De meeste met een B207 blok gaan SC. Misschien wil logisch, omdat het ook vaak de mensen zijn die al een M62 hebben. Ik ook. En voor wat meer vermogen een Harrop. Maar er kan ook een turbo op. ZZPerformance heeft daar bijvoorbeeld wat setjes voor liggen. Als ik als uitgangspunt 300-350PK neem en de voor en nadelen op een rijtje zet (voor zover ik het begrijp):
Voordelen SC:
- meer lineaire vermogensopbouw
- geen lag
- eenvoudig meer vermogen, M62 eraf, Harrop erop
- rijden behoorlijk wat Speedsters mee rond, dus is ervaring mee
- werkt goed met OBDtuner
Nadelen SC:
- herrie (hoeft niet, maar bij hogere vermogens best moeilijk om een en ander rustig te houden)
- intercooling problemen (wederom bij hogere vermogens)
- relatief veel gewicht bovenin (wegligging, hoewel ik dat nooit echt gemerkt heb)
- andere nokkenassen noodzakelijk
Voordelen turbo:
- minder herrie
- minder intercooling problemen (je zou zelfs een combinatie van een losse intercooler + laminova's kunnen gebruiken. ZZPerformance heeft een adapterplaat voor de intake manifold)
- efficienter, dus minder vermogen nodig voor zelfde boost
- andere nokkenassen niet echt nodig (denk voor 300+PK eigenlijk wel, maar wellicht kunnen dan de originele B207 ge-regrind worden)
Nadelen turbo:
- minder lineaire vermogensopbouw
- meer lag
- minder gewicht (alhoewel dat wel mee zal vallen als je alles wat erbij komt optelt, maar het gewicht is wel lager geplaatst)
- je kofferbak (of hoe dat ding ook heet) wordt wat kleiner
- is OBDtuner wel te gebruiken?
Wat prijzen betreft denk ik dat het elkaar niet veel ontloopt.
Zou graag wat commentaar horen en mate name van de ervaringsdeskundigen
