Remschijven!

Alle overige technische zaken.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Remschijven!

Bericht door YvoTuk »

Zoals al eerder aangegeven, maar nu ook echt in de shop:

Afbeelding

Deze remschijven bieden ultieme eigenschappen wanneer ze gecombineerd worden met Pagid RS-14 of SBS Pro-Track remblokken.

Door het kiezen van de juiste metaalsoorten in de juiste verhouding is het ons gelukt een extreem hoge wrijvingscoefficient te halen.
Naast het ultimum in remperformance is er bij de materiaalkeuze ook gekeken naar een methode om eerdergenoemde remblokken, maar ook de schijven zelf langer mee te laten gaan. Vergeleken met andere schijven is ons dat zeker gelukt..

Deze schijven, gecombineerd met Pagid RS-14 of SBS Pro-Track blokken zorgen ervoor dat fading verleden tijd is maar zorgen er vooral voor dat u simpelweg later kan remmen!

Kosten... 172.50 Euro per stuk exclusief BTW.

Let wel, dit zijn schijven die bedoeld zijn voor 'serieus gebruik'. Wij durven op het gebied van duurzaamheid en wrijvingscoefficiënt de uitdaging aan met de aanbieders van andere schijven :twisted: .

Als je de Speedster nooit op het circuit gebruikt of er nooit hoge snelheden mee haalt is dit niet de meest zinvolle investering. Daarvoor kunnen we wellicht EBC schijven aanbieden (prijsklasse plm. 100 Euro)
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Interessant! :thumbup:

Maar welk merk (en type?) is het nou Yvo?
Afbeelding
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

En zijn er ook lichte uitvoeringen met een alu hub en een losse schijf ?
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Maik schreef:Interessant! :thumbup:

Maar welk merk (en type?) is het nou Yvo?
Elise-Shop type VX220/Speedster.. hoezo?
Maarten schreef: En zijn er ook lichte uitvoeringen met een alu hub en een losse schijf ?
Nope.. en die komen er niet ook! Enige tijd geleden heb ik voor een klant met een Elise S1 een set schijven geleverd met Aluminum hub en de welbekende losse schijf.
Ik kon het uiteraard niet laten om de handel even op de weegschaal te leggen en guess what... 500 hele grammen verschil ten opzichte van een EBC schijf. Onze eigen schijf moet wat lichter zijn dan de EBC schijf, dus uiteindelijk gaat er een verschil zijn tussen de 0 en de 500 gram. Voor dat voordeel krijg je loslopende schroefjes en té dure losse schijven terug. Laat maar dus..
Afbeelding
stef666

Bericht door stef666 »

Gewichtsbesparing is niet het enigste voordeel van een 2-delige schijf Yvo, Dat weet jij neem ik aan ook wel? Het andere voordeel van een 2-delige schijf is dat de warmte veel minder snel naar "hubs" gevoerd wordt en dus ook je lagers niet oververhitten :idea: Tevens is de kans op kromtrekken van de schijf bij stevig gebruik ook veel kleiner...

p.s. De losse schijven hoeven zéker niet duurder te zijn dan een normale schijf, Bij Stoptech betaal je voor een losse schijf (328x28) €125,= p/st. incl. En dat lijkt me zelfs goedkoper dan normale aftermarket schijven. En het loslopen van de boutjes op een 2-delige schijf heb ik nog nooit meegemaakt :!:

p.s. Uiteraard zijn er ook genoeg andere merken die je wel een b#l uitdraaien met losse schijven. Maar gelukkig hebben we "tegenwoordig" www en daar kan je lekker op shoppen zonder de deur uit te hoeven :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Ja.. dat voordeel van het niet oververhitten van lagers ken ik uiteraard ook. Errug zinvol bij een Elise/Speedster.. ..not.. Ik heb nog nooit gehoord dat mensen echt met een uitgekookt wiellager te maken kregen. (en de mensen waaraan ik dat meet zijn dan eigenlijk ook de mensen waar het fout zou moeten gaan .. trackday addicts en racers)

Als je een zware auto hebt kan ik me voorstellen dat je de lagers wat wil sparen, maar een auto onder de 1000kg? Ik wil graag zoveel mogelijk hitte zo mooi mogelijk verdeeld hebben.

