proefrit gemaakt in een Elise MKII

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Matsuru schreef:
Marcel schreef:Ik heb helaas geen rijervaring in de Elise......wel ben ik het met je eens dat hij er kwalitatief beter uitziet........maar hij is ook aanzienlijk duurder moet ik zeggen :!:
Mwah, verschil tussen (toen der tijd) nieuwe turbo en een Elise :wink:
En dan nog dat de Elise waardevaster is.
Ik heb mijn Speedster voor de hoofdprijs gekocht en 2 jaar later wordt deze giga verlaagd :shock: . Dit is ook een reden dat ik geen Speedster meer zal (en mag) kopen :cry: . Dit fenomeen zal denk niet zo snel gebeuren met een Lotus.

Erwin
Waarom heb je destijds de Speedster gekocht en niet de Elise?
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Matsuru schreef: Mwah, verschil tussen (toen der tijd) nieuwe turbo en een Elise :wink:
En dan nog dat de Elise waardevaster is.
Ik heb mijn Speedster voor de hoofdprijs gekocht en 2 jaar later wordt deze giga verlaagd :shock: . Dit is ook een reden dat ik geen Speedster meer zal (en mag) kopen :cry: . Dit fenomeen zal denk niet zo snel gebeuren met een Lotus.
Erwin
Mijn ervaring zijn juist dat zowel de 2.2 als de Turbo goed waardevast zijn, het scheelt dat ik de 2.2 particulier had gekocht en de Turbo met € 9.500,- korting kreeg........ja is altijd lullig als je iets koopt voor veel geld en de prijzen worden verlaagd, Opel had het ook beter niet officieel kunnen doen, maarja achteraf kun je ..........

Maar de Elise is inderdaad waardevaster, alhoewel het auto's blijven waar de handel en de meeste dealers je geen cent voor geven :!:, als je iets koopt is het altijd waardevast.........totdat je het wilt verkopen pfff
Matsuru
Actief lid
Berichten: 166
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:27
Locatie: Noord-holland

Bericht door Matsuru »

Ik heb toen voor de Speedster gekozen, omdat er geen Lotus-dealer in de buurt zat. Speedster-dealer zit bij mij "om de hoek".
Volgens mij was toen ook de MKII er (net) nog niet en de Lotus was ook €5000,- duurder.

De Turbo die hebt gekocht werd mij aangeboden voor €56K, dus jij kreeg deze €9500,- goed koper :shock: Als ze mij die aandieding hadden gedaan dan had ik nu in jouw Turbo gereden :wink: . Ik vind €56K voor een Turbo veeeel te veel en dan vooral wat je bij moet dokken. Wel de lage prijs voor mijn auto rekenen en de volle mep voor de Turbo.... Dan voel ik me gen***d en dan wil ik voor dat geld zoenen ook!
Ik leg er liever wat bij en dan een 111R.

Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bij :cry: en daar houden wij niet van.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Matsuru schreef:Ik heb toen voor de Speedster gekozen, omdat er geen Lotus-dealer in de buurt zat. Speedster-dealer zit bij mij "om de hoek".
Volgens mij was toen ook de MKII er (net) nog niet en de Lotus was ook €5000,- duurder.

De Turbo die jij hebt gekocht werd mij aangeboden voor €56K, dus jij kreeg deze €9500,- goed koper :shock: Als ze mij die aanbieding hadden gedaan dan had ik nu in jouw Turbo gereden :wink: . Ik vind €56K voor een Turbo veeeel te veel en dan vooral wat je bij moet dokken. Wel de lage prijs voor mijn auto rekenen en de volle mep voor de Turbo.... Dan voel ik me gen***d en dan wil ik voor dat geld zoenen ook!
Ik leg er liever wat bij en dan een 111R.

Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bij :cry: en daar houden wij niet van.
Tja jouw dealer dacht er denk ik even een flink slaatje uit te slaan :!:
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Matsuru schreef: Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bij :cry: en daar houden wij niet van.
Daar zou ik ook ziek van zijn.

Nadeel van Lotus is dat je voor opties ontzettend veel geld moet betalen waardoor de prijs onder streep wel eens behoorlijk tegen kan vallen.
Op de site van Van der Kooi zie je vaak staan wat de nieuwprijs was :shock: .

Ik blijf er bij dat ik een gebruikte Elise erg duur vind t.o.v. een gebruikte Speedster. Je zit al snel op € 10.000,- tot € 15.000,- meer! Dus een gebruikte Elise is de helft duurder dan de Speedster!
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Maarten schreef:@ piet

Inderdaad niet helemaal goed begrepen.
Het directere insturen deed die van jou ook en die heeft uitspoor, daardoor bij een hele kleine stuurbeweging vanuit de rechtuitstand voel je meteen de auto reageren, zowel naar links als rechts.
Bij mij staat er denk ik iets minder uitspoor op en daardoor kan hij wel iets lichter sturen, maar dat is waarschijnlijk niet het enige waardoor die van mij lichter stuurt als die van jou, misschien wel de voorspanning op het stuurhuis maar daar heb ik geen ervaring mee. En ik heb al 20000 km meer gestuurd......
Na of tijdens het uitlijnen kan je ze eens vragen hoe het kan dat er zo'n groot verschil zit tussen de auto's en of ze er iets aan kunnen doen.
Volgens mij had ik dus wel goed begrepen dat het lichter sturen (blijkbaar wellicht) daar mee te maken had.
Volgens Maarten ligt dit aan de uitlijning, bij de mijne zullen de wielen wat naar buiten wijzen en bij hem wijzen ze juist een beetje naar binnen.
Mischien moet dat zijn minder naar buiten, maar het idee is toch hetzelfde?

Maar van die voorspanning zal wel eens waar kunnen zijn mark had er dit al eens over geschreven.
Mocht je (evt om een andere reden) je stuurhuis (laten) vervangen, zorg er dan voor dat je de preload op het stuurhuis controleert en zo nodig af laat stellen. Het blijkt dat ze bij aflevering vrijwel nooit goed staan (en waarschijnlijk meestal te zwaar), wat er voor zorgt dat je bij het sturen initieel veel kracht moet zetten om het stuur te bewegen.

Bij mijn nieuwe stuurhuis was de preload 120N in plaats van de 50-70N die het volgens specificaties zou moeten zijn. Na het plaatsen van het goed ingestelde stuurhuis heb ik geen last meer gehad van een tik en stuurt de speedster echt VEEL lichter, en geeft veel meer gevoel.
Dus misschien toch slim om dat door de Garage te laten checken want jouw auto stuurd een stuk fijner.
ps ik heb wat geprobeerd om de drukdoos/membraam te dempen zodat de klep niet zo snel sluit en ook Hartmut die info gegeven, nu zijn zij hetzelfde aan het proberen. Resultaat is dat die stap in het koppel bij mij geleidelijker gaat, maar dat er niet veel minder respons is. Ik heb nog niet veel kunnen proberen zondagmiddag, maar nu wacht ik ook even op het resultaat van hun testen. Ben benieuwd wat eruit komt
Ok, dat klinkt goed misschien is dat de oplossing.
Plaats reactie