
Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
Simplezzz..Maik schreef:Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
De as zit alleen op de binnenste veer-ring geborgd, dus kan altijd redelijk in en uit bewegen (paar mm) op de speling die de ring heeft in de groef in de diff. Er hoort meestal op en neer of rond gaand weinig beweging in te zitten. Ook wel iets, want dat zijn de spie-banen die in elkaar grijpen, maar niet echt heel veel.Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
Klopt, maar ik had eerst de hoes weggesneden om eens te kijken hoe het eronder uit zag. De hoes was al bijna helemaal door.Neetmans schreef:Hmm je homokineet zit nog in de bak zo lijkt het.. Heb je ook een handvol metalen ballen los liggen nu? Normaliter komt deze homokineet er met je as mee uit..
Ga ik dan ook maar eens proberen.Paar rubber handschoenen voor de grip en wat trekken/draaien zou ik zeggen. Korte stevige rukjes![]()
Ik had juist gelezen in de bibliotheek dat dat niet de bedoeling was. Maar ik weet ook niet precies hoeveel kracht je moet zetten.Of de as zelf er weer in klikken met de borgring, en nog eens proberen.
Bedankt voor de tipsWat ik meestal doe is 1-2 keer aan de as trekken, slagje draaien, 1-2 keer trekken, weer n slagje draaien. Meestal komt ie er dan zonder veel moeite zo uit..
Ik wil de homokineet weer rustig opbouwen op mijn werkbank als dat kan, dan weet ik zeker dat alles goed zit. Daaronder is er niet veel ruimte om het relaxt te doen vind ik.Neetmans schreef:Kun je 'm trouwens niet gewoon laten zitten en zo weer in elkaar bouwen? Veel makkelijker misschien zelfs
Een nieuwe hoes kan er zo op iig!
Ik begrijp helaas niet helemaal wat je bedoelt met die truuk met de tripode behuizing ArnoArno schreef:Simplezzz..Maik schreef:Oke, volgende uitdaging, hoe krijg je in vredesnaam deze unit uit je versnellingsbak getrokken?
1 pak een stompe beitel (of ander stomp metalen staaf object..)
2 zet beitel tegen achterkant van tripode behuizing
3 gebruik kilo-hamer om een scherpe tik te geven tegen de beitel
4 PLOP
Klaar! (vandaar op je voorbeeld-foto ook die plaatsen waar je ziet dat iemand er tegenaan getikt heeft)
Je kunt ook de beitel voorzichtig in de ruimte tussen de bak/diff en de behuzing tikken. Je hoeft alleen die veer-ring die aan het einde zit weer in elkaar te drukken binnenin de bakl zodat hij ui z'n groef komt en dan kan je zo de as er uit schuiven.
De as zit alleen op de binnenste veer-ring geborgd, dus kan altijd redelijk in en uit bewegen (paar mm) op de speling die de ring heeft in de groef in de diff. Er hoort meestal op en neer of rond gaand weinig beweging in te zitten. Ook wel iets, want dat zijn de spie-banen die in elkaar grijpen, maar niet echt heel veel.Ik merkte trouwens dat er wat radiale speling op deze as (die de bak in gaat) zit. Is dat normaal?
Bye, Arno.
Ik heb wat zitten wrikken met een schroevendraaier tussen het groene huis en het differentieelhuis, maar kreeg de as er niet uit.S. Gonzales schreef:Of.... bandenlichter, breekijzer(tje) of grote schroevendraaier tussen het (groene huis op de foto) en het differentieelhuis plaatsen, met beleid een tikje van je af duwen en je lepelt hem er zo uit. Vastgeroest kan het iig niet zijn aan deze kant. Is idd wat Arno zegt, de borgveer aan het eind van de asstomp moet even naar binnen gedrukt et voila!
De radiale speling die jij bedoelt ( draairichting heen en -terug toch?) is vrij normaal. Bijvoorbeeld door ruimte tussen kroon- en pignonwiel.
Probeer bij montage te voorkomen dat de homokineten te scherpe knikken maken, anders krijg je zoals Neetmans al noemde, een handje losse kogels...Dus wellicht beter om de upricht onder ook los te maken. Succes!