Chiptuning
Chiptuning
Al vaker is er over geschreven. Maar toch nog opnieuw een vraag aan gewaardeerde ervaringsdeskundigen....
Ik overweeg chiptuning voor m'n (verder volledig originele) Speedster Turbo. Niet voor circuit maar gewoon voor lol op straat. Waar moet ik aan denken of op letten? Weet iemand een deskundig en betrouwbaar adres? Iemand ervaring met Beek Autoracing misschien?
En hoewel misschien niet in deze rubriek passend, bij meer PK's / koppel mogen ook betere remprestaties. Die zijn standaard redelijk beroerd immers. Nu vermoed ik dat standaard gemonteerde AP set en gewone schijven al voldoende zijn op te waarderen met een setje betere remleidingen en betere remblokken. Klopt dat? Tips? Andere en betere alternatieven misschien?
Many many thanks alvast! Ciao, Ruud
Ik overweeg chiptuning voor m'n (verder volledig originele) Speedster Turbo. Niet voor circuit maar gewoon voor lol op straat. Waar moet ik aan denken of op letten? Weet iemand een deskundig en betrouwbaar adres? Iemand ervaring met Beek Autoracing misschien?
En hoewel misschien niet in deze rubriek passend, bij meer PK's / koppel mogen ook betere remprestaties. Die zijn standaard redelijk beroerd immers. Nu vermoed ik dat standaard gemonteerde AP set en gewone schijven al voldoende zijn op te waarderen met een setje betere remleidingen en betere remblokken. Klopt dat? Tips? Andere en betere alternatieven misschien?
Many many thanks alvast! Ciao, Ruud
Re: Chiptuning
Ik doe chiptuning van de speedster turbo"s
Heb all meerdere speedster turbo"s gechipped.
Chiptuning is geheel gratis eigen risico.
Zijn gewoon standaard maps van een z20let werken perfect.
Heb all meerdere speedster turbo"s gechipped.
Chiptuning is geheel gratis eigen risico.
Zijn gewoon standaard maps van een z20let werken perfect.
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
Re: Chiptuning
Remblokjes: Carbonne Loraine RC6 remt super, zelfs met orginele abs. Wel rammelen de blokjes in de klauwen en slijten de schijven duidelijk sneller, maar over remblokken is hier al veel geschreven op het forum. Het beste even zoeken.
- vauxhall
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1104
- Lid geworden op: 17 jun 2007 18:57
- Locatie: Beverlo
Re: Chiptuning
Hey Ruud
Voor straat gewoon carbon lorraine RC5+ bestellen bij eliseshop
Remolie miss ineens vervangen door straffer spul.
De remklauwen zijn goed genoeg voor straatgebruik.
Remschijven slijten bij mij nauwelijks. Ik rem wel altijd vol en niet "slepend"
Ik heb al 1 gewone set remblokken en nu mn 3de set CL RC5+ en/of RC6 versleten op dezelfde schijven. (29.000km totaal)
héél klein randje aan de schijven.
kijk bij vermogensstijging miss ineens naar semislicks
Voor straat gewoon carbon lorraine RC5+ bestellen bij eliseshop
Remolie miss ineens vervangen door straffer spul.
De remklauwen zijn goed genoeg voor straatgebruik.
Remschijven slijten bij mij nauwelijks. Ik rem wel altijd vol en niet "slepend"
Ik heb al 1 gewone set remblokken en nu mn 3de set CL RC5+ en/of RC6 versleten op dezelfde schijven. (29.000km totaal)
héél klein randje aan de schijven.
kijk bij vermogensstijging miss ineens naar semislicks
"BLACK SHEEP OF THE FAMILY"
Re: Chiptuning
Ik rij ook met die setting hahaha.
Re: Chiptuning
Ha bedankt heren voor de tips, adviezen en waarschuwingen !
. Ik kan verder...

- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: Chiptuning
Mocht je de stap willen nemen naar een Z20LEH/VXR turbo neem dan even contact met me op, ik heb nog een OEM GM in de doos liggen 

Re: Chiptuning
Als iemand stage 1 of 2 chip wil moet je zeker geen andere remblokken
Tot 300pk volstaat je orginele remblokken of imitaties van elise shop die gebruik ik nu ook.
Waarom zou je opeens andere blokken willen als je meer vermogen heb je gaat er heus niet 100km harder op top van rijden.
Slecht advies hierboven van enkele leden turbo speedsters remmen al goed genoeg.

Tot 300pk volstaat je orginele remblokken of imitaties van elise shop die gebruik ik nu ook.
Waarom zou je opeens andere blokken willen als je meer vermogen heb je gaat er heus niet 100km harder op top van rijden.
Slecht advies hierboven van enkele leden turbo speedsters remmen al goed genoeg.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Chiptuning
Het hangt wel een beetje van je rijgegdrag af natuurlijk.
Sommigen vinden het remgedrag van een standaard NA al slecht, en sommigen hebben zelfs met 100 miljoen miljard (kabouter wesleyfan hier) pk's nergens last van.
Het is vrij simpel.
Vindt je dat je speedster wat eerder stil mag staan, is remblokken het eerste wat je moet wijzigen.
Vindt je het prima hoe je speedster stilstaat, houd je geld lekker in je zak.
Zijn je oem opel blokken op, koop dan aub geen nieuwe meer. De Opel prijzen voor de pads zijn ronduit belachelijk. (zo ook de schijven)
Ga je hier vragen wat je moet kopen, wordt je meestal overstept door de circuitrijders, die je de meest fantastische ankers willen laten kopen.
Remmen doen ze als geen ander. Over de nadelen wordt niet gepraat.
Er zijn 2 soorten verbeterde pads voor je speedster.
1. De zogenaamde organische pads.
Dit is hetzelfde materiaal als je oem blokken. Tot op een zekere grens super. (behalve de opels; dat zijn pakjes kauwgom) Ik denk dat 80% op het forum hiermee rondrijdt.
Ze piepen niet, ze hoeven niet op te warmen, ze slijpen je schijf niet af, ze smeren je velgen niet onder het stof, en ze branden je wielkuip niet weg met slijpsel.
De meeste organisch aftermarkets remmem wel beter dan de oem's.
Denk hierbij aan mintex 1144, ferodo's en omp's (veel gebruikte hier)
2. De zogenaamde sintered pads. (Carbon loraine en pagid)
Dit is een compleet ander materiaal dan je oem blokken. Letterlijk alsof je een anker uitgooit.
Ik durf wel te zeggen dat 100% van de circuitrijders hier met dergelijke pads rondrijdt. (maar die komen op CPZ riching de tarzan dan ook met 225km per uur aanzetten).
Maar, ze piepen tot je je remklauw een beetje gevuld hebt met remslijpel of als er een braam aan blijft zitten , ze rammelen als ze koud zijn. (sinterpads moet je namelijk warmrijden en uit laten zetten), je velgen zitten onder het remstof na een paar uur, de hele agressieve pads zijn letterlijk bezig met ijzer van je remschijf af te draaien, en dat warme slijpsel brand in je wielkuip.
Ik zou je een verbetert setje straatblokken (organisch) aanraden.
http://wiki.seloc.org/a/Brake_pads
Merk maakt niet zo heel veel uit, alles is beter dan oem.
Van greenstuf zou ik wegblijven. Die schijnen makkelijk te glazen na een paar keer goed remmen.
Of je toe ben aan het 4 kanaals abs (400 euri is ook niet echt goedkoop) hangt ook weer af van je rem en rijgedrag.
Ook hier, standaard NA rijders die er last van kunnen hebben. (hard pedaal op hobbelige weg), en mensen die het nog nooit meegemaakt hebben, ongeacht de tuning.
Als je hem nodig had gehad, had ie er allang bij je ingezeten
Sommigen vinden het remgedrag van een standaard NA al slecht, en sommigen hebben zelfs met 100 miljoen miljard (kabouter wesleyfan hier) pk's nergens last van.
Het is vrij simpel.
Vindt je dat je speedster wat eerder stil mag staan, is remblokken het eerste wat je moet wijzigen.
Vindt je het prima hoe je speedster stilstaat, houd je geld lekker in je zak.
Zijn je oem opel blokken op, koop dan aub geen nieuwe meer. De Opel prijzen voor de pads zijn ronduit belachelijk. (zo ook de schijven)
Ga je hier vragen wat je moet kopen, wordt je meestal overstept door de circuitrijders, die je de meest fantastische ankers willen laten kopen.
Remmen doen ze als geen ander. Over de nadelen wordt niet gepraat.
Er zijn 2 soorten verbeterde pads voor je speedster.
1. De zogenaamde organische pads.
Dit is hetzelfde materiaal als je oem blokken. Tot op een zekere grens super. (behalve de opels; dat zijn pakjes kauwgom) Ik denk dat 80% op het forum hiermee rondrijdt.
Ze piepen niet, ze hoeven niet op te warmen, ze slijpen je schijf niet af, ze smeren je velgen niet onder het stof, en ze branden je wielkuip niet weg met slijpsel.
De meeste organisch aftermarkets remmem wel beter dan de oem's.

