D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Dat tape + kit is voor de volgende keer. Klinkt goed iig :yes:
Opel Speedster 2.2 Turbo
kzentekik_et
Actief lid

Bericht door kzentekik_et »

Die tape heb ik hier ook liggen voor men achterlenzen.
Had ook deze manier van werken in gedachten :yes:
Daan

Bericht door Daan »

Wegens omstandigheden en wat vakantie tussendoor geen tijd gehad om de speedster APK klaar te maken, dus deze maar geschorst. Als er nog wat mooie dagen zijn kan er nog wat afgesteld worden en verder natuurlijk nog een dikke 6 maanden om te sleutelen :bag:

We houden u in de tussentijd op de hoogte van de ontwikkelingen. Hoop binnenkort toch wel een "powerrun" uit te voeren met OBD-tuner... gewoon... voor het idee lol.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Daan

Bericht door Daan »

Weer een klein beetje leven in de brouwerij...

Na de eerste testrondjes om mn off-boost in te leren met OBD-tuner bleek mn oliereturnpijp te lekken.
Zat allemaal een beetje knudde in elkaar (wilde rijden.... stom) dus oliepan verwijderd om een groter en beter te tappen gat te boren en een indraaiplug en returnpijp van rvs gelast... wegens gebrek aan tijd heeft dit wel 5 maanden geduurd... :bag:
Maargoed, do it once, do it right en volgens mij zit alles nu goed en robuust in elkaar:

Afbeelding

Nu verder met het ducten van de intercooler. Alle (beperkte) lucht die binnen komt wil ik door de IC heen hebben. Waarschijnlijk een paar moertjes op de IC lassen zodat ik er een alu plaat aan vast kan schroeven en deze kan vouwen in de gewenste vorm.
Opel Speedster 2.2 Turbo
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Daan schreef: Hoop binnenkort toch wel een "powerrun" uit te voeren met OBD-tuner... gewoon... voor het idee lol.
:yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
captain slow
Daan

Bericht door Daan »

Dat gaat toch van het voorjaar pas worden denk ik Dre... Tis hier nog steeds zomer, maar de vraag is hoelang nog haha.
Eerst IC ducten, nieuwe accu en dan kan er gereden worden als het weer het toelaat...

... maar wel leuk.. vanaf +1500rpm gaat dat ding al af als je naar het pedaal kijkt lol. Ben benieuwd. Hoop niet dat het iig ook weer 5 maanden hoeft te duren lol.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Daan

Bericht door Daan »

Even een koppelingsvraagje:

Hoeveel kan de OEM koppeling hebben? The Duke, Tibby en Spider hebben allen een DBilas kit en oem koppeling (toch?) Hoe houd deze het?
De turbokitjes zitten rond de 350-370Nm koppel. De SC 2.2 houden het wel goed geloof ik,maar die hebben wat minder koppel lijkt het (300ish?)

Ik hou wel van een 1/4 mijl sprintje dus hij kan wel op zn donder krijgen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
S. Gonzales

Bericht door S. Gonzales »

Daan schreef:Even een koppelingsvraagje:
Hovel kan de OEM koppeling hebben?
Ik hou wel van een 1/4 mijl sprintje dus hij kan wel op zn donder krijgen.
Daar kom je toch snel genoeg achter? Gewoon uit proberen en dan kan je hem altijd nog vervangen. Nu eerst rijden (en fine tunen) met die hap. :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Bij m'n dbilas kit stond ie op 270pk en 354nm op Klasen afstemming.... Oem koppeling slipte niet. Ik veronderstel als Dbilas kitjes van 300pk /??nm koppel aanbiedt op volledige oem blok/bak de oem koppeling toch wel wat kan hebben??? (bij normaal gebruik zeker :P )
grtz
captain slow
Daan

Bericht door Daan »

Ja trial n error kan idd, maar heb nu de boel open liggen. Als het zou moeten gebeuren zou nu wel een makkelijk moment zijn zeg maar.

@Tibby: Ik heb idd nog geen koppelingsklachten gelezen bij de dbilas ombouw. Ben ook nog steeds benieuwd hoe hun een 300pk set aanbieden op een oem blok als iedereen roept dat met vuur spelen is.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Daan schreef:Ben ook nog steeds benieuwd hoe hun een 300pk set aanbieden op een oem blok als iedereen roept dat met vuur spelen is.
Het lastige is dat niemand tegen het GM buildbook in wil gaan, en zij de boel met NOS kapot gekregen hebben, en daar een "breekpunt" lijstje van gemaakt hebben.
Er is een kans dat GM ook geen gedonder wilde hebben na het vrijgeven van het buildbook, en de cijfers naar beneden afgerond hebben.

Alleen dbilas lijkt tegen de stroom in te gaan.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Co'tje

Bericht door Co'tje »

Daan schreef:Ben ook nog steeds benieuwd hoe hun een 300pk set aanbieden op een oem blok als iedereen roept dat met vuur spelen is.
Alles kan kapot. En het mooie is dat het ook allemaal weer te repareren is voor niet al te gekke bedragen.
Lekker rijden met die hap!
S. Gonzales

Bericht door S. Gonzales »

@ Daan: tja, als ik je hem nu helemaal open hebt dan begrijp ik uiteraard dat je eventuele problemen voor wilt zijn.

Wat dBilas betreft, die van Spider was destijds de eerste die ze op 300 pk gekregen hebben. Ben daar toen samen met Spider (Bas) geweest tijdens de testfase. Het gegoten dBilas uitlaatspruitstuk voldeed niet weet ik nog, er kwam dus een ander op.
Vergeet niet dat:
a: er geen vermogen verloren gaat voor de aandrijving van de compressor zoals bij een supercharger
b: de metingen plaats vonden op hun eigen rollenbank. Ik wil niets suggereren maar constateer dat alleen. :roll:

De standaard koppeling hield het prima, en Bas was er zeker niet voorzichtig mee hoor. :wink: Daar kan Tibby over meepraten dacht ik. :yes:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

De standaard 2.2 koppeling is aardig sterk en kan veel hebben. Beter nog dan de standaard Z20LET koppeling...
Je kunt er natuurlijk voor de zekerheid een fast-road clutch van Courtenay in zetten, maar met tegen de 300 turbo pk's zit je met een standaard blok echt wel op de grens hoor. :wacko:
Daan

Bericht door Daan »

Dank voor de reacties heren.
Als ik het zo lees kan de oem koppeling wel 350Nm aan. Dat is ook aardig de max hoeveelheid koppel die mn turbo kan leveren. Zal em een beetje terug tunen als het nodig is.

@Speedy: Wat je eigen bank aangeeft kan idd nog wel eens "interessant" zijn ja.
Wat betreft de verliezen. Op de maha dyno van Smiley zag ik dat hij 256pk had en 205 wielpk's overhield. Tibby had volgens de Klasen dynojet 270pk waarvan hij er 250 wielpk overhield. Dat is 45 pk op het achterwiel verschil. I.c.m. ca. 50Nm meer koppel zou je dus verwachten dat een 2.2 turbo een 2.2.sc behoorlijk achter zich laat (als de cijfers kloppen) omdat er beduidend meer pk's op de wielen overblijven.
Maargoed, dat is ook meer de maha-bank vs. Dynojet discussie.

Ben sowieso van plan om em op de dynojet te testen en OBD-tuner er naast te draaien. Kijken wat de verschillen zijn (had MarkV ook al eens gedaan dacht ik..).
Opel Speedster 2.2 Turbo
Plaats reactie