Cursus 'wegligging racewagens'
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Om mezelf te corrigeren ( ), Maik gelijk te geven en het plaatje compleet te maken. Totale gewichtsverplaatsing is de som van:
- gewichtsverplaatsing door de onafgeveerde componenten (met hun eigen zwaartepunt)
- gewichtsverplaatsing door de afgeveerde componenten direct door het RC met als arm de hoogte van het RC tov het wegdek (kan dus ook negatief zijn)
- rol moment van de afgeveerde componenten met als arm de afstand tussen RC en zwaartepunt
Alleen de laatste veroorzaakt rol (kracht wordt via de veren op de wielen overgebracht), de andere twee niet. In het geval dat het RC hoog ligt en samenvalt met het zwaartpunt is er dus wel degelijk gewichtsverplaatsing, maar dat gaat niet via de veren.
Maik heeft dus gelijk door te zeggen dat de totale gewichtsverplaatsing zoals gevoeld op de wielen afhangt van de afstand tussen zwaartepunt en wegdek. Alleen de component die via de veren overgedragen wordt, en die roll veroorzaakt, is afhankelijk van de afstand tussen RC en zwaartepunt. Als het RC verandert in een bocht, verandert dus de totale gewichtsverplaatsing niet, maar wel de verhouding van de componenten.
- gewichtsverplaatsing door de onafgeveerde componenten (met hun eigen zwaartepunt)
- gewichtsverplaatsing door de afgeveerde componenten direct door het RC met als arm de hoogte van het RC tov het wegdek (kan dus ook negatief zijn)
- rol moment van de afgeveerde componenten met als arm de afstand tussen RC en zwaartepunt
Alleen de laatste veroorzaakt rol (kracht wordt via de veren op de wielen overgebracht), de andere twee niet. In het geval dat het RC hoog ligt en samenvalt met het zwaartpunt is er dus wel degelijk gewichtsverplaatsing, maar dat gaat niet via de veren.
Maik heeft dus gelijk door te zeggen dat de totale gewichtsverplaatsing zoals gevoeld op de wielen afhangt van de afstand tussen zwaartepunt en wegdek. Alleen de component die via de veren overgedragen wordt, en die roll veroorzaakt, is afhankelijk van de afstand tussen RC en zwaartepunt. Als het RC verandert in een bocht, verandert dus de totale gewichtsverplaatsing niet, maar wel de verhouding van de componenten.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Frank, die link die je post bevestigd toch dat je het wel snapt?
Vul maar wat getallen in in de formules en je zal zien dat de som van WTu, WTg en WTe hetzelfde resultaat geeft als dat je het systeem globaal beschouwd. Neemt niet weg dat je dit (het opdelen van de effecten) wel moet snappen als je echt wilt snappen wat er gebeurd in je auto/ophanging. Als je namelijk met de balans wilt gaan spelen door bv antiroll bar (instellingen), dan wordt dit wel belangrijk, omdat je dan gaat spelen met hoeveel procent van de "onafgeveerde moment" naar je voor of achterwielen afgedragen wordt.
Vul maar wat getallen in in de formules en je zal zien dat de som van WTu, WTg en WTe hetzelfde resultaat geeft als dat je het systeem globaal beschouwd. Neemt niet weg dat je dit (het opdelen van de effecten) wel moet snappen als je echt wilt snappen wat er gebeurd in je auto/ophanging. Als je namelijk met de balans wilt gaan spelen door bv antiroll bar (instellingen), dan wordt dit wel belangrijk, omdat je dan gaat spelen met hoeveel procent van de "onafgeveerde moment" naar je voor of achterwielen afgedragen wordt.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Die link daar die dat zo mooi uitlegt betekend nog niet dat ik dat ook gelijk snap hé... Maar langzaam begint de mist op te trekken.
Zoals daar wordt uitgelegd kun je, zonder de hoogte van je zwaartepunt of spoorbreedte te veranderen, dus niets doen aan de totale hoeveelheid gewichtverplaatsing bij een bepaalfde dwarskracht. Maar via het roll centre, de veren en ARB's kun je dus wel de verhouding van gewichtsverplaatsing voor/achter sturen. (Iets met geometrische en elastische gewichtverplaatsing)
Afijn, zal nog wel een paar avondjes duren voordat het kwartje helemaal op z'n plek valt.
Zoals daar wordt uitgelegd kun je, zonder de hoogte van je zwaartepunt of spoorbreedte te veranderen, dus niets doen aan de totale hoeveelheid gewichtverplaatsing bij een bepaalfde dwarskracht. Maar via het roll centre, de veren en ARB's kun je dus wel de verhouding van gewichtsverplaatsing voor/achter sturen. (Iets met geometrische en elastische gewichtverplaatsing)
Afijn, zal nog wel een paar avondjes duren voordat het kwartje helemaal op z'n plek valt.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Aha, had je post nog niet gelezen Alex, die hebben elkaar gekruisd denk ik. Maar jij zegt nu hetzelfde inderdaad. Samen komen we er wel uit!