Denk hierbij aan mintex 1144, ferodo's en omp's (veel gebruikte hier)
2. De zogenaamde sintered pads. (Carbon loraine en pagid)
Dit is een compleet ander materiaal dan je oem blokken. Letterlijk alsof je een anker uitgooit.

Ik durf wel te zeggen dat 100% van de circuitrijders hier met dergelijke pads rondrijdt. (maar die komen op CPZ riching de tarzan dan ook met 225km per uur aanzetten).
Maar, ze piepen tot je je remklauw een beetje gevuld hebt met remslijpel of als er een braam aan blijft zitten , ze rammelen als ze koud zijn. (sinterpads moet je namelijk warmrijden en uit laten zetten), je velgen zitten onder het remstof na een paar uur, de hele agressieve pads zijn letterlijk bezig met ijzer van je remschijf af te draaien, en dat warme slijpsel brand in je wielkuip.
Ik zou je een verbetert setje straatblokken (organisch) aanraden.

http://wiki.seloc.org/a/Brake_pads
Merk maakt niet zo heel veel uit, alles is beter dan oem.
Van greenstuf zou ik wegblijven. Die schijnen makkelijk te glazen na een paar keer goed remmen.
Of je toe ben aan het 4 kanaals abs (400 euri is ook niet echt goedkoop) hangt ook weer af van je rem en rijgedrag.
Ook hier, standaard NA rijders die er last van kunnen hebben. (hard pedaal op hobbelige weg), en mensen die het nog nooit meegemaakt hebben, ongeacht de tuning.
Als je hem nodig had gehad, had ie er allang bij je ingezeten

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Chiptuning
Smiley, hier moet ik even een kanttekening bij zetten.Smiley schreef:.....
2. De zogenaamde sintered pads. (Carbon loraine en pagid)
Dit is een compleet ander materiaal dan je oem blokken. Letterlijk alsof je een anker uitgooit.![]()
Ik durf wel te zeggen dat 100% van de circuitrijders hier met dergelijke pads rondrijdt. (maar die komen op CPZ riching de tarzan dan ook met 225km per uur aanzetten).
.....
Gesinterde blokken van Carbone Loraine beginnen pas vanaf de RC06 (RC05(+) is dus een organisch blok), en pagid levert zover ik weet alleen organische blokken, in ieder geval is t/m de RS14 (zwart) organisch (dus ook de RS42).
Vergelijkje: een Pagid RS14 is fade-bestendig tot 650 graden (ik denk dat de CL RC05 daar niet ver vandaan zit) en de gesinterde CL RC06 tot over de 1000 graden (ik dacht zelfs 1600!)

