingsuitdaging wat makkelijker te maken, zetten we er lekker die lsj tandwielen in.
Bij de firma ZZP in de USA zijn stage 1 lsj cams gekocht:


Tot zover dag 1.
Wordt vervolgd.