Frank, een avondje een keer niet sleutelen maar studeren dus. Lukt je dat??
Frank, een avondje een keer niet sleutelen maar studeren dus. Lukt je dat??
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1924
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Leuk om te zien dat dit onderwerp 'leeft'. Van Ton kreeg ik de complimenten m.b.t. de groep. Hij heeft het als zeer plezierig ervaren! Bij deze!Maik schreef:Samen komen we er wel uit!
Wellicht wordt het nu tijd om de theorie in praktijk om te zetten? Er is al eerder gesproken over het organiseren van een testsessie met een ervaren/constante rijder en voldoende sleutelaars (ieder een wiel?) Zou mooi zijn wanneer we met de theorie in het achterhoofd een ideale setup kunnen benaderen. Standaardwaarden: R888, Nitrons, verschillende veren, verstelbare ARB.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Tja... En dan komt gelijk de vraag; de "ideale set-up" voor wie en voor waar?
Ik vind het al heel wat als we kunnen bevestigen dat de Speedster track praktijk een enigzins overeenkomt met de geldende theoriën hierover. (dat is waar we nu een beetje staan) En daarvandaan dan maar een beetje individueel bijschaven.
Ik vind het al heel wat als we kunnen bevestigen dat de Speedster track praktijk een enigzins overeenkomt met de geldende theoriën hierover. (dat is waar we nu een beetje staan) En daarvandaan dan maar een beetje individueel bijschaven.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Al bij al weet Ik nog steeds niet wat ik moet kopen om sneller te gaan
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Een Ferrari!
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Smiley schreef:Al bij al weet Ik nog steeds niet wat ik moet kopen om sneller te gaan
Talent...
Geintje Stefan!
Jägertee
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Nu dat jullie de theorie in de praktijk gaan omzetten gaan jullie deze zomer wellicht allemaal op Zandvoort 4 seconden sneller knallen over een rondje.
Maik gaat dan heel dicht in de buurt komen van mijn beste tijd ooit op Zandvoort. (1m58.5 of zoiets denk ik)
Hoog Tijd dus dat ik 't een en 't ander aan mijn auto ga aanpassen!!! om de kloof terug wat groter te maken
Mijn mening is:
Zolang je geen rondjes achter elkaar kunt rijden binnen dezelfde tiende van een seconde ben je nog steeds beter af met een uurtje ( of meer) door een professionele coureur gecoacht te worden dan met je afstellingen te liggen klooien.
Dat geldt trouwens ook nog een beetje voor mij.
Maar ja ... een auto die goed afgesteld staat geeft je dan ook weer meer vertrouwen en dan ga je ook zoiezo sneller.
Maik gaat dan heel dicht in de buurt komen van mijn beste tijd ooit op Zandvoort. (1m58.5 of zoiets denk ik)
Hoog Tijd dus dat ik 't een en 't ander aan mijn auto ga aanpassen!!! om de kloof terug wat groter te maken
Mijn mening is:
Zolang je geen rondjes achter elkaar kunt rijden binnen dezelfde tiende van een seconde ben je nog steeds beter af met een uurtje ( of meer) door een professionele coureur gecoacht te worden dan met je afstellingen te liggen klooien.
Dat geldt trouwens ook nog een beetje voor mij.
Maar ja ... een auto die goed afgesteld staat geeft je dan ook weer meer vertrouwen en dan ga je ook zoiezo sneller.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Ik denk dat dit één van de beste posts is in dit draadje tot nu toe
Behalve dat stukje over dat ik in de buurt zou komen van jouw tijd. Waarom niet een seconde sneller dan jouw tijd?
En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.
Behalve dat stukje over dat ik in de buurt zou komen van jouw tijd. Waarom niet een seconde sneller dan jouw tijd?
En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
http://www.youtube.com/watch?v=L6Q_UVUaJLoMaik schreef:En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.
Ik hoor gemengde signalen van het Uk forum.
Naast het goede ook over bandenslopende troep op de baan, en zeer veel wachttijd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Piet
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
- Locatie: Center of the universe
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Als je geen talent hebt kom je daar bij Andrew ook achter.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Nou goed, mij best, andere instructeur/organisatie dan (alhoewel ik jouw punten niet herken toen ik de training een tijd geleden deed), als je maar eens dat ding 20x op en over de limiet een bocht ingooit met iemand naast je die het zelf beter kan dan 99% van de rest en ook een beetje uit kan leggen. Ik weet trouwens niet of er veel alternatieven zijn.Smiley schreef:http://www.youtube.com/watch?v=L6Q_UVUaJLoMaik schreef:En @Smiley: cursusje bij ene Andrew. Echt.
Ik hoor gemengde signalen van het Uk forum.
Naast het goede ook over bandenslopende troep op de baan, en zeer veel wachttijd.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7345
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Cursus 'wegligging racewagens'
Ik kan ook niks anders bedenken.Maik schreef:Ik weet trouwens niet of er veel alternatieven zijn.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.