achtervelgen 2.2
-
- Nieuw lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 dec 2014 11:43
Re: achtervelgen 2.2
ik zie net dat een 195 niet kan volgens de bandenberekeningstool maar een 205 wel...maar die passen dan weer niet op de originele velg.....vermoeiend belgie met al die regeltjes seg.....
-
- Nieuw lid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 08 dec 2014 11:43
Re: achtervelgen 2.2
hey Gert of Ewald,
De oplossing is eigenlijk heel simpel....als het kan voor jullie kom ik gewoon één maal per jaar een uurtje even jullie originele voorwielen "lenen" ( mits enige vergoeding uiteraard ) om efkes naar de keuring te rijden.... opgelost
Verder leg ik de 195 bandjes, eventueel later met spacers voor het zicht....
De oplossing is eigenlijk heel simpel....als het kan voor jullie kom ik gewoon één maal per jaar een uurtje even jullie originele voorwielen "lenen" ( mits enige vergoeding uiteraard ) om efkes naar de keuring te rijden.... opgelost
Verder leg ik de 195 bandjes, eventueel later met spacers voor het zicht....
Re: achtervelgen 2.2
Dat bredere banden meer remvermogen geven is een fabeltje. De contact patch is nauwelijks groter, alleen wat anders van vorm.
Betere wegligging is ook alleen maar subjectief: je voelt misschien wat meer weerstand in het stuur, maar meer grip heb je (objectief gezien) niet.
De wangen van 195 banden op de originele voorvelgen staan niet mooi recht (ik weet niet hoe het tegenovergestelde van 'getrokken' heet), dit geeft meer rol over de wang van de band waardoor de auto er langer over doet om zich te 'zetten' in de bocht. Dit zal wel wat goedmoediger (of vager, zo je wilt) aanvoelen.
Houd in je hoofd dat de originele velgen loeizwaar zijn, he... Als je andere banden wil, zou ik altijd voor een complete set nieuwe (of tweedehandse) velgen met goed passende banden kiezen (er zijn genoeg opties beschreven hier op het forum, wat past en wat niet). Voor de keuring moeten de originele er toch weer onder, dus de opties waar de originele velgen deel van uitmaken (bredere banden op originele voorvelgen, originele achtervelgen voor) geven je alleen maar nadelen. Een hele set nieuwe wielen is een grotere investering, maar heeft wel voordelen: (mogelijk) lichter, mooier (kwestie van smaak), meer bandenmaten mogelijk...
Succes,
jaydee
Betere wegligging is ook alleen maar subjectief: je voelt misschien wat meer weerstand in het stuur, maar meer grip heb je (objectief gezien) niet.
De wangen van 195 banden op de originele voorvelgen staan niet mooi recht (ik weet niet hoe het tegenovergestelde van 'getrokken' heet), dit geeft meer rol over de wang van de band waardoor de auto er langer over doet om zich te 'zetten' in de bocht. Dit zal wel wat goedmoediger (of vager, zo je wilt) aanvoelen.
Houd in je hoofd dat de originele velgen loeizwaar zijn, he... Als je andere banden wil, zou ik altijd voor een complete set nieuwe (of tweedehandse) velgen met goed passende banden kiezen (er zijn genoeg opties beschreven hier op het forum, wat past en wat niet). Voor de keuring moeten de originele er toch weer onder, dus de opties waar de originele velgen deel van uitmaken (bredere banden op originele voorvelgen, originele achtervelgen voor) geven je alleen maar nadelen. Een hele set nieuwe wielen is een grotere investering, maar heeft wel voordelen: (mogelijk) lichter, mooier (kwestie van smaak), meer bandenmaten mogelijk...
Succes,
jaydee
Jägertee
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
Re: achtervelgen 2.2
Vandaag met mijn S-max naar de keuring geweest, bleek ik ook Tuning te hebben gedaan aangezien mijn winterbanden (die qua bandenmaat op het gelijkvormigheidsattest staan) op velgen liggen waar geen Ford logo op staat terwijl deze velgen volledig gelijk zijn aan de standaard velgen van Ford!!sooike schreef:Nee, klopt niet.
- Spacers zijn verboden
- Die "bandenberekentool" die 911speedster aanhaalde is dacht ik enkel voor voertuigen met voor- en achteraan dezelfde bandbreedte,
bij voertuigen die vanuit de fabriek verschillende bandbreedte voor- als achteraan hebben zouden er geen afwijkingen toegestaan worden.
- Je hebt bij bredere voorbanden misschien wel meer remvermogen, betere wegligging, maar ook een ander evenwicht tussen grip vooras/achteras. Vandaar deze maatregel denk ik.
Zelf rij ik met m'n Corsa 1.8 ook met bredere banden naar de keuring, vallen volgens de "bandenberekentool" binnen de marges, en nooit een probleem op de keuring.
Ik heb daar tevens gelijk even de verantwoordelijke van het keuringsstation de vraag gesteld ivm de afwijkende banden maat op een auto die volgens het gelijkvormigheidsattest voor en achter een verschillende bandenmaat hebben.
Volgens hem moet er dan per as gekeken worden of deze binnen de toleranties valt, dus zou een banden maat van 205/45/17 op de vooras goed gekeurd moeten worden!!
Wie durft het aan om hiervoor als proefkonijn te dienen? ook al gaat hier waarschijnlijk op "resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst!"
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: achtervelgen 2.2
Wordt tijd dat ze in Brussel een regel maken ,dat je ook in Holland naar de keuring kan.
Daar zijn nooit ergens problemen mee, je kan praktisch doen wat je wil.
Spacers, en elke maat toegestaan.
Erg gemakkelijk.
Daar zijn nooit ergens problemen mee, je kan praktisch doen wat je wil.
Spacers, en elke maat toegestaan.
Erg gemakkelijk.
Re: achtervelgen 2.2
speedokus schreef:Wordt tijd dat ze in Brussel een regel maken ,dat je ook in Holland naar de keuring kan.
Daar zijn nooit ergens problemen mee, je kan praktisch doen wat je wil.
Spacers, en elke maat toegestaan.
Erg gemakkelijk.
captain slow
- speedokus
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1576
- Lid geworden op: 23 jan 2010 12:12
- Locatie: noord brabant
- Contacteer:
Re: achtervelgen 2.2
En de Nederlanders net zo goed, het is daar net Ali Baba en de 40 rovers.