Bumpsteer

Weetjes en tips voor onze auto.
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Re: Bumpsteer

Bericht door Herman »

Deleted
2017 target: Spexige 550+pk/840kg, Europa SE 329+pk/995kg
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Meerijden was echt gaaf, maar ik dacht dus echt dat we met 170 op de teller die banden gingen raken :bag:
Passagieren in je eigen auto met iemand achter het stuur die weet waar hij me bezig is kan behoorlijk intimiderend zijn ja.
Alain heeft dat op Zolder eens bij me gedaan.
Ik dacht echt bij de Les Combes chicane dat we hartstikke dood zouden gaan, en dat ik een nieuwe speedster uit kon gaan zoeken.

Het laat eigenlijk pijnlijk duidelijk zien waar het probleem exact zit :wink:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Smiley

Bericht door Smiley »

Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
aboellaard
Mega lid

Bericht door aboellaard »

Als ik weer wat tijd heb ga ik eerst eens kijken of de sporing nog goed staat. Dan die dempers eens uitproberen en daarna de stuurarmen. In principe zou ik met wat shims de bumpsteer wat kunnen vergroten richting origineel. Afijn voldoende om een voor een is uit te proberen. Probleem is dat circuit, of beter, het gebrek er aan.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ga je ook nog kijken naar je veersterktes? Achteraan is namelijk best uit verhouding (laag) al je naar de gemiddelde road/track combo kijkt.

En je hebt er zo'n mooi excel programmatje voor geschreven... :wink:
aboellaard
Mega lid

Dat programmatje is wat uitgebreider geworden. Ik weet na de suspension refresh in ieder geval de maten van de verschillende armen e.d. Plus de gewichten van de verschillende onderdelen. Met wat gokwerk (o.a. hoogte CoG) kan je dan ook de voor/achter balans uitrekenen en daarmee de theoretische waarde van de ARB. Maar eerlijk gezegd is het volgens mij op het moment de wet van de 'diminishing returns'. Zoals de auto nu is rijdt ie gewoon niet lekker op het circuit. En dat moet eerst gecorrigeerd worden. En als ie dan goed rijdt ga ik weer eens verder kijken. Ben al lang van plan sterkere veren te kopen (ik wacht nu op Smiley :D ), maar heb het gevoel dat dat geen grote verbetering gaat worden. Heb eerder het gevoel dat ik een beetje doorgeslagen ben met al dat gemeet en nu gewoon die auto zo ongeveer voor elkaar moet krijgen en dan gaan rijden. Winter is leuk voor projecten, de zomer is er voor andere dingen.

Vorige week surfen (eerste keer in 2 jaar), wielrennen en een trackday gereden. Best wel lekker gevoel :yes:
Smiley

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Ben al lang van plan sterkere veren te kopen (ik wacht nu op Smiley :D ),
Lekker kopen.
Mijn NTR´s en veren blijven voorlopig als backup in de kast liggen.
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Ebay => faulkner springs. Klaar.

(Ik heb nog wel 500lbs-ers hier liggen.)
aboellaard
Mega lid

Een ding al wel gevonden: ABS stond nog aan. Schakelaartje is kapot en indicatielampje was dat al. Had al wat moeite met uitschakelen. En dat gebeurde dus ook niet. Dus de hele tijd met ingeschakeld ABS gereden :bag: Op CPZ was dat ook een wereld van verschil. Verklaart niet alles, maar wel een gedeelte van de instabiliteit bij het remmen
Smiley

Bericht door Smiley »

aboellaard schreef:Verklaart niet alles, maar wel een gedeelte van de instabiliteit bij het remmen
Voor mij een wereld van verschil (met 16" voor meer dan 5% afwijking tov oem) en de 2 kanaals trok dat totaal niet.
Die probeerde me continue to vermoorden. :?
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door aKra »

Daar heb ik ook nog wel slechte Zandvoort herinneringen van :bag:
aboellaard
Mega lid

mini-IMG_2453.JPG
mini-IMG_2453.JPG (51.94 KiB) 2991 keer bekeken
Dit is de linkervoorband. In plaats van slijtage, groeit er bij mij juist rubber aan :wacko: Is dat normaal? Camber aan de voorkant is iets van 1.2 graden. Zit nog 1 shim tussen, waar de houder van de ABS connector op zit. Ik heb dit nog niet eerder gezien. Achter staan ze op meer camber, maar is niets te zien. Slijten ook vrijwel egaal af. Op het moment van de foto heb ik nog een kilometer of 400-500 gereden na de trackday. Assen is trouwens wel een rubber feest geweest, heb ongeveer een kilo aan rubber uit de velgen kunnen vissen.
harrys
Actief lid

Bericht door harrys »

Is gewoon pick up, niks aan de hand, gewoon gas geven zijn ze weer schoon of anders zoals we in de racerij doen : fohn en plamuurmes erbij en afsteken.
aboellaard
Mega lid

Afsteken? Op deze manier gaan die banden nog jaren mee. Dan is dat trackday rijden helemaal zo duur nog niet. Band met zelf helende eigenschappen. En waarschijnlijk is de aangeplakte compound nog beter dan de oorspronkelijke. Ik begrijp nu eindelijk wat ze me plakbanden bedoelen :yes:
Smiley

Bericht door Smiley »

Pickup zal minder grip hebben dan de gewone compound van je band denk ik.

Handige tip Harry. Ga ik zeker gebruiken. :thumbup:
Plaats reactie