welke coilovers ?
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: welke coilovers ?
Ben bang dat ik een van de weinigen ben met mono dempers, maar volgens mij is GAZ wel te porren voor zoiets?
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: welke coilovers ?
Prima, wordt jouw auto het testexemplaar. Zijn we daar iig ook uitDominique schreef:mag ik dan één en dezelfde rijder zijn?
Neem ik de LA hoek wel om te wisselen.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: welke coilovers ?
Dan zou 2 of 3 rijders een meer objectief resultaat kunnen genereren. Sommige mensen houden van ABBA, anderen van Justin Bieber.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: welke coilovers ?
En what about Midlands? Alleen geen hoge snelheid test, maar wel behendigheid.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7351
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: welke coilovers ?
Jij mag je mankaart bij de uitgang inleveren.Daan schreef:Sommige mensen houden van ABBA, anderen van Justin Bieber.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: welke coilovers ?
Smiley schreef:Jij mag je mankaart bij de uitgang inleveren.Daan schreef:Sommige mensen houden van ABBA, anderen van Justin Bieber.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- aKra
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1778
- Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
- Locatie: NH
Re: welke coilovers ?
Én, je moet rekening houden met de uitlijning als je een nieuwe set coilovers plaatst... Misschien ook nog daar mee te spelen als hét setje gevonden is.
Re: welke coilovers ?
in afwachting van de allesbepalende coilover test ha ha heb ik een setje ntr 46 in race pro uitvoering besteld.
alle nattigheid kwam trouwens zowel van de lekke achterschokbreker en losgesloten slang bakontluchting
alle nattigheid kwam trouwens zowel van de lekke achterschokbreker en losgesloten slang bakontluchting
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: welke coilovers ?
Geen half werk!! Dat zie ik graag.
Hou je de 'standaard' veren die ze bij de Nitrons leveren?
leuk je ff gesproken te hebben op Zandvoort. Dat ging over veel, behalve coilovers
Hou je de 'standaard' veren die ze bij de Nitrons leveren?
leuk je ff gesproken te hebben op Zandvoort. Dat ging over veel, behalve coilovers
Re: welke coilovers ?
Dominique,
Yvo van de Eliseshop heeft me uitgelegd dat het verschil tussen de trackday en racepro uitvoering de springrateis. Dus ik heb de uitvoering met
de stijvere veren, gebruik de auto toch alleen op het circuit
Yvo van de Eliseshop heeft me uitgelegd dat het verschil tussen de trackday en racepro uitvoering de springrateis. Dus ik heb de uitvoering met
de stijvere veren, gebruik de auto toch alleen op het circuit
- Dominique
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1663
- Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
- Locatie: Noord Holland
Re: welke coilovers ?
Excelent choice.
Re: welke coilovers ?
Inmiddels hebben we dus wat meer ervaring met Speedster op racesnelheid in kletsnat en steenkoud en droog warm weer.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.
Re: welke coilovers ?
Inmiddels hebben we dus wat meer ervaring met Speedster op racesnelheid in kletsnat en steenkoud en droog warm weer.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.
De basisafstelling van de auto ( camber en sporing ) was prima volgens Paul, nauwelijks initeel onderstuur en beheersbaar overstuur) Even voortborduren op de (race spec) springrate van de Nitron dempers. De auto, chassis en veren zijn dermate stijf, dat er te weinig roll in de auto zat. Hoe weten we dat, door de banden druk en vooral de bandentemperatuur (let wel: Avon slicks, nieuwe, medium compound) van de voorbanden te meten. De temperatuur was te laag, dus onvoldoende grip. Paul zei dat ie daar vooral in de lange snelle bochten last van had. Nadat we de voorstabi op de een na zachtste stand hadden gezet kregen we duidelijk meer roll, de temperatuur ging vervolgens gelijk aan die van de achterbanden en de bandendruk ook. De rondetijden gingen vervolgens naar 1.55 min. ( en predictive op de AIM laptimer naar 1.53 - er was heel veel langzaam verkeer op Assen) bij een stabiel blijvende druk en temp.
Conclusie bij gebruik slicks en nitros met race spec veren voor top rondetijden de grip optimaliseren:
- stabi voor relatief zacht
- bandentemp koud rondom: 1,45 bar, ze bereiken dan warm optimale temperatuur van plm 60 gr en 1,77 bar warm.
Mocht je nog eens gaan racen met de Speedster met slicks erop, dan heb je hierbij een basis afstelling om zelf op voor te borduren.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: welke coilovers ?
Intreressant, juist omdat de consensus in de Speedster/VX220 wereld zo'n beetje is dat je bijna geen te stijve ARB voor kan monteren...
Even voor de beeldvorming; welke ARB is nu gemonteerd en met welke veersterktes rijden je NTR46's?
Even voor de beeldvorming; welke ARB is nu gemonteerd en met welke veersterktes rijden je NTR46's?
Re: welke coilovers ?
onderschat niet de enorme hoeveelheid grip die slicks genereren.
Ik neem aan dat de consensus waar je het over hebt niet over speedsters met slicks gaat... op semi slicks zul je sowieso meer roll hebben en kan de voor stabi stijver staan.
Voor alles geldt: meten is weten. Dus banden temperatuur continue meten anders kun je niet goed afstellen
Ik neem aan dat de consensus waar je het over hebt niet over speedsters met slicks gaat... op semi slicks zul je sowieso meer roll hebben en kan de voor stabi stijver staan.
Voor alles geldt: meten is weten. Dus banden temperatuur continue meten anders kun je niet goed afstellen