Het heeft geen zin om inleersessies te draaien, als je hardware nog niet in orde is.
Je hebt kans dat je valse data aan het terugschrijven bent.
Stap 1. Fix alle hardware problemen.
Stap 2. Draai een log tijdens een ritje van een kwartiertje in diverse toerentallen. Nog niet te hoog.
Stap 3. Analyseer (of laat analyseren of alles goed is)
Stap 4. Draai een brandstof inleersessie. Of meerdere. Sla deze ook los op. Maak eerst een backup voor je elke wijziging op de ecu opslaat.
Stap 5. Draai een log tijdens een ritje van een half uurtje in diverse toerentallen. Nog niet te hoog.
Stap 6. Analyseer de log van stap 5 op klop. (of laat analyseren of alles goed is)
Stap 7. Doe een ontstekings inleer sessie of corrigeer de klop handmatig in je ontstekingstabel.
Stap 8. Draai een log tijdens een ritje van een half uurtje in diverse toerentallen. Nog niet te hoog.
Stap 9. Analyseer de log van stap 8 op klop. (of laat analyseren of alles goed is)
Stap 10. Doe een ontstekings inleer sessie of corrigeer de klop handmatig in je ontstekingstabel.
Het kan zijn dat de automatische ontstekings inleersessie niet alles weg kan krijgen. Dan moet je wel handmatig corrigeren.
Stap 11. Als alle klop weg is, draai een powerrun sessie met de wideband om de brandstof op hoge toeren goed te krijgen.
Stap 12. Draai weer een log.
Er zit dus nogal wat tussen stap 1 en stap 11.
Laatst gewijzigd door Smiley op 17 mar 2017 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Smiley, ik neem aan dat OBD de knock corrigeerd in de ontstekingstabel?
En Tim; de fueltrims leert je ecu elke keer opnieuw in na een mapping wijziging en dat kost enige rijtijd. Je ziet in jouw laatste screenshot dat alles daar redelijk in orde lijkt, alleen heeft ie het gebied >3600 rpm nog niet ingeleerd.
Verder kunnen we niet zoveel met screenshots van jouw parameters. Draai een logsessie en zoals Smiley zegt controleer daarin vooral op knock spikes.
Tim,
.
je draait nog steeds 12,5:1 - 13:1 AFR onder boost = niet goed = blok hout onder je poot.
Je stationair staat op 14,5:1 AFR. Mag iets armer. 14,7:1 - 15:1
... verder wat Stefan zegt.
Check je hardware. Mijn map doet 11,7:1 AFR onder boost en ik heb mn map het boostgebied met 5% rijker gezet voor jouw basismap.
Als je hardware ok is zou ik het hele boostgebied nog eens 5% rijker zetten zodat je iig wat veiliger rijdt mocht je toch in boost geraken. Dat kan zowieso geen kwaad.
Ik heb ff niet in me hoofd hoe ik die AFR waarde onder boost omlaag krijg dan.. ik heb het idee dat ik in het toerengebied 0-3500 best veel/genoeg heb ingeleerd..
Zo'n power run zorgt er dan voor dat hij in AFR gaat zakken? Ik vind het heel eng om een Power Run te doen haha.
Je sluit je pc aan
Gaat naar de tab "Fuel"
Selecteert alles vanaf 1800 rpm/110kPa tot en met 7400 rpm (je max iig)/200 kPa
Dan linksboven op "Edit" klikken
Adjust by %
+5%
Write to ECU
Make permanent
Et Voila.. je hele boostgebied staat nu 5% rijker.
Nog een tip qua wegrijden/koud. In je Idling map links onderaan je ontsteking bij 30kPa verhogen van 5,4 naar 9,6. Ben ik nu wat mee aan het spelen (tenminste, ga ik volgende week ofzo eens aan beginnen). Maar dat is latere zorg.
Ik blijf met koud starten enorm veel rook produceren... komt dit nou gewoon door het regenachtige weer? En de spiksplinternieuwe uitlaat? Laatst kwam er een plens water uit de uitlaat toen ik het mensen wilde laten zien.. maar het lijkt ook een klein beetje blauw
Ik hoop dat het afrukken van mijn DIY matras overtrek dubbel omgewonden luchtfilter over mijn carterontluchting het euvel verholpen heeft (praying).... we gaan het zien morgen...
Daarnaast wil ik deze gaan aansluiten op een catchcan met filter..
En omdat ik nu vaker hoor dat niet-turbo wagens met een custom turbo enorm veel druk in het blok creeeren wil ik nog een 2e ontluchter erbij maken... beide aangesloten op de catchcan met filter zonder vaccuum van de aanzuigpijp.
Als dit niet het rook probleem oplost trek ik donderdag de turbo open om te kijken of het bij de turbo vandaan komt.
Als het niet bij de turbo vandaan komt zullen het of de klepseals zijn (misschien verdroogd in de 16 jaar amper km'ers?) En door de turbo kapot? Of de zuigerringen (lijkt mij sterk met 40K op de teller (of kan korte tijd arm lopen het al verpesten?).
Nog vind ik het raar dat er alleen witblauwe rook ontwikkeld met coasten en expliciet met gepruttel in de uitlaat.... mmmmmm...