Ik rij nu alweer een jaar of 2-3 met de Pagid RS14, prima blok, ook voor trackdays, maar niet te vergelijk met de CL RC06 die ik daarvoor had, dat is van een andere orde (performance én schijfslijtage


- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Chiptuning
Nou vooruit, pagid en CL zijn raceblokken, met bijbehorende nukken als rammelen, piepen en warm moet rijden voor optimaal gebruik.
Niet zo handig op een 100% straatauto.
Niet zo handig op een 100% straatauto.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Chiptuning
Met zoveel opmerkingen en aanvullende kennis nog even een update:
@ Weazle: je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk kun je grote kanttekeningen zetten bij nut en logica van een betere remset bij een, voor velen hier op dit forum, bescheiden rijgedrag/straatgebruik.
Maar...dat kun je eigenlijk wel bij alle topics zo stellen. Auto's, speciaal hier op dit forum, gaan helemaal niet om logica. Het gaat vooral om emotie/lol/hobby etc. En inderdaad, met andere remmen ga ik er ook niet 100 km/uur harder mee rijden. Maar "slecht advies" zou ik de suggesties van collega's hier niet willen noemen. In tegendeel. Ongetwijfeld zijn de standaard remmen van een Speedster Turbo niet slecht en ze zullen ook ruimschoots aan wettelijke vereisten voldoen. Maar of dat voldoende is.... Zelfs de remmen van m'n andere auto's (Volvo o.a.) doen het echt overtuigender en betrouwbaarder. En dat is toch opmerkelijk. Zo'n 600 kilo zwaarder en meer een family car en toch strakker in de ankers.
@ Smiley: dank voor je strakke en genuanceerde overzicht. Informatief ook.
@ Vauxhall: dank voor de suggesties. Ondertussen deels gevolgd
Stand van zaken: ben ondertussen bij Yvo Tuk op bezoek geweest. Het volgende ligt achter in de "ruime kofferbak" van m'n Speedster: EBC remschijven (voor), setje RVS remslangen, setje CL RC 5+ (rondom). Overigens volgens Yvo weldegelijk gesinterd, niet organisch. En een afspraak om binnenkort bij een onderhoudsbeurt meteen spulletje te laten monteren. Zou het zelf ook wel willen doen maar de laatste keer dat ik remblokken het gewisseld was toen we nog in Simca's rondreden
Anyway, wellicht is de combinatie en het effect helemaal toppie, misschien valt het me tegen. We zullen het binnenkort wel merken.
Wordt vervolg
@ Weazle: je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk kun je grote kanttekeningen zetten bij nut en logica van een betere remset bij een, voor velen hier op dit forum, bescheiden rijgedrag/straatgebruik.

@ Smiley: dank voor je strakke en genuanceerde overzicht. Informatief ook.
@ Vauxhall: dank voor de suggesties. Ondertussen deels gevolgd
Stand van zaken: ben ondertussen bij Yvo Tuk op bezoek geweest. Het volgende ligt achter in de "ruime kofferbak" van m'n Speedster: EBC remschijven (voor), setje RVS remslangen, setje CL RC 5+ (rondom). Overigens volgens Yvo weldegelijk gesinterd, niet organisch. En een afspraak om binnenkort bij een onderhoudsbeurt meteen spulletje te laten monteren. Zou het zelf ook wel willen doen maar de laatste keer dat ik remblokken het gewisseld was toen we nog in Simca's rondreden

Anyway, wellicht is de combinatie en het effect helemaal toppie, misschien valt het me tegen. We zullen het binnenkort wel merken.
Wordt vervolg

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Chiptuning
RC5+ Helemaal goed
Ik zou er deze nog bij doen: http://www.elise-shop.com/anti-rattle-b ... -p-65.html

Ik zou er deze nog bij doen: http://www.elise-shop.com/anti-rattle-b ... -p-65.html
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Chiptuning
Wat dat betreft is er niet veel veranderd hoor!Ruud schreef:Zou het zelf ook wel willen doen maar de laatste keer dat ik remblokken het gewisseld was toen we nog in Simca's rondreden![]()

Zou dus geen probleem moeten zijn. Maar wanneer je daar geen vertrouwen (meer) in hebt is het idd verstandig om het te laten doen!
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!