Waarom heb je destijds de Speedster gekocht en niet de Elise?Matsuru schreef:Mwah, verschil tussen (toen der tijd) nieuwe turbo en een EliseMarcel schreef:Ik heb helaas geen rijervaring in de Elise......wel ben ik het met je eens dat hij er kwalitatief beter uitziet........maar hij is ook aanzienlijk duurder moet ik zeggen![]()
En dan nog dat de Elise waardevaster is.
Ik heb mijn Speedster voor de hoofdprijs gekocht en 2 jaar later wordt deze giga verlaagd. Dit is ook een reden dat ik geen Speedster meer zal (en mag) kopen
. Dit fenomeen zal denk niet zo snel gebeuren met een Lotus.
Erwin
proefrit gemaakt in een Elise MKII
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
Lotus Elise S2
- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Mijn ervaring zijn juist dat zowel de 2.2 als de Turbo goed waardevast zijn, het scheelt dat ik de 2.2 particulier had gekocht en de Turbo met € 9.500,- korting kreeg........ja is altijd lullig als je iets koopt voor veel geld en de prijzen worden verlaagd, Opel had het ook beter niet officieel kunnen doen, maarja achteraf kun je ..........Matsuru schreef: Mwah, verschil tussen (toen der tijd) nieuwe turbo en een Elise![]()
En dan nog dat de Elise waardevaster is.
Ik heb mijn Speedster voor de hoofdprijs gekocht en 2 jaar later wordt deze giga verlaagd. Dit is ook een reden dat ik geen Speedster meer zal (en mag) kopen
. Dit fenomeen zal denk niet zo snel gebeuren met een Lotus.
Erwin
Maar de Elise is inderdaad waardevaster, alhoewel het auto's blijven waar de handel en de meeste dealers je geen cent voor geven

Ik heb toen voor de Speedster gekozen, omdat er geen Lotus-dealer in de buurt zat. Speedster-dealer zit bij mij "om de hoek".
Volgens mij was toen ook de MKII er (net) nog niet en de Lotus was ook €5000,- duurder.
De Turbo die hebt gekocht werd mij aangeboden voor €56K, dus jij kreeg deze €9500,- goed koper
Als ze mij die aandieding hadden gedaan dan had ik nu in jouw Turbo gereden
. Ik vind €56K voor een Turbo veeeel te veel en dan vooral wat je bij moet dokken. Wel de lage prijs voor mijn auto rekenen en de volle mep voor de Turbo.... Dan voel ik me gen***d en dan wil ik voor dat geld zoenen ook!
Ik leg er liever wat bij en dan een 111R.
Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bij
en daar houden wij niet van.
Volgens mij was toen ook de MKII er (net) nog niet en de Lotus was ook €5000,- duurder.
De Turbo die hebt gekocht werd mij aangeboden voor €56K, dus jij kreeg deze €9500,- goed koper

Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bij

- Marcel
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Tja jouw dealer dacht er denk ik even een flink slaatje uit te slaanMatsuru schreef:Ik heb toen voor de Speedster gekozen, omdat er geen Lotus-dealer in de buurt zat. Speedster-dealer zit bij mij "om de hoek".
De Turbo die jij hebt gekocht werd mij aangeboden voor €56K, dus jij kreeg deze €9500,- goed koperAls ze mij die aanbieding hadden gedaan dan had ik nu in jouw Turbo gereden
. Ik vind €56K voor een Turbo veeeel te veel en dan vooral wat je bij moet dokken. Wel de lage prijs voor mijn auto rekenen en de volle mep voor de Turbo.... Dan voel ik me gen***d en dan wil ik voor dat geld zoenen ook!
Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bijen daar houden wij niet van.

- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
Daar zou ik ook ziek van zijn.Matsuru schreef: Ik vind een prijs verlaging van dik €10K wel heel erg veel en krijg ik een onprettig gevoel bijen daar houden wij niet van.
Nadeel van Lotus is dat je voor opties ontzettend veel geld moet betalen waardoor de prijs onder streep wel eens behoorlijk tegen kan vallen.
Op de site van Van der Kooi zie je vaak staan wat de nieuwprijs was

Ik blijf er bij dat ik een gebruikte Elise erg duur vind t.o.v. een gebruikte Speedster. Je zit al snel op € 10.000,- tot € 15.000,- meer! Dus een gebruikte Elise is de helft duurder dan de Speedster!
Lotus Elise S2
- Piet
- Giga lid Carbon
Volgens mij had ik dus wel goed begrepen dat het lichter sturen (blijkbaar wellicht) daar mee te maken had.Maarten schreef:@ piet
Inderdaad niet helemaal goed begrepen.
Het directere insturen deed die van jou ook en die heeft uitspoor, daardoor bij een hele kleine stuurbeweging vanuit de rechtuitstand voel je meteen de auto reageren, zowel naar links als rechts.
Bij mij staat er denk ik iets minder uitspoor op en daardoor kan hij wel iets lichter sturen, maar dat is waarschijnlijk niet het enige waardoor die van mij lichter stuurt als die van jou, misschien wel de voorspanning op het stuurhuis maar daar heb ik geen ervaring mee. En ik heb al 20000 km meer gestuurd......
Na of tijdens het uitlijnen kan je ze eens vragen hoe het kan dat er zo'n groot verschil zit tussen de auto's en of ze er iets aan kunnen doen.
Mischien moet dat zijn minder naar buiten, maar het idee is toch hetzelfde?Volgens Maarten ligt dit aan de uitlijning, bij de mijne zullen de wielen wat naar buiten wijzen en bij hem wijzen ze juist een beetje naar binnen.
Maar van die voorspanning zal wel eens waar kunnen zijn mark had er dit al eens over geschreven.
Dus misschien toch slim om dat door de Garage te laten checken want jouw auto stuurd een stuk fijner.Mocht je (evt om een andere reden) je stuurhuis (laten) vervangen, zorg er dan voor dat je de preload op het stuurhuis controleert en zo nodig af laat stellen. Het blijkt dat ze bij aflevering vrijwel nooit goed staan (en waarschijnlijk meestal te zwaar), wat er voor zorgt dat je bij het sturen initieel veel kracht moet zetten om het stuur te bewegen.
Bij mijn nieuwe stuurhuis was de preload 120N in plaats van de 50-70N die het volgens specificaties zou moeten zijn. Na het plaatsen van het goed ingestelde stuurhuis heb ik geen last meer gehad van een tik en stuurt de speedster echt VEEL lichter, en geeft veel meer gevoel.
Ok, dat klinkt goed misschien is dat de oplossing.ps ik heb wat geprobeerd om de drukdoos/membraam te dempen zodat de klep niet zo snel sluit en ook Hartmut die info gegeven, nu zijn zij hetzelfde aan het proberen. Resultaat is dat die stap in het koppel bij mij geleidelijker gaat, maar dat er niet veel minder respons is. Ik heb nog niet veel kunnen proberen zondagmiddag, maar nu wacht ik ook even op het resultaat van hun testen. Ben benieuwd wat eruit komt