aboellaard schreef:Verwachting die ik van een eenvoudige set up heb is niet zo hoog: realistische weergave van circuits en enigzins realistisch gedrag van de auto. Zodat je, voordat je een circuit op gaat, al wat 'ervaring' opdoet. Ik vind het, zonder iets uit te proberen, moeilijk om in te schatten hoe realistisch een auto aanvoelt, maar denk dat ondertussen de simulatie modellen wel dusdanig zijn dat enig realisme niet teveel gevraagd is. Ondanks het gebrek aan g krachten (die overigens, binnen grenzen wel te simuleren zijn: auto scheef houden)
De circuits zijn gelaserscanned in iRacing, dus die zijn op de millimeter/centimeter nauwkeurig. Het is echt absurd wanneer je voor het eerst op Zandvoort rijdt nadat je vele uren in de sim getest hebt. Alle hobbels en cambers in het wegdek zitten op dezelfde plek. Daardoor voelt het ook hetzelfde wanneer je er in het echt rijdt. Vooral bij de Vodafonebocht was dat goed merkbaar. Daar ligt op de ideale lijn een stuk asfalt met net ietsje meer camber waar je overheen gaat. En ook de wijze hoe je voor zo'n bocht weer op het gas gaat komt allemaal overeen. Omdat het een lange bocht is met een late apex waarbij je rustig je gas moet opbouwen zijn de overeenkomsten goed merkbaar.
Het gedrag van de auto's is discutabel. Veel auto's voelen 'edgy' aan waardoor een foute techniek (te) snel afgestraft wordt. Misschien is dit ook wel als een voordeel te zien voor degene die het als training tool gebruikt. De ontwikkelaars werken constant aan verbeteringen en eenmaal per seizoen komt er een nieuwe update uit. Het vergt gewenning en dus tijd. Assetto Corsa is een stuk vergevensgezinder, maar deze sim komt weer te kort bij veel andere aspecten. Voor het juiste gevoel is het wel erg belangrijk dat je alle instellingen juist hebt staan. Je bent als simracer deels afhankelijk van visuele informatie van de monitor (voor optimale prestaties heb je een snelle 144hz/g-sync monitor nodig (nooit v-sync gebruiken) met een goede videokaart). Sommigen hebben moeite om snelheidsgevoel te krijgen in een simulator. Zij zullen in het begin met veel te veel snelheid een bocht in gaan en daardoor rechtdoor van de baan schieten. Een opstelling met 3 monitors helpt om een beter snelheidsgevoel te geven en zorgt voor een breder gezichtsveld. Voor de overige informatie ben je afhankelijk van de forcefeedback in het stuur. De verkeerde instellingen kan het totaal anders doen aanvoelen.
aboellaard schreef:Met training zou ik meer verwachten dat je van de simulatie een suggestie krijgt welke lijn het beste (=snelste) is in combinatie met rem moment en gasgeven. Met een simulatie rekenmodel moet dat mogelijk zijn omdat je alle gegevens voorhanden hebt: begin toestand van de auto, maximale grip, maximale remwerking, maximale acceleratie en een 3D kaart van het circuit. Dus op elk moment zou in principe die software je moeten kunnen vertellen hoe je optimaal moet handelen. Komt wel wat bij kijken, omdat je bepaalde strategien moet volgen (langzaam in, hard uit bijvoorbeeld), maar als je eenmaal de optimale strategie voor een bepaald soort bocht heb berekend, hoef je dat natuurlijk niet te blijven doen.
In iRacing is het mogelijk een een soort van theoretische ideale lijn inclusief de rempunten in beeld te brengen in test sessies. Dit kan handig zijn om een beginner op weg te helpen. Wanneer je consistent rondetijden kunt rijden zul je dit niet meer gebruiken en in plaats hiervan zul je de objecten langs het circuit gebruiken om je rempunten, instuurpunten en dergelijke consitent te houden. Een optimale lijn is afhankelijk van veel variabelen. Het is ook deels afhankelijk van het type auto dat je gebruikt en welke technieken je gebruikt. Als rijder ben je eigenlijk constant bezig om grenzen te verleggen en te testen op welke manier je het snelste bent. Je kan in iRacing gebruik maken van een delta timing tool zodat je realtime kan zien of je tijd verliest of wint versus je eigen beste ronde of optimale ronde.
Het is ook erg belangrijk dat je veel theoretische kennis opdoet. Op YouTube zijn veel video's te vinden welke erg leerzaam zijn. iRacing heeft zelf ook een aantal video's geupload waarin ze de basics uitleggen (in de playlist staan er meerdere):
https://www.youtube.com/watch?v=LxMSdvn ... RRypXovWv6
Je kan natuurlijk ook algemene video's gebruiken om kennis op te doen. Deze video vond ik zelf erg leerzaam:
https://www.youtube.com/watch?v=xQRmYMlmdqM