Nilfisk op z22se
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Nilfisk op z22se
Mission completed!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Re:
Om Smiley een plezier te doen zal ik nog wat commentaar typen bij de foto's van mijn post van 30 april
Ik heb bij elise-shop nieuwe schakelkabels besteld, dus die konden er ook gelijk in.
Je moet dan wel eerst het hele schakelmechaniek eruit slopen, maar er staat een mooie guide hiervoor op het vx220 forum.
Gelijk maar even wegen om later misschien nog eens een plannetje te maken hoe dit lichter kan.
Bij elkaar dus meer dan 3kg. Dat moet beter kunnen
Dit blijft er dan over in de speedster, een hoop vuil, verzameld in 10 jaar tijd
En dan weer verder met de oude tank uitbouwen.
Ik had de clam er nog op, en dan moet je de modderkuip van het rechterachterwiel eraf halen om bij de slangen die naar de vulopening en de tankontluchting te komen. Je komt er echt lastig bij, en was blij dat ik hiervoor niet op de grond hoefde te liggen (als je geen brug hebt moet je dat wel doen, en dan weet ik niet of je er echt wel lekker bij kan). Dus Stefan, doe dit gelijk nu je clam eraf ligt!
Als de slangen los zijn, kan je de tank laten zakken. Totdat hij blijft steken op de slangenklemmen waarmee de slangen aan de tank zitten.... Ik heb behoorlijk moeten trekken aan de tank (naar beneden) om de klemmen door het gat in de alu chassisblak te trekken.
Hier de klemmen. Deze ga ik handiger positioneren bij de nieuwe tank.
Zo dus:
En dat gat moet groter, want bij het proberen terug te duwen van de nieuwe tank kwam ik erachter dat dit zeer lastig ging, mede door de flinke S-bocht die in de dikke vulslang zit. Je zou die dan ook makkelijk kunnen beschadigen tijdens het monteren, door het schuren langs het aluminium van het gat.
Uiteindelijk heb ik het gat nog ietsjes ruimer gemaakt dan hier aangegeven:
Eindresultaat. Ik heb ook nog wat van de geluidsisolatie van het schutboard in de motorruimte weggehaald (ongeveer 6x7cm), als je goed kijkt zie je dat ook door het gat heen. Doe je dat niet, dan blijft de vulsslang daar ook makkelijk achter haken bij het monteren.
Ook nog het groter gemaakte gat voor de brandstofpomp netjes afgewerkt en de blindklinkmoeren erin gezet:
Luikje past (later volgen de foto's met de mooiere boutjes):
Volgende projekt: het vervangen van de oude brandstofpomp door een nieuwe Walbro met iets meer opbrengst.
Ik heb bij elise-shop nieuwe schakelkabels besteld, dus die konden er ook gelijk in.
Je moet dan wel eerst het hele schakelmechaniek eruit slopen, maar er staat een mooie guide hiervoor op het vx220 forum.
Gelijk maar even wegen om later misschien nog eens een plannetje te maken hoe dit lichter kan.
Bij elkaar dus meer dan 3kg. Dat moet beter kunnen
Dit blijft er dan over in de speedster, een hoop vuil, verzameld in 10 jaar tijd
En dan weer verder met de oude tank uitbouwen.
Ik had de clam er nog op, en dan moet je de modderkuip van het rechterachterwiel eraf halen om bij de slangen die naar de vulopening en de tankontluchting te komen. Je komt er echt lastig bij, en was blij dat ik hiervoor niet op de grond hoefde te liggen (als je geen brug hebt moet je dat wel doen, en dan weet ik niet of je er echt wel lekker bij kan). Dus Stefan, doe dit gelijk nu je clam eraf ligt!
Als de slangen los zijn, kan je de tank laten zakken. Totdat hij blijft steken op de slangenklemmen waarmee de slangen aan de tank zitten.... Ik heb behoorlijk moeten trekken aan de tank (naar beneden) om de klemmen door het gat in de alu chassisblak te trekken.
Hier de klemmen. Deze ga ik handiger positioneren bij de nieuwe tank.
Zo dus:
En dat gat moet groter, want bij het proberen terug te duwen van de nieuwe tank kwam ik erachter dat dit zeer lastig ging, mede door de flinke S-bocht die in de dikke vulslang zit. Je zou die dan ook makkelijk kunnen beschadigen tijdens het monteren, door het schuren langs het aluminium van het gat.
Uiteindelijk heb ik het gat nog ietsjes ruimer gemaakt dan hier aangegeven:
Eindresultaat. Ik heb ook nog wat van de geluidsisolatie van het schutboard in de motorruimte weggehaald (ongeveer 6x7cm), als je goed kijkt zie je dat ook door het gat heen. Doe je dat niet, dan blijft de vulsslang daar ook makkelijk achter haken bij het monteren.
Ook nog het groter gemaakte gat voor de brandstofpomp netjes afgewerkt en de blindklinkmoeren erin gezet:
Luikje past (later volgen de foto's met de mooiere boutjes):
Volgende projekt: het vervangen van de oude brandstofpomp door een nieuwe Walbro met iets meer opbrengst.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
En hier dan de laatste foto's van dit project, niet zoveel als normaal misschien, maar ik had haast met het afronden om op tijd voor de apk te zijn, dus geen tijd voor veel foto's
Eerst de linker aandrijfas weer terugbouwen. Ik heb wat nieuw homokineetvet gescoord en ongeveer 150 gram daarvan in de homokineet geplamuurd.
En op advies van wat mensen hier heb ik een aluminium stripje gemaakt om tussen de hoes en de as te steken en zo een breatherkanaaltje te maken. Hopelijk minder kans op een gescheurde hoes in de toekomst.
Hier zijn de luchtgaten nog iets groter dan ze uiteindelijk geworden zijn. Ik heb later nog iets van de dikte van het stripje afgevijld.
De Kia klemmen erop gezet, de oude pasten niet meer, de kia hoezen zijn namelijk wat dikker, en het nieuwe stripje hielp ook niet mee.
En de as teruggeplaatst. Dat ging nu een stuk makkelijk nu ik wist hoe het precies moest.
En weer verder met de tank.
De brandstofpomp uitelkaar gehaald. Het filtertje zag er best vervuild uit:
En na veel gepriegel de nieuwe pomp gemonteerd en het nieuwe slangetje erop gekrompen. Voor de zekerheid nog maar een slangeklemmetje aan beide zijden erop gezet.
En tussendoor weer de schakelkabels gemonteerd. Uiteindelijk is dat ook geen makkelijk klusje.
Deze bus moet je uit het schakelhuis halen omdat de nieuwe kabels wat dikker zijn.
Deze bus moet later weer terug, maar nadat de bovenste kabel erdoorheen getrokken is. Ik heb er nog een holletje uitgeslepen (hier niet te zien), om echt genoeg ruimte te krijgen.
De kabels zijn ook een stuk stugger dan de oude kabels, dus is het even puzzelen met de routing. Uiteindelijk de kabel wat meer naar links laten lussen, dus moest ik even het oog aanpassen welke normaal de kabels ondersteund onder de motor. Ik heb het oog opengebogen en nu lopen de kabels dus wat meer naar links, nu onder de versnellingsbak. Dit geeft ook wat meer afstand naar de uitlaat, wat natuurlijk ook handig is om het oude probleem (gesmolten binnenwerk van de kabel) te voorkomen.
Voor de zekerheid nog wat nimbus isolatie rond de kabels gedaan waar de kabels het dichtste bij de uitlaat lopen:
En de nieuwe imbusboutjes voor het brandstofpompluikje maken het af
Eerst de linker aandrijfas weer terugbouwen. Ik heb wat nieuw homokineetvet gescoord en ongeveer 150 gram daarvan in de homokineet geplamuurd.
En op advies van wat mensen hier heb ik een aluminium stripje gemaakt om tussen de hoes en de as te steken en zo een breatherkanaaltje te maken. Hopelijk minder kans op een gescheurde hoes in de toekomst.
Hier zijn de luchtgaten nog iets groter dan ze uiteindelijk geworden zijn. Ik heb later nog iets van de dikte van het stripje afgevijld.
De Kia klemmen erop gezet, de oude pasten niet meer, de kia hoezen zijn namelijk wat dikker, en het nieuwe stripje hielp ook niet mee.
En de as teruggeplaatst. Dat ging nu een stuk makkelijk nu ik wist hoe het precies moest.
En weer verder met de tank.
De brandstofpomp uitelkaar gehaald. Het filtertje zag er best vervuild uit:
En na veel gepriegel de nieuwe pomp gemonteerd en het nieuwe slangetje erop gekrompen. Voor de zekerheid nog maar een slangeklemmetje aan beide zijden erop gezet.
En tussendoor weer de schakelkabels gemonteerd. Uiteindelijk is dat ook geen makkelijk klusje.
Deze bus moet je uit het schakelhuis halen omdat de nieuwe kabels wat dikker zijn.
Deze bus moet later weer terug, maar nadat de bovenste kabel erdoorheen getrokken is. Ik heb er nog een holletje uitgeslepen (hier niet te zien), om echt genoeg ruimte te krijgen.
De kabels zijn ook een stuk stugger dan de oude kabels, dus is het even puzzelen met de routing. Uiteindelijk de kabel wat meer naar links laten lussen, dus moest ik even het oog aanpassen welke normaal de kabels ondersteund onder de motor. Ik heb het oog opengebogen en nu lopen de kabels dus wat meer naar links, nu onder de versnellingsbak. Dit geeft ook wat meer afstand naar de uitlaat, wat natuurlijk ook handig is om het oude probleem (gesmolten binnenwerk van de kabel) te voorkomen.
Voor de zekerheid nog wat nimbus isolatie rond de kabels gedaan waar de kabels het dichtste bij de uitlaat lopen:
En de nieuwe imbusboutjes voor het brandstofpompluikje maken het af
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: Nilfisk op z22se
Past de afdekplaat nu nog over de imbus afdekboutjes?
Ze lijken vrij hoog te zijn.
De keuring zal geen probleem zijn voor jou met een bijna nieuwe auto,succes.
Grt Speedokus.
Ze lijken vrij hoog te zijn.
De keuring zal geen probleem zijn voor jou met een bijna nieuwe auto,succes.
Grt Speedokus.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Ik denk dat dat nu niet meer gaat passen nee. Maar goed dat ik al een paar jaar zonder die kunststof afdekplaat rij, heb ik daar ook geen last van
Ik ga nog wel op zoek naar de originele boutjes (platte bolkop imbus), want die hadden ze niet bij mijn ijzerwarenhandeltje. Maar dat is puur omdat ik die mooier vind. Komt nog wel eens.
Ik ga nog wel op zoek naar de originele boutjes (platte bolkop imbus), want die hadden ze niet bij mijn ijzerwarenhandeltje. Maar dat is puur omdat ik die mooier vind. Komt nog wel eens.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Re: Nilfisk op z22se
Na die Zaino behandeling ben je toch wel een beetje een poetser geworden Maik. Gaan we nog rijden dit jaar of blijft het bij dat geklooi of het nog mooier kan?Maar dat is puur omdat ik die mooier vind.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Piet, ik zie jou ergens in augustus in zuid frankrijk wel
Daar gaan we de spullen weer eens echt gebruiken!
Wel lekker die nieuwe tank trouwens, heb er nu al 70km op zitten en de meter staat nog steeds op "full"!
Daar gaan we de spullen weer eens echt gebruiken!
Wel lekker die nieuwe tank trouwens, heb er nu al 70km op zitten en de meter staat nog steeds op "full"!
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7351
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nilfisk op z22se
Ik krijg steeds minder zin om de tank te doen, als ik dit zo lees
Nog maar eens even over nadenken.
Nog maar eens even over nadenken.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Hoezo, jij houdt niet van meer actieradius?
Voor de goede orde, hij hóórt juist langer "full" aan te geven, de tank is namelijk een stuk hoger dan de vlotter kan komen.
Pas als er meer dan 12 liter uit de tank gereden is zal de meter waarschijnlijk pas terug gaan lopen.
Voor de goede orde, hij hóórt juist langer "full" aan te geven, de tank is namelijk een stuk hoger dan de vlotter kan komen.
Pas als er meer dan 12 liter uit de tank gereden is zal de meter waarschijnlijk pas terug gaan lopen.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7351
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nilfisk op z22se
De lastige ombouw.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: Nilfisk op z22se
Maik schreef:Piet, ik zie jou ergens in augustus in zuid frankrijk wel
Daar gaan we de spullen weer eens echt gebruiken!
Wel lekker die nieuwe tank trouwens, heb er nu al 70km op zitten en de meter staat nog steeds op "full"!
Weet je zeker dat je vlotter niet ergens tegenaan komt en blijft steken, heb ik ook gehad.
Is mooi shit, want ik kon de hele boel weer slopen.
grt Speedokus.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
De nieuwe tank is een stuk hoger dan de originele, zie hieronder.
Je meot dus eerst die ongeveer 12 liter oprijden voordat het niveau in de buurt van de vlotter komt.
In de tussentijd staat er alweer meer dan 120 km op de teller en de meter geeft nu nog 29 liter aan, volgens verwachting dus, en de vlotterarm zit dus gelukkig niet vast
Je meot dus eerst die ongeveer 12 liter oprijden voordat het niveau in de buurt van de vlotter komt.
In de tussentijd staat er alweer meer dan 120 km op de teller en de meter geeft nu nog 29 liter aan, volgens verwachting dus, en de vlotterarm zit dus gelukkig niet vast
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Nilfisk op z22se
Stefan, heb je de nieuwe tank al liggen? Dan kan je hem toch zonder clam monteren? Die ligt er nog af neem ik aan?Smiley schreef:De lastige ombouw.
Dan is het een stuk beter te doen, misschien zelfs zonder dat doorvoergat groter te maken als je met z'n tweeen bent. Dan kan je veel beter bij de slangen in je motorruimte en kan daar iemand de slangen manipuleren om ze er doorheen te krijgen, terwijl de ander de tank omhoog brengt (wat bij mij een fluitje van een cent was omdat ik daarvoor mijn brug kon gebruiken).
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7351
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Nilfisk op z22se
Nog geen tank gekocht.
Zal deze zomer (wat er nog van over is) wat vaker tanken, en komende winter nog eens zien wat ik doe.
Zal deze zomer (wat er nog van over is) wat vaker tanken, en komende winter nog eens zien wat ik doe.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.