De kans op kromtrekken is overigens niet afhankelijk van het type schijf maar van de kwaliteit van de schijf. Het standaard pannekoekenstaal wat voor de schijven gebruikt wordt kan je sneller kapot maken dan een schijf waarbij wél is nagedacht over 'heavy duty' gebruik.

Loslopen van boutjes... vraag het eens aan de mensen die ze gebruiken.. Het gebeurt en het gebeurt regelmatig. (en is ook prima verklaarbaar)

Idd is het www een welkome bron van informatie. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat er nogal eens wat rommel aangeboden wordt. Die rommel lijkt goedkoop, maar puntje bij paaltje is het dus gewoon rommel.
Voor wat betreft de goedkopere schijven, vaak is het toch zo dat je een specifieke combo koopt voor je auto. Daar past dan weer net die schijf van stoptech e.d. niet op (die doen volgens mij helemaal niets voor 'ons soort')
Wij konden onze schijven ook met ali-bells laten maken, maar naar mijn mening biedt dat zelfs op de middellange termijn geen voordeel. (je moet uiteindelijk bij de eerste investering die alu belletjes wél betalen en de meeste mensen komen echt niet toe aan het vier maal wisselen van schijven..)
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

YvoTuk schreef:Nope.. en die komen er niet ook!
Jazeker wel. Die zijn er al..

Voor 20 pond per stuk extra kan Geary van www.eliseparts.com ze leveren met de 5-gats uitvoering voor de VX/Speedster. En als er 5 complete sets van 4 tegelijk worden afgenomen wil hij ze leveren voor de standaard S2 prijs.

Daar gaat trouwens het gewichtsverschil wel degelijk oplopen, omdat de schijven van de speedster een veel dikkere metaal-laag hebben (en minder lucht tussen de schijven) als die van de Elise.

Bij de Elise kan je eenvoudig je vinger in de ruimte tussen de schijven krijgen, bij de speedster is dat niet mogelijk.

Ik zal binnekort eens een schijf van Mark op de weegschaal gooien en 1 van mijn oude schijven en ali-belled versies. Ik gok zelf op toch minimaal dan 1Kg per stuk verschil.

Bye, Arno.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

..sorry.. ik bedoel die van ons :)

En ik zal de handel bij ons ook ff op de schaal gooien :thumbup:
Afbeelding
stef666

Bericht door stef666 »

Loslopen van boutjes... vraag het eens aan de mensen die ze gebruiken.. Het gebeurt en het gebeurt regelmatig. (en is ook prima verklaarbaar)
Ik heb het werkelijk waar echt nog nooit gehoord, En ik ken veel mensen die ermee rijden op hun EVO of Subaru (en heb ze zelf ook gehad) en die auto's worden ook echt wel "misbruikt"

En het rommel onderscheiden van goed spul lukt best aardig, Als je maar veel ervaringen van (serieuze) gebruikers leest. en daar zijn gelukkig een aantal prima forum's voor :)

p.s. Stoptech was maar een voorbeeldje :idea:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Het probleem wat ik zelf ondervindt is dat er nogal gehyped wordt.

Daarnaast zijn er leveranciers die dankbaar een extra duit in het zakje doen, neem bijvoorbeeld luchtfilters, waar mensen met droge ogen durven te claimen dat je 10% (!!!) vermogenswinst zal hebben door een filtertje te plaatsen.. yeah right!
Hetzelfde geldt bij uitlaten, hoewel het verhaal heel eenvoudig is weten mensen er toch hele indianenverhalen over op te houden.

Het onstaan van elise-shop.com heeft onder meer te maken met dat soort geneuzel. Ik werd een beetje moe van mensen die onzin verkochten (en verkopen) en heb besloten zelf een winkel te beginnen waar ik probeer zo eerlijk en open mogelijk producten aan te bieden.

Terug naar de schijven, naar mijn mening wordt er veel te veel gehyped over schijven. EBC zou rommel zijn en alles met ali bells is super. EBC is uiteraard niet de beste schijf die te koop is, maar rommel? dacht het niet, ik rij al twee jaar met een setje EBC's en ben er niet ontevreden over.

Het probleem met de boutjes kan ik me overigens eerder voorstellen bij een auto die in dagelijks verkeer gebruikt wordt dan bij een auto die zwaar op zijn sodemieter krijgt. Het loslopen van de boutjes komt m.i. door de hoogfrequente trillingen die het blok op de schijf veroorzaakt. Die trilingen zijn heftiger op het moment dat je rustig aanremt dan dat je keihard zit te trappen.

