Ik heb na een paar uur lezen het antwoord nog niet gevonden, dus wend ik me tot het collectief geheugen van de club
Weet er iemand met hoeveel camber-shims voor- en achteraan de Speedster standaard af-fabriek geleverd werd? Ik probeer namelijk uit te maken of de vorige eigenaar aan de camber heeft laten sleutelen. Achteraan zaten aan iedere kant 4 shims van 0.8mm + het abs-connectorplaatje. (ik dacht trouwens dat dit 1mm plaatjes moesten zijn ). Vooraan heb ik het nog niet gechecked.
Of mogelijk het gevolg van consistentie na een oproep van de Engelse vakbond tot een langzaam aan actie waardoor de staker links min. dus 1 plaatje monteert en een staking weigeraar rechts de volle bak er op drukt.
Is idd bij elke auto (en wiel) verschillend, zowel qua aantal als dikte van de plaat(jes). Want je zult door het combineren van verschillende diktes aan de juiste maat moeten komen (dus ook in de fabriek cq de produktielijn) Een keer secuur op laten meten kan nooit kwaad maar wellicht niet erg zinvol wanneer er geen klachten zijn en het slijtagebeeld van de banden daar geen aanleidng voor geeft.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Hoeveel shims ertussen zitten is niet zo interessant als je maar de juiste/gewenste waardes krijgt met je uitlijning. (MET ballast in de auto!)
Variaties in chassis, wishbones en uprights zorgen allemaal voor verschillen in aantallen en diktes van shims. Meest beruchte hier is het castor voor. Officieel gaat dat tot 3.8 graad, maar er zijn bergen auto's die dat sowieso niet kunnen halen en waarin links en rechts totaal andere aantallen shims in moeten om in ieder geval beide kanten gelijk te krijgen.
Zoals ik al zei zaten er achteraan aan iedere zijde 4 shims van 0.8mm en een abs-connectorplaatje van dezelfde dikte. Totale dikte dus 4mm. Met deze setting viel de bovenste velgrand 17mm naar binnen tov de onderste. Gemeten op een breedte van 46cm, kom ik uit op -1,663°camber.
Vooraan valt de velgrand 2mm naar binnen, wat volgens mij neer komt op -0,195°.
Linkse en rechtse camber is identiek. Ik heb het wel gemeten zonder ballast in de auto.
Heb ik het zo wat juist berekend? Indien juist, lijken dit me standaard fabriekswaarden.
Voor is geloof ik 0,2 graden per 0,5mm plaatje en achter 0,25 graden per 0,5mm plaatje.
Ik heb nu bij het plaatsen van de upright bouten overal een shim tussen uitgedaan. (Moet nog op de bank afgesteld worden maar hier wacht ik nog mee tot mijn semi's binnen zijn)
Dus zou ik dan uitkomen op -0,2 achter en -0,3 voor
0.25°per halve mm kan juist zijn. Ik heb achteraan uit nieuwsgierigheid een plaatje van 1mm bij gestoken, en nu staan mijn wielen volgens mijn bovenstaande berekening op -1,10°camber. Dus ca 0.50° verschil.
Ik zal het plaatje er dan maar terug van tussen halen, want -1,10° is toch wat weinig zo te lezen.
gertje schreef:Dus zou ik dan uitkomen op -0,2 achter en -0,3 voor
2 graden negatief achter zul je bedoelen denk ik.
Exmantta, speedster4fun en ik rijden met rond de 1.2 voor en 2.3 achter.
Daarmee slijten de banden nog netjes gelijk. (ook straatgebruik)
Hoewel het nog drastischer kan uiteraard. (Enkele UK trackauto's rijden met 3.5 achter )
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ja 2 achter foutje, ga ik vanvoor er nog een paar uithalen tot een 1 graad. Dus zit dan 1 voor en 2 achter lijkt me zen mooie niet te agressieve set up
Smiley schreef:Exmantta, speedster4fun en ik rijden met rond de 1.2 voor en 2.3 achter.
2,3° achter? Als mijn berekening juist is wil dit zeggen dat je bovenste velgrand 24mm naar binnen valt tov de onderste. Correct?
Zo heb ik het nog niet nagemeten. (Sterker nog. Helemaal niks nagemeten. Alleen shims eruit getrokken )
Ik weet wel dat het dag en nacht verschil maakt tov oem (Vooral voor)
Het insturen gaat een stuk soepeler (wel even wennen in het begin)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Smiley schreef:
Zo heb ik het nog niet nagemeten. (Sterker nog. Helemaal niks nagemeten. Alleen shims eruit getrokken )
Hmmm, ik verkies toch een wat meer wetenschappelijke methode
Ben er ondertussen uit. Mijn eerste berekeningsmethode was fout. Heb even mijn kennis van driehoeksmeting terug opgefrist (moest de inv.sin ipv de sin gebruiken )
Na mijn aanpassingen heb ik nu voor -0.25°, en achter -1.40°. Voor gewoon baangebruik moet dit volstaan.