... gelijk ook maar de chargecooler pomp meegenomen. Ipv een Bosch of Craig Davies een Pierburg CWA100-3. Van eBay uit Duitsland en uit een lage kilometerstand Audi. Dit is dus echt OEM kwaliteit. Gemaakt voor chargecool toepassingen. Dus pompt ook nog aardig wat liters bij hogere drukken. En PWM aanstuurbaar. Enige 'probleem' is dat bij vol vermogen de pomp toch een ampere of 8 vraagt. En dat heeft helemaal geen zin als je geen motor vermogen vraagt. Was toch al van plan eens aan de gang te gaan met iets Arduino-achtigs en dit was een leuk projectje om de wondere wereld van de Arduino te verkennen. Waarom Arduino: goedkoop en heel erg veel support voor heel erg veel periferie. Voor mij belangrijk: sensoren en BLE. BLE voor later, ik begin een hekel te krijgen aan kabels.
Even voor de goede orde, die pomp gebruikt het PWM signaal als een soort communicatieprotocol. Dus niet om de motor zelf mee te regelen. Heeft ie z'n eigen electronica voor. Als je het eenvoudig wilt houden sluit je gewoon 12V aan op de PWM ingang. Dan gaat de pomp in noodloop met ongeveer 95% vermogen. Of je geeft bij het starten een puls van 3 msec of meer af op de PWM ingang en dan doet ie hetzelfde. Tussen 13% en 85% duty cycle (op de PWM ingang) is het pompvermogen geregeld tussen minimaal en maximaal.
Arduino dus. Wie schets mijn verbazing dat programmeren in C++ gaat. Met als target een processortje van nog geen euro. Heel indrukwekkend. Het hele Arduino platform trouwens. Terug naar het projectje. De bedoeling is dus het aansturen van de pomp, afhankelijk van de gevraagde koeling van de chargecooler. Dat kan natuurlijk heel mooi, maar dan moet je ook alle gegevens hebben. Voorlopig doe ik het met ingaande en uitgaande temperatuur van de koelvloeistof die door de chargecooler gaat. Op de Arduino zitten twee 'normale' temperatuursensoren aangesloten. Normaal is hier een NTC, iets dat je voor montage in een auto eenvoudig ergens kan kopen. Dan moet je wel zelf dat ding calibreren, wat neerkomt op drie meetpunten en wat rekenwerk. Daarnaast zit er een van fabriekswege gecalibreerde buitentemperatuursensor op. En een LCD displaytje. Denk je natuurlijk veel te laat aan, maar ik had een groter display moeten pakken en gelijk de uitlaattemperatuursensor mee moeten nemen. Goed, kan altijd nog, net als de stroming door het Rotrex circuit bijvoorbeeld.
Even een fototje. Op het display dus KV binnenkomende en uitgaande temperatuur, pomp vermogen en buitentemperatuur.

- mini-DSC_5061-2.jpg (84.19 KiB) 8272 keer bekeken
Het ding onder het LCD display is een uitlaatgastemperatuurmeter. Daaronder twee USB laadpoorten en daaronder een USB-B poort om de Arduino te programmeren. Handig om te testen.