Maar goed, ik ben de mening toegedaan dat het hitte probleem op de Elise of Speedster een 'non probleem' is en frictie eigenschappen komen niet uit een aluminium center maar uit de kwaliteiten van de schijf zelf. Daarmee wil ik niet zeggen dat alle andere schijven slecht zijn, maar ik durf met onze schijven (en de juiste blokken) de uitdaging zeker aan.

Overigens ken ik minimaal drie mensen die problemen hebben of hebben gehad met het loslopen van die boutjes, ik vindt dat persoonlijk niet zo'n prettig idee, losse schijf op vaste bell geeft rommel :(
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

En de gewichten..

De Speedster heeft idd de dikste schijf en dat komt terug in het gewicht: 7,4 kg per schijf

De Elise S2 schijven wegen 6,5 kg waar de Elise S1 schijven 5,5kg wegen.

Kortom... de S1 is in het voordeel :wink:

Ik zie alleen nog geen groot voordeel in de ali bell tenzij je een S2 schijf misbruikt als Speedster schijf.. :?: :roll:
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

YvoTuk schreef:Ik zie alleen nog geen groot voordeel in de ali bell tenzij je een S2 schijf misbruikt als Speedster schijf.. :?: :roll:
Bij de Eliseparts versie is dat ook zo.

Aangezien de schijven verder qua diameter en dikte identiek zijn tussen de S2 en de Speedster maakt Geary gewoon andere alu hartstukken voor de VX/Speedster en monteert daar dezelfde schijven als van de S2 op.

Mijn ali-belled S2 schijven moet ik weer eens wegen, maar volgens mij zaten ze ergens rond de 5.8kg, dus dan zou de speedster per schijf dus zo'n 1.5kg besparen. Best redelijk..

Als gewicht niet so interessant is.. Gewoon off-the-shelf schijven voor de Vectra V6 bij de auto-onderdelen boer op de hoek (en dus ook de speedster) heb je al voor 44 euro/stuk inc BTW.. Die zijn dan misschien wel 'standaard', maar dan kan je er wel een bergje van verslijten voordat je aan dezelfde prijs bent als de 'performance' versies..

Bye, Arno.
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Deze schijven, of ze lijker er enorm veel op, worden volgende week bij mij erop gezet door Jan (Lotus).. Houd jullie op de hoogte!! 8)
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Jan levert onze schijven zeker niet :)

Arno, vraagt blijft natuurlijk wel waarom de Speedster schijf dikker is? Ik heb al even vergeleken tussen de S2 schijf en de 111R schijf, die zijn wél gelijk dus het zit niet in het ABS (dat zou ik me nog enigszinds voor kunnen stellen)

Het zou net zo goed mogelijk zijn om bij onze schijven een (ongeboorde) S2 schijf te pakken en aan te passen naar een Speedster schijf, alleen haal je hem daarbij geheel buiten specificatie en daar ben ik niet gerust op.
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

YvoTuk schreef:JArno, vraagt blijft natuurlijk wel waarom de Speedster schijf dikker is? Ik heb al even vergeleken tussen de S2 schijf en de 111R schijf, die zijn wél gelijk dus het zit niet in het ABS (dat zou ik me nog enigszinds voor kunnen stellen)
Simpel.. De schijven komen linea-recta van de andere Opel/SAAB modellen af. Gewoon niks aan veranderd, lekker goedkoop en makkelijk.
Het zou net zo goed mogelijk zijn om bij onze schijven een (ongeboorde) S2 schijf te pakken en aan te passen naar een Speedster schijf, alleen haal je hem daarbij geheel buiten specificatie en daar ben ik niet gerust op.
AFAIK kan dat net niet, omdat de schijf offset net 1 of 2mm verschilt tov die van de S2.

Wat *wel* werkt (en dat doen ze in de UK al vaak genoeg) is een setje S2 lager/naaf-cartridges kopen (gewoon 4 keer degene met de speed-sensor), originele met 5-gats naaf er af, die er op schroeven (hoef je niet te persen zoals bij de S1) en dan gewoon de S2 Elise onderdelen (schijven, wielen) er op.

Past zonder problemen..

Bye, Arno.
Plaats reactie