Project Saab
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Re: Project Saab
Katloos 

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Dat is wel de bedoeling ja.aKra schreef:Katloos
Zo'n SC verbrandt toch maar alles wat je ertussen zet

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Rij zelf ook zonder cat, oordoppen verplicht.
En gigantische vlammen uit mijn uitlaat op Abbeville.
En gigantische vlammen uit mijn uitlaat op Abbeville.

Iemand al eens gedacht aan een (waarschijnlijk te kleine 2.5 inch) Dbilas downpipe met HJS kat erin?

De Tullet gebruikt Magnaflows die geen kl*ten waard zijn.
grtz

De Tullet gebruikt Magnaflows die geen kl*ten waard zijn.
grtz
Laatst gewijzigd door tibby op 23 mei 2014 8:11, 1 keer totaal gewijzigd.
captain slow
- Smiley
Ja, dat is plan B.
(maar die combo alleen al voor de cat sectie schat ik rustig op 1000 euro, en als het dan nog stuk gaat....)
(maar die combo alleen al voor de cat sectie schat ik rustig op 1000 euro, en als het dan nog stuk gaat....)
- Manta79
Ik zit dit project te lezen en te kijken naar het externe triggelwiel en naar de Saab versie. Iemand al eens gedacht aan een electronische oplossing ? Bijv. een stukje VHDL code in een kleine snelle FPGA. Ik zag een tekening van het Z22SE triggerwiel, is er ook zo iets van de Saab ?
"A je to !" #0047
- Smiley
Als je googled op 60-2 triggerwheel kom je genoeg tegen.
Bijvoorbeeld.

Zou je die "een stukje VHDL code in een kleine snelle FPGA" in een stand alone doosje kunnen krijgen?
Bijvoorbeeld.

Zou je die "een stukje VHDL code in een kleine snelle FPGA" in een stand alone doosje kunnen krijgen?
- Manta79
Ik beloof niks, maar ik denk dat het mogelijk moet zijn...
Ik ga me er eens in verdiepen in de materie, tekeningen.. wat voor soort signaal komt uit de sensor, hoe zien ze eruit.
Effe een paar vragen en aannamen..
De Hall sensor die jullie gebruiken is dat ook de sensor die uit het Saab blok komt of hebben jullie de sensor gebruikt van de Z22SE op het externe triggerwheel ?
Krukas toeren is 0 tot 7500 rpm. Bij 7500rpm gaat een triggerwheel 125 maal rond de sensor, klopt dit ? Even om de kloksnelheid te bepalen, een FPGA kan makkelijk tot 50Mhz, dus zal het niet gauw een probleem zijn.
Als je de triggerwheels op elkaar zou leggen komen de inhammen van de Z22SE overeen met bepaalde openingen/inhammen van het Saab triggerwheel. Zijn de openingen/inhammen net zo breed.
Is het mogelijk om als dit serieus word om eens een logic analyzer aan de Saab sensor en aan de externe sensor (Saab of Z22Se ?) tegelijkertijd te hangen, zodat ik kan zien hoe de signalen zich tot elkaar gedragen.
greetz
Ik ga me er eens in verdiepen in de materie, tekeningen.. wat voor soort signaal komt uit de sensor, hoe zien ze eruit.
Effe een paar vragen en aannamen..
De Hall sensor die jullie gebruiken is dat ook de sensor die uit het Saab blok komt of hebben jullie de sensor gebruikt van de Z22SE op het externe triggerwheel ?
Krukas toeren is 0 tot 7500 rpm. Bij 7500rpm gaat een triggerwheel 125 maal rond de sensor, klopt dit ? Even om de kloksnelheid te bepalen, een FPGA kan makkelijk tot 50Mhz, dus zal het niet gauw een probleem zijn.
Als je de triggerwheels op elkaar zou leggen komen de inhammen van de Z22SE overeen met bepaalde openingen/inhammen van het Saab triggerwheel. Zijn de openingen/inhammen net zo breed.
Is het mogelijk om als dit serieus word om eens een logic analyzer aan de Saab sensor en aan de externe sensor (Saab of Z22Se ?) tegelijkertijd te hangen, zodat ik kan zien hoe de signalen zich tot elkaar gedragen.
greetz
"A je to !" #0047
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Z22SE crank sensor is hetzelfde als de Saab B207 sensor en geeft een sinus signaal. (Varable Reluctance type...)
Als je dit digitaal kunt gaan converteren, is natuurlijk de allermooiste oplossing "een stukje extra code" in de OBD ecu firmware integreren, met een keuze optie in het OBD menu...
(En als we dan toch bezig zijn; gelijk ook maar een crank trigger timing afstelling erbij, want dan kun je ook een 2.4 krukas erin plompen waarvan de 60-2 triggerhoek een paar graden anders is dan de Saab/LSJ krukas.)
Als je dit digitaal kunt gaan converteren, is natuurlijk de allermooiste oplossing "een stukje extra code" in de OBD ecu firmware integreren, met een keuze optie in het OBD menu...

(En als we dan toch bezig zijn; gelijk ook maar een crank trigger timing afstelling erbij, want dan kun je ook een 2.4 krukas erin plompen waarvan de 60-2 triggerhoek een paar graden anders is dan de Saab/LSJ krukas.)
- Manta79
Weet je dat zeker Frank, een sinussignaal ?
En dit zal niet in de OBDtuner ECU software komen, eerder een printje tussen de sensor en de ECU. Mocht het wat worden dat is er denk ik wel een mogelijk te maken om met dipswitches te kiezen voor het type ingangsignaal (lees triggerwiel).
En dit zal niet in de OBDtuner ECU software komen, eerder een printje tussen de sensor en de ECU. Mocht het wat worden dat is er denk ik wel een mogelijk te maken om met dipswitches te kiezen voor het type ingangsignaal (lees triggerwiel).
"A je to !" #0047
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
200% zeker.
Hall sensor heeft 3 draadjes en onze VR krukas sensor maar 2 draden. Plus een magnetisch midden...
Hall sensor heeft 3 draadjes en onze VR krukas sensor maar 2 draden. Plus een magnetisch midden...

- aboellaard
- Mega lid
Had ik ook al eens gedacht, dat electronisch op te lossen. Maar mijn electronica kunsten zijn niet toereikend. Lijkt me dat de ECU triggered op een neergaande flank als ik die triggerwielen bekijk. En als je gaat emuleren hoef je ook alleen maar op een flank te triggeren
Z22SE: 6 inkepingen en 1 extra voor de sync. Oftewel om de 60 graden een puls
Saab: 60 tanden met 0 en 1 missend voor de sync. Oftwel om de 6 graden een puls
Dus kwestie van pulsen tellen en signaal naar de ECU emuleren (of uit vinden wat de ECU met het sensor signaal doet en dat intelligent gebruiken). Alleen bij de sync moet je uitkijken, omdat dat op verschillende manieren gebeurd. Moet kunnen in een heel klein kastje
Z22SE: 6 inkepingen en 1 extra voor de sync. Oftewel om de 60 graden een puls
Saab: 60 tanden met 0 en 1 missend voor de sync. Oftwel om de 6 graden een puls
Dus kwestie van pulsen tellen en signaal naar de ECU emuleren (of uit vinden wat de ECU met het sensor signaal doet en dat intelligent gebruiken). Alleen bij de sync moet je uitkijken, omdat dat op verschillende manieren gebeurd. Moet kunnen in een heel klein kastje
- aboellaard
- Mega lid