D.I.Y. 2.2 Turbo

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ik zeg joepie.

Gisteravond alles gemonteerd, wideband gecallibreert, zaken nagelopen etc.
Auto gestart en loopt weer keurig net als vorig jaar. Vanmiddag wat rondjes gereden (zonder nummerplate, achterclam, lichten etc.... heerlijk zo in de polder waar geen hond te bekennen is 8) )

Even een sprintje tot de 0,5 bar boost aangetikt om te kijken hoe dat voelt. Voorkant komt omhoog ik lachen :yes:
Alles lijkt het te houden en geen lekkages o.i.d. Genoeg vertrouwen om morgen/van de week de boel weer in elkaar te gaan zetten.

Ook een log gemaakt van het gebeuren om thuis eens te analyseren. Nu is er 1 dingetje waar ik wat twijfels over heb:

(met koude motor) Als ik stationair een peut gas geef en gelijk alles loslaat valt ie soms stil. Had hier bij het opwarmen 1 of 2 keer last van (of hij valt terug in toeren <500rpm... hij verslikt zich lijkt het). Bij het rondje rijden (warm) eigenlijk geen last van gehad.

Uit mijn onderstaande logs maak ik op dat hij toch bij gas-los in versnelling (coasten) heel erg arm loopt (afr 22:1). Stationair loopt ie ook arm (afr 15:1), maar gas-los lijkt wel erg de spuigaten uit te lopen. Edit: lees dat dit normaal is door fuelcut-off.

Ik vraag mij nu dus een beetje af of dat extreem arm lopen de oorzaak van het stilvallen kan zijn (denk het wel) in welke map ik dit kan gaan zoeken?
Stationair (warm) loopt ie namelijk wel aardig in de pas met de target AFR dus de fuelmap is niet mijn hoofdverdachte...

Hieronder mijn logs van de "boost-run" ter referentie:

Map/AFR en RPM/AFR
Afbeelding
Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Pipo »

Ik dacht dat bij het oem programma de gasklep bij het sluiten op het einde hiervoor vertraagd werd om het stilvallen te vermijden.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Heb de gasklep op "linear" gezet. Wellicht dat dat iets kan zijn.
Reageert wel lekker op het gas iig in deze stand. Morgen een "sport" testen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1925
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door S. Gonzales »

De kans bestaat dat de stap naar de juiste mapping op dit moment nog te groot is. Heb je van Peter iets gekregen om de inleersessies mee te beginnen? Je hebt echt wel even meer tijd nodig dan een blokje om. Een paar keer je meest recente inleersessie laden en van daaruit weer verder inleren. Denk dat je er niet onderuit komt om de achterclam te monteren en dan kilometers maken.
Wel top dat je al zover bent. :thumbup:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

Ik heb van Peter een turbo map gekregen welke hij van iemand anders had gehad.
Dat ik km's moet gaan maken begrijp ik, zou mooi zijn als je in een rondje klaar was :lol: :thumbup:

Ik ben toch wat aan het zoeken en kom dit tegen:

Mijn enrichment voor coasting <33C (kvs) staat op 27,5. Dit geeft aan hoe snel de enrichment weer stopt. Ik ben benieuwd hoe deze bij jullie staat want in het instructieboek staat ie op 14.9. Dit wil zeggen dat bij gas-los er nog wat langer brandstof wordt ingespoten. Geen idee waar die 14.9 vandaan komt btw. Als ik hem dus lager zet zou hij bij koude motor wat langer brandstof inspuiten bij gas-los wat het afslaan (bij koud) kan voorkomen denk ik.

Omdat ik een map van een ander heb gehad heb ik ook weinig referentie met de OEM instellingen / SC2 instellingen.

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Smiley »

Die coasting op 6.3 staat ook zo op verschillende SC maps.

Die 5.1 op 1000 tot 10.2 op 2000 van jou staat bij de verschillende sc maps die ik heb (ook van anderen) op:
5.1 op 1000 tot 14.9 op 2000
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

En die naast de 6.3 staat?

In de log zie je de crosshair staan op de 6.3. Daarnaast staat de tabel van Coasting <33C op 27.5. Hoe staat deze bij jou?
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Smiley »

Afbeelding
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Zitten aardig wat andere waardes in dan in die van mij. Ga deze eens overnemen en kijken wat ie doet.
Het hele enrichment gebied is aardig op de schop gegaan lijkt het.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Exmantaa »

X-tau enrichment is een duister begrip... (google "x-tau". Op Megasquirt forum staat een goede beschrijving van hoe en wat. )

Alleen al een verschillend type injector (twin spray op de kleppen, of pencil spray gedeeltelijk op de (koude) kopwand kan alverschillende settings nodig hebben. :wacko:
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aKra »

Leuk, ik ben benieuwd hoeveel vermogen je gaat maken aan het einde van de rit!

En op een meeting eens vergelijken hè :wink:
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4554
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door tibby »

Op hoeveel druk ga je je turbo zetten? 0.7 ? 8)
captain slow
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door Daan »

0,8 bar denk ik. Is het max van de turbo om nog efficient te draaien. Op een 10:1 blok met indirecte injectie moet dit nog wel kunnen in praktijk. Theoretisch is 0,7 bar de max geloof ik.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1925
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door S. Gonzales »

aKra schreef:Leuk, ik ben benieuwd hoeveel vermogen je gaat maken aan het einde van de rit!

En op een meeting eens vergelijken hè :wink:
Hoe krijgen we je zover dat je straks lekker mee gaat doen met LOT? :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Bericht door aKra »

Onmogelijk helaas, ik heb elk jaar meegereden met dit jaar als laatste keer met Lotus on Track.
Plaats reactie