Daan schreef:Ben benieuwd. Mn T25 gaat passen ben ik wel uit, maar weet wel dat een GT28 een beduidend grotere housing heeft.Exmantaa schreef:ps, net een GT2860-RS aangeschaft om eens te zien hoe dat past in een Speedster...


Daan schreef:Ben benieuwd. Mn T25 gaat passen ben ik wel uit, maar weet wel dat een GT28 een beduidend grotere housing heeft.Exmantaa schreef:ps, net een GT2860-RS aangeschaft om eens te zien hoe dat past in een Speedster...
Op de laminova site staat inderdaad 2.5mm per PK. Maar er staat dan weer niet bij wat ze daar mee bedoelen. Ik neem aan dat ze het dan alleen over de drukval hebben en een bepaald criterium voor die drukval hebben. De mad doc nam blijkbaar aan dat op dat punt de koeling gelijk is aan de opwarming (veroorzaakt door de drukval), maar dat is wel erg kort door de bocht. 1 PK is ongeveer 0.8 gram lucht per seconde en dat moet dan door 2.5mm core opening etc. Heel makkelijke oplossing: een mailtje naar Laminova. Parameters zijn bekend: 4 cores parallel, lengte cores, opening. Zou ook eens leuk zijn te weten wat die dingen doen bij bepaald vermogen/luchtstroom, IAT, coolant flow e.d. Die gegevens moeten ze hebben. Staat ook een formulier op de site die je in kan vullen (als OEM dan) waarop zij dan met een voorstel komen. Jammer genoeg is dit soort bedrijven meestal niet zo happig op het verstrekken van gegevens. De site had vroeger ook veel meer gegevens dan nu.Exmantaa schreef:aboellaard schreef:
* Kwam op het UK forum nog een leuk stukje tegen van de crazy professor die de M62 manifold ging doormeten en al heel snel tot de conclusie kwam dat je bij meer dan 317PK de laminova's er beter kunt uitgooien, omdat ze dan de lucht gaan verwarmen ipv koelen (drukval over de laminova's). Zit wel iets in dat verhaal, omdat het ding ontworpen is voor rond de 200PK. Maar dat zou dus voor alles boven de 317PK in combinatie met die manifold moeten gelden
Hmm ja, de Mad Doc zou wel eens even een SC manifold gaan doormeten op flow en cooler efficiency... Manifold beschikbaar gesteld door Joe (want die rijdt/reed er toch nooit mee...) en na paar weken kwam er een statement terug dat de max zo'n 310 pk ofzo was.
![]()
Maar was feitelijk gewoon gebaseerd op info van Laminova site waar ergens je de maximale pk's per mm core lengte kan terugvinden. (2,5mm per pk) Geen flowgegevens or whatever, dus feitelijk weten we nog niet echt waar de krux ligt van de SC manifold.
Wil nog steeds eens een paar extra meters in die manifold zetten om te zien of met een Harrop SC de flow nu echt een restrictie wordt (en je dus flinke drukopbouw achter SC krijgt met daardoor hoge temperatuur) of dat de restrictie wel meevalt maar het gewoon zo hard doorheen flowt dat er te weinig tijd is om de warmte uit de lucht te halen...
Laminova cores heben dacht ik 0,3mm finnen met 0,3mm slots ertussen, dus de cores zijn zo'n 50% "open".
Afijn, kost allemaal weer klauwen met tijd die ik niet zoveel heb.
Exmantaa schreef:Daan schreef:Ben benieuwd. Mn T25 gaat passen ben ik wel uit, maar weet wel dat een GT28 een beduidend grotere housing heeft.Exmantaa schreef:ps, net een GT2860-RS aangeschaft om eens te zien hoe dat past in een Speedster...
![]()
tibby schreef:foto werkt niet (ben gewoon benieuwd als ie van de turbo is...)
Smiley schreef:tibby schreef:foto werkt niet (ben gewoon benieuwd als ie van de turbo is...)
Ik even zitten rekenen aan die laminovas en kom bij 1PK per 2.5 mm core op een Reynolds getal van rond de 2000. Dus ik denk dat het uitgangspunt voor de laminova's de overgang van laminair naar transient stroming is. Is ook wel logisch, want op het moment dat de stroming door de laminova's turbulent wordt gebeuren er twee dingen. Ten eerste wordt de drukval afhankelijk van de gassnelheid in het kwadraat en ten tweede wordt de capaciteit op te koelen veel slechter. Dus verder gaan dan die 317PK kan wel, maar dan kom je heel snel aan de beperking van die set-up.Exmantaa schreef:In onze SC manifold zitten 4 stuks 198mm cores. (effectieve lengte is iets korter vanwege o-ring montage)
4 x 198mm / 2,5mm per pk = ...................... 316,8pk
Goh, hoe zou onze professor toch aan zijn max van 317 pk zijn gekomen...