Co'tje schreef:Hoe warm wordt jullie koelwater? En welke set up heb je? Dit weekend in Abbeville gereden en met 103 toch maar van het gas gegaan omdat ik geen idee had wat een gangbare temperatuur is
2.2 16V met Harrop -> 103 graden.
Ik neem dus even aan dat je tijdens het pittig rijden met wat snelheid deze temperatuur bereikte (niet onder de 30 km/uur of in de pits ofzo).
Mijn ervaring is (met 2.2 turbo, zowel met standaard radiateur als met dikkere Eliseshop versie), dat de koelcapaciteit echt geen probleem hoeft te zijn. B.v. bij GP Elite in Lelystad met tropische temperaturen gereden en de hele dag ongeveer vol gas en vol remmen op een circuit met niet al te veel snelheid, kwam ik niks te kort. Met andere woorden: temperatuur blijft op niveau van de thermostaat (rond de 90 graden)
Echter.. Ik denk dat er 1 ding zeker heel belangrijk is (naast koelvloeistofniveau ok, geen luchtbellen, radiator niet vervuild aan buitenkant, waterpomp ok, etc) Die berg frisse lucht die in je frontclam binnenkomt, mag geen andere optie hebben dan door je radiateur te gaan. Ik heb te vaak gezien dat mensen geen afdichtende foam hadden zitten tussen radiator en crashbox of op bepaalde plaatsen gaten hadden geboord waardoor die lucht kon ontsnappen.
Ik zou persoonlijk daar eens naar kijken, zodat je zeker weet dat alles wat achter het gaas in je frontclam terrecht komt, ook echt door (in jouw geval waarschijnlijk 2) de radiateur gaat. Wellicht heb je er wat aan.
Gr,
